В среду сырную Полунощница, с поклоны ея.
На Утрени:
Поем Аллилуиа в настоящий глас Октоиха, и Троичны гласа, и обычныя кафисмы две. Яко в среду и в пяток седмицы сырныя недели поем Аллилуиа. Сотворяем и поклоны вечер и утро, якоже выше речеся. И пост совершаем по чину, аще и коеголибо прилучится святаго, и тропарь имеяй будет. Междочасия же не поем.
Аще же праздник Сретения Господня, или храм коего святаго, поем тропарь, и поклонов не творим, точию по три поклоны великих.
По 1-м стихословии седальны Осмогласника Крестны.
По 2-м же стихословии седален Триоди: глас 2.
Подобен: Благоутробия сущи:
С миром прейти нам смиренным, предочищение благоволи постов, неизреченным человеколюбием Твоим Христе Боже: низложи вражия коварствия, и Крестом Твоим вся спаси, едине сведый сердечная.
Слава, тойже.
И ныне, Крестобогородичен. Подобен:
Предстоящи Кресту Твоему, безсеменно Рождшая Тя, и не терпящи зрети неправедно страждуща, рыдаше с плачем, и вопияше Ти: како страждеши естеством безстрастный, сладчайший Сыне? Пою Твою крайнюю благостыню.
Зде чтем слово о посте, Великаго Василиа, егоже начало: Утешайте утешайте: и псалом 50.
Канон во Октоихе Кресту со ирмосом на 6: и в Минеи святаго на 4: и в Триоди на 4. В коих же песнех приспеет трипеснец, и поем канон Триоди со ирмосом на 6: и трипеснец на 8. И последи ирмос трипеснца. В сих же песнех оставляется канон Октоиха, и Минеи: И поем Минеи в вышних песнех сице: 1 песнь канона Октоиха со ирмосом на 4: И в Минеи святаго 1-ю и 3-ю песнь, на 6: И в Триоди на 4. Подобне поем осмую с шестою и девятую с седмою песньми.
Канон Триоди. Песнь 1. Глас 4. Творение господина Андреа Критскаго.
Ирмос: Воспою Тебе Господи Боже мой, яко извел еси люди из работы Египетския: покрыл же еси колесницы фараоновы и силу.
Постяся Господь человечески, ко изображению нашему, побеждает искусителя, показуя наше, и пределы подписуя нам.
Моисей божественый в Синаи, воздержанием Богу лицем к лицу глаголати сподобися: тому вернии поревнуим.
Очисти Господи, люди Твоя, и призрев яко Бог милостивым оком, посети всех множеством милости Твоея.
Богородичен: К Тебе вси притекаем Богородице, яко поборнице твердей, на молитву движуще Тя, избавити стадо Твое от всякаго обстояния.
Песнь 3.
Ирмос: В Господе Бозе моем сердце мое утвердися: тем немощствующии препоясашася силою.
Чудный Енох воздержанием преложися от земли: тому образоревнующе преложимся от тли к животу.
Молитвами и пощеньми Избавителя умолим: срадуется бо Создатель покаянию созданий Своих.
Готовися о душе, и предочистися прежде страсти Христовы, да воскресением духовно спразднуеши Ему.
Богородичен: Яко рождшая Бога, о нас непрестанно молися: к Тебе бо Богородице, грешнии прибегаем.
Таже трипеснец Иосифа. Глас 2:
Песнь 3.
Ирмос: На камени мя веры:
Простерл еси длани на Кресте Твоем, умертвил еси умерщвлением Твоим клятву, оживил еси страстию Твоею человеки. Темже поем Твое Божественное распятие, Иисусе Человеколюбче Боже наш.
Снедию древа умертвившеся, древом ожихом Креста Твоего. Того убо приносим Тебе в молитву: благодать и милость нам низпосли, Благодетелю Владыко Многомилостиве.
Преддверия отверзошася, пощения, поприще приближается воздержания, горящим усердием востанем, приемлюще дар богоданный, утоляющий зной прегрешений.
Время блаженное поста, лучи испущающее покаяния возсия, приступим любочестно, отгоняюще тьму глубочайшую лености, вси веселящеся.
Пост освятим любомудренно, проповедаим воздержание страстей, возопиим во слезах Владыце: даждь нам Господи благодать, содействующую в Твоя хотения, Многомилостиве.
Приимше дарования поста прославим давшаго во спасение, и сие соделаим трудолюбно, да оставление согрешений наших от руки восприимем Сотворшаго.
Богородичен: Утоли смущение страстей моих, исцели язвы души моея, воздвигни мя от сна уныния ходатайством Твоим, и предстательством, Пресвятая Владычице Мати Дево.
Иный, глас тойже:
Ирмос: Неплодствовавший мой ум:
Вознесшуся Ти Спасе, волею на Крест, вся тварь земная подвижеся, и раздрася храмная завеса.
Уязвился еси на Кресте Иисусе мой мене ради, и прободен в ребра Блаже: отнюдуже верою покланяюся Божественней державе Твоей.
Слава, Троичен: Преклонь колена на землю, Отцу, покланяюся, Сына славлю, и Духа воспеваю, единовольное начало, и Триипостасное.
Богородичен: Непостижимо есть таинство Чистая, Твоего рождения: раждаеши бо Марие неискусомужно Бога, и пребываеши нетленна.
Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.
Постное время, силою Твоею Христе, освятив, спаси вся ны сетей вражиих, покланяющияся Тебе.
Ирмос: Неплодствовавший мой ум, плодоносен Боже покажи ми, делателю добрых, насадителю благих, благоутробием Твоим.
Седален Минеи святому. Слава, И ныне, Крестобогородичен.
Песнь 4.
Ирмос: Услышах слух Твой, и убояхся, разумех дела Твоя, и ужасохся Господи.
Авраам добродетелию и страннолюбием Троицу прият, ангельски пришедшую.
Богатство некрадомое воздержания есть дар: и сим обогативыйся, обогатится Божеством.
Слава: Приидите, восплачим вкупе словом, верою вопиюще: Боже, очисти ны много согрешшия.
Богородичен: Мати Непорочная, благословенная, Чистая Дево, Сыну Твоему и Богу нашему, о мире молися.
Песнь 5.
Ирмос: Возсиявый свет, и просветивый утро, и показавый день: слава Тебе, слава Тебе, Иисусе Сыне Божий.
Постився древле Моисей в горе Синайстей, Боговидец явися: и Илиа на огненней колеснице возношашеся.
Пощением иногда мудрый Исаиа, угля онаго клещею вкушает, егда ко устнам его прикоснуся.
Слава: Постився прежде Даниил, и трие отроцы вкупе, челюсти львов сокрушивше, горящий пламень попраша.
Богородичен: Богородительнице Чистая, Бога во чреве Твоем носившая нетленно, сохрани стадо Твое, и соблюди невредимо.
Песнь 6.
Ирмос: Якоже пророка Иону от кита избавил еси Христе Боже: и мене из глубины прегрешений возведи, и спаси мя едине Человеколюбче.
Иону в ките честное Спасе пощение иногда: постимся убо от сердца, и убежим онаго в геенне тления.
Ниневитяне же паки гнев Божий претвориша теплым покаянием и любовию: тем ныне любезно вси поревнуим.
Слава: Настоящий пост созывает нас на покаяние: притецем убо с любовию, и уразумеим, что есть дар воздержания.
Богородичен: Несказанно рождшая Спаса миру Христа Бога нашего, Того молящи не престай, род весь спасти воспевающих Тя.
Кондак святаго: аще святый не имать кондака, глаголем мученичен гласа, иже и седален.
Песнь 7.
Ирмос: Отец наших Боже, не посрами нас, но даруй нам со дерзновением вопити Тебе: благословен еси Боже отец наших.
Будем и мы яко Даниил оный, львы иногда постом укротивый в рове рыкающия.
Юношам трем поревнуим со страхом, да убегнем огня геенскаго, якоже сии Вавилонския пещи.
Слава: Постимся и мы чистым сердцем, и очистим тело, и весь всяко дух Богу посвятим.
Богородичен: Дево Мати Чистая, из Тебе воплощеннаго превечнаго Слова молящи не престай, спастися душам нашим.
Песнь 8.
Ирмос: Царя Христа, Егоже исповедаша плененнии отроцы, в пещи глаголюще велиим гласом, вся дела пойте Господа.
Постився прежде Иосиф, смешения избеже беззаконныя жены, и царство улучи. Темже и мы угасим пощением разжженныя стрелы врага велиара.
Пощением Давид победу постави на иноплеменника, и царство обрете: темже и мы приимем воздержанием победу на враги, и во Господе венчани будем.
Сохраним и мы добродетели их, Иовлево мужество, Иаковле незлобие, веру Авраамову, целомудрие Иосифово, и Давидову доблесть.
Богородичен: Царя Христа, Егоже роди нам Дева Мариа, и по Рождестве пребысть Дева Чистая, вся дела Господня Господа пойте, и превозносите Его во веки.
Таже трипеснец иный.
Ирмос: В пещь огненную:
Крестоявленно Моисей длани возводя на горе, враги побеждаше: Ты же Спасе, на Кресте руце простер, умертвил еси всепагубное ада мучительство.
Гвоздьми прибиен на Кресте, и в ребра прободен Христе Спасе мой, клятвы избавил еси земнородныя, и радости нескончаемыя общники показал еси: темже благословим человеколюбие Твое.
Воздержания время возсиявшее мысленно просвещает душевная чувства, и страстей мглу отгонит: темже лобызаим сие от сердца, превозносяще во веки.
Страсти всегубительныя душевныя, сласти смертоносныя пост умерщвляет, и истинно в постоянии творит сердца устремления и движения: сей убо верою восприимем любезно.
Не поста начало настоящий святый день вернии ведуще, сей чистым помышлением почтим, но вход глаголюще, и пришествие к преддверию постному.
Предприемлет десно боголюбезную душу предпутиями добрейший пост, предочистительных почестей преподобный, степеньми и лествицею, к сей приложься нынешний день.
Богородичен: Отверзи толкущим нам, и милость Твою призывающим, скорое человеков прибежище, и твердая во всех Дево помощнице, и сущим в нуждах известная заступнице.
Иный.
Ирмос: В купине Моисею:
Вознесыйся на Крест всех Владыко, Адама со Евою паки воззвал еси, и в рай Христе Спасе ввел еси, Тя воспевающия во вся веки.
Тебе вознесшуся Христе на Крест волею, лучи солнечныя страхом помрачишася, и зайде день: отонудуже Тя разбойник Бога исповеда во вся веки.
Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.
Троичен: Равна Отцу Сына, и Святаго Духа веровахом быти Святую Троицу в Божестве едином: Ейже верою покланяемся, Ариево учение присно попирающе.
Богородичен: Како Тя воспою, якоже подобает, Богородице Дево, смрадными грехами аз ныне помраченный? Но убо Пресвятая, прости мое дерзновение убогаго моего пения.
Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.
Кресте, верных упование, царей оружие, священников славо, монашествующих крепосте, твоею силою вся тя славословящия спасай во веки.
Хвалим благословим, покланяемся Господеви:
Ирмос: В купине Моисею Девы чудо, на Синайстей горе, прообразившаго иногда, пойте, благословите, и превозносите во вся веки.
И стихословится Честнейшую:
Песнь 9.
Ирмос: Величаем вси человеколюбие Твое Христе Спасе наш, славо раб Твоих и венче верных, возвеличивый память Рождшия Тя.
Моисей во Египте море раздели, и люди проведе, и сия препита в пустыни непроходней, постом творя чудеса.
Иисус Навин воздержанием люди освяти, и наследствова землю обетованную, Иордан прешед прежде.
Гедеон оный, токмо с треми сты мужей хлептавшими, побеждает иноплеменники воздержанием и молитвою: тому ревнующе и мы уподобимся.
Богородичен: Радуйся Всечестная, Чистая, девства похвало, ангелов утверждение, человеков помощнице, мира радосте, Марие, и Мати, и Рабо Бога нашего.
Таже трипеснец.
Ирмос: От Бога Слова:
На Кресте простер Божественныя длани, совокупил еси прежде расточеныя, Избавителю: и Отцу осужденое ходатайством яко дар принесл еси существо человеков: сего ради поем пречистое Твое распятие.
Святаго поста возсиявшая благодать, лучи испущает нам предочищающия, паки течение помышлений, и зеницы тьму отгоняющия, вернии: сего ради усердно сей восприимем.
Светоносное пощение, дарований Божественных чашу почерпшее нам, днесь всем предъявляет: хотящии сея причаститися на пользу души, всех Владыце, содействовати нам помолимся.
Гвоздьми Божественных Твоих рук пригвоздил еси Щедре наша грехи на Кресте: копием же ребр Твоих растерзал еси лукавое писание согрешений, и падений лютых. Сего ради поем пречистое Твое распятие.
Добродетелей добрейшая отверзается стезя, поприще божественных пощений, сие всем благоукрашается: подвизатися законно хотящии, просите Христа, мирное от высоты время нам даровати.
Богородичен: Скорейшею молитвою, бодрым Твоим покровом, державною Твоею Владычице Чистая помощию, ныне соблюди верныя Твоя рабы от всякаго сопротивнаго прилога, и страстей и прегрешений, и напастей спаси.
Иный.
Ирмос: Преестественно плотию:
На древе Крестнем волею пригвождься, всех нас свободил еси клятвы законныя: тем Тя по долгу величаем Христе.
Вси покланяемся страстем Твоим Спасе, яже волею восприял еси, да свободиши род человеческий работы вражия.
Троичен: Присносущно Отец и нетленно Сына роди, и Дух есть единосущен Отцу же и Сынови, нераздельная Троица.
Богородичен: Дати прощения прегрешений Марие преблагословенная, от Тебе воплощшагося моли Спаса, нам грешным.
Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.
Лобызающия тя, силою твоею Кресте, постное время прейти в мире сподоби, и избави работы вражия.
Ирмос: Преестественно плотию заченшую во чреве, от Отца безлетно предвозсиявшее Слово, в песнех немолчных величаем вернии.
Светилен во Октоихе гласа, трижды: Троичен.
На стиховне самогласен дне, глас 1:
От брашен постящися душе моя, и страстей не очистившися, всуе радуешися неядением: аще бо не вина ти будет ко исправлению, яко ложная возненавидена будеши от Бога, и злым демоном уподобишися, николиже ядущим. Да не убо согрешающи, пост непотребен сотвориши: но непоколебима к стремлением безместным пребывай, мнящи предстояти распятому Спасу, паче же сраспятися тебе ради распеншемуся, вопиющи к Нему: помяни мя Господи, егда приидеши во Царствии Твоем.
Глаголем сей дважды.
Таже мученичен: Вас прехвальнии мученицы, ни скорбь, ни теснота, ни глад, ни гонение, ни беда, ни ярость зверей, ни меч, ниже огнь претяй разлучити от Бога возмогоша: любовию же паче к Нему, яко в чуждих подвигшеся телесех, естество забысте, смерть презревше: темже и по достоянию болезней ваших мзду приясте, Небеснаго Царствия наследницы бысте. Молитеся о душах наших.
Слава, И ныне, Крестобогородичен.
Подобен: Небесных чинов:
Вознесена яко виде на Кресте Агнца, Непорочная Дева, плачущи вопияше: сладчайшее Мое Чадо, что новое, и преславное видение? Како держай вся дланию, на Древе пригвоздился еси плотию?
Таже, Благо есть: Трисвятое. И Отче наш: И тропарь: В храме стояще славы Твоея: Господи помилуй, 40. Слава, И ныне: Честнейшую херувим: Именем Господним благослови отче. Иерей: Сый благословен Христос Бог наш, всегда ныне и присно, и во веки веков, аминь. Таже, Небесный Царю: И творим 3 поклоны великия с молитвою святаго Ефрема: Господи и Владыко живота моего: И прочих поклонов 12: излегка утомления ради, глаголюще себе втай на кийждо поклон: Боже очисти мя грешнаго. И паки скончавше поклоны, глаголем молитву всю вышеписанную: Господи и Владыко живота моего: И поклон един великий. Присовокупляем же и 1-й час. Начинает игумен, или екклисиарх или предстоящий монах: Приидите поклонимся, трижды. Поклоны 3, и час 1-й, Воньже чтем и оглашения Студитова. На 1-м часе: тропарь: Заутра услыши глас мой: Скоро, без пения. Стопы моя направи: и Да исполнятся уста: По Трисвятом тропарь: Скоро предвари: Господи помилуй, 40. И молитву: Иже на всякое время: Господи помилуй: трижды. Слава, И ныне: Честнейшую херувим: Именем Господним: И обычныя поклоны. Трисвятое. Господи помилуй, 12. Христе Свете: И отпуст. И исхождение в притвор: И литиа за упокой.
В туюжде среду сырную. Поем часы, 3-й, и 6-й, с поклоны, и тропари постными: на часех в кампан не ударяют.
На 6-м часе.
Тропарь пророчества, глас 3:
Царю Святый всесильне, Егоже боятся и трепещут всяческая, спаси нас: можеши бо простити грехи, яко Благоутробен. Слава, И ныне, тойже.
Прокимен, глас 6: Спаси Господи люди Твоя, и благослови достояние Твое. Стих: К Тебе Господи воззову:
Пророчества Иоилева чтение. [Глава 2, ст. 12 - 26.]
Прокимен глас 7: Господь крепость людем Своим даст, Господь благословит люди Своя миром. Стих: Принесите Господеви сынове Божии.
Таже, Скоро да предварят: Трисвятое. И прочая по обычаю поста. И молитва: Боже и Господи сил: Вкупе же поем и 9-й час, и молитву: Владыко Господи Иисусе Христе Боже наш: Посем изобразительная, и блаженны: Во Царствии Твоем: Скоро, без пения. Слава, И ныне: Помяни нас Господи: и поклоны три. Лик небесный: И прочая. И по Отче наш: Кондаки храма, и святому. Слава, кондак: Со святыми упокой: И ныне, кондак: Предстательство христиан: Господи помилуй, 40. Слава, И ныне: Честнейшую херувим: Поклоны три великия, и прочих 12.
Посем другий лик начинает Вечерню: Приидите поклонимся: трижды, и псалом: Благослови душе моя Господа: И прочая.
В среду вечера,
На Господи воззвах, стихиры, яко обычно.
Слава, И ныне, Богородичен.
Прокимен, глас 5: Боже, во имя Твое спаси мя, и в силе Твоей суди ми. Стих: Боже, услыши молитву мою, внуши глаголы уст моих.
Пророчества Иоилева чтение. [Глава 3, ст. 12 - 21.]
Прокимен, глас 6: Да уповает Израиль на Господа, от ныне и до века. Стих: Господи, не вознесеся сердце мое, ниже вознесостеся очи мои.
И Сподоби Господи в вечер сей:
На стиховне самогласен дне, глас 3:
Возсия весна постная, цвет покаяния, очистим убо себе братие, от всякия скверны, Светодавцу поюще рцем: слава Тебе, едине Человеколюбче.
Стих же глаголем: К Тебе возведох: И повторяем самогласен. Таже стих: Помилуй нас Господи: и мученичен:
Мученицы Твои Господи, верою утверждшеся, упованием известившеся, любовию Креста Твоего душевно соединившеся, вражие мучительство разрушиша, и улучивше венцы, со безплотными молятся о душах наших.
Слава, И ныне, Богородичен:
Первосвятая, Чистая, похвала сущи небесных чинов, апостолов пение, пророков сбытие, Владычице, приими молитвы наша.
Ныне отпущаеши: По Трисвятом, тропарь святому: Слава, И ныне, Богородичен его. Аще несть, тогда тропарь дне. Слава, И ныне, Богородичен, по гласу тропаря. Ектениа: Помилуй нас Боже: Поклоны 3 великия. Буди имя Господне: Благословлю Господа: Достойно есть: И отпуст. И исхождение в притвор. И бывает обычная литиа о усопших.
Разумно же да будет, яко в Палестине, еже есть во Иерусалимской стране, не прияхом от святых отец сотворяти совершенныя Литургии в среду и в пяток сырныя недели, ниже преждесвященныя: в та бо два дни поем Аллилуиа с поклоны вечер, и утро, якоже выше речеся.
По Вечерни же, в сих дву днех, ядим сыр и яица, соблюдающе и правило во святых отца нашего Никифора, патриарха Константинопольскаго, исповедника, глаголюща: подобает поститися монахом в среду, и пяток сыроястный. Отвращает же сие правило предание Иаковитское и тетрадитскую ересь.
В среду сырную вечер. Повечерие поем малое. И поем канон, иже в Минеи на ряду, в субботу хотящаго прилучитися святаго.