К оглавлению - Триодь постная.

Русский

ПОСЛЕДОВАНИЕ СВЯТЫХ И СПАСИТЕЛЬНЫХ СТРАСТЕЙ ГОСПОДА НАШЕГО ИИСУСА ХРИСТА.

Во святый и Великий Четверток вечера,

во 2-й час нощи знаменует. И собравшимся нам во храм, благословившу священнику поем начало по обычаю, якоже в четверток 5-й седмицы. Таже шестопсалмие. Посем ектениа великая, и по возгласе поем, Аллилуиа, на глас 8. И тропарь: Егда славнии ученицы: трижды, косно и со сладкопением. Писан в Великий Четверток на утрени. Таже ектениа малая. И даются свещи братии от екклисиарха. И глаголет священник: И о сподобимся нам: И чтет первое Евангелие от Иоанна, завета Святых Страстей, зачало 46: Рече Господь Своим учеником: ныне прославися Сын Человеческий: Конец: И ученицы Его. [Ин. 13:31-18:1]

И скончавшуся Евангелию, поем: Слава долготерпению Твоему, Господи. И абие поем антифоны, повторяюще вся тропари.

Антифон 1. Глас 8:

Князи людстии собрашася на Господа и на Христа Его.

Слово законопреступное возложиша на Мя: Господи, Господи, не остави Мене.

Чувствия наша чиста Христови представим, и яко друзи Его души наша пожрем Его ради, и не попеченьми житейскими соугнетаемся, яко Иуда, но в клетех наших возопиим: Отче наш, Иже на небесех, от лукаваго избави нас.

Слава, Богородичен:

Дева родила еси Неискусобрачная, и Дева пребыла еси Мати Безневестная, Богородице Марие: Христа Бога нашего моли спастися нам.

И ныне, тойже. Антифон 2. Глас 6:

Тече глаголя Иуда беззаконным книжником: что мне хощете дати, и аз вам предам Его? Среди же совещавающих Сам стоял еси невидимо Совещаваемый: Сердцеведче, пощади души наша.

Милостию Богови послужим, якоже Марии на вечери, и не стяжим сребролюбия, яко Иуда: да всегда со Христом Богом будем.

Слава, Богородичен:

Егоже родила еси, Дево, неизреченно, выну яко Человеколюбца не престай молящи, да от бед спасет вся к Тебе прибегающия.

И ныне, тойже. Антифон 3. Глас 2:

Лазарева ради востания, Господи, осанна Тебе зваху дети еврейския, Человеколюбче. Беззаконный же Иуда не восхоте разумети.

На вечери Твоей, Христе Боже, учеником Твоим предглаголал еси: един от вас предаст Мя. Беззаконный же Иуда не восхоте разумети.

Иоанну вопросившу: Господи, предаяй Тя кто есть? Того хлебом показал еси. Беззаконный же Иуда не восхоте разумети.

На тридесятих сребреницех, Господи, и на лобзании льстивном, искаху иудее убити Тя. Беззаконный же Иуда не восхоте разумети.

На умовении Твоем, Христе Боже, учеником Твоим повелел еси: сице творите, якоже видите. Беззаконный же Иуда не восхоте разумети.

Бдите и молитеся, да не внидете в напасть, учеником Твоим, Христе Боже наш, глаголал еси. Беззаконный же Иуда не восхоте разумети.

Слава, Богородичен:

Спаси от бед рабы Твоя, Богородице, яко все по Бозе к Тебе прибегаем, яко нерушимой стене и предстательству.

И ныне, тойже. Седален. (Не седим же на сицевых седальнах, за еже священнику кадити святый олтарь, но, стояще, поем я.) Глас 7:

На вечери ученики питая, и притворение предания ведый, на ней Иуду обличил сей, неисправленна убо сего ведый: познати же всем хотя, яко волею предался еси, да мир исхитиши от чуждаго: Долготерпеливе, слава Тебе.

Слава, конец. И ныне, весь.

Таже И о сподобитися нам: И чтет священник второе Евангелие, от Иоанна, зачало 58: Во время оно, изыде Иисус со ученики: Конец: Но да ядят пасху. [Ин. 18:1-28]

По Евангелии же поем антифон 4. Глас 5:

Днесь Иуда оставляет Учителя и приемлет диавола, ослепляется страстию сребролюбия, отпадает Света омраченный: како бо можаше зрети, Светило продавый на тридесятих сребреницех? Но нам возсия Страдавый за мир. К Немуже возопиим: пострадавый и сострадавый человеком, Господи, слава Тебе.

Днесь Иуда притворяет благочестие и отчуждается дарования, сый ученик бывает предатель: во обычном лобзании лесть покрывает, и предпочитает Владычния любве, несмысленно работати сребролюбию, наставник быв соборища беззаконнаго: мы же имуще спасение Христа, Того прославим.

глас 1: Братолюбие стяжим яко во Христе братия, а не немилостивное еже к ближним нашим: да не яко раб осудимся немилостивый, пенязей ради, и яко Иуда раскаявшеся, ничтоже пользуемся.

Слава, Богородичен: Преславная о Тебе глаголашася везде, яко родила еси плотию всех Творца, Богородице Марие, Воспетая и Неискусобрачная.

И ныне, тойже. Антифон 5. Глас 6:

Ученик Учителя соглашаше цену и на тридесятих сребреницех продаде Господа, лобзанием льстивным предая Его беззаконником на смерть.

Днесь глаголаше Зиждитель небесе и земли Своим учеником: приближися час, и приспе Иуда предаяй Мене, да никтоже отвержется Мене, видя Мя на Кресте посреде двою разбойнику: стражду бо яко человек, и спасу яко Человеколюбец в Мя верующия.

Слава, Богородичен: Неизреченно в последняя заченшая и рождшая Создателя Твоего, Того моли спастися душам нашим.

И ныне, тойже. Антифон 6. Глас 7:

Днесь бдит Иуда предати Господа, Превечнаго Спаса мира, Иже от пяти хлеб насытившаго множества. Днесь беззаконный отметается Учителя, ученик быв. Владыку предаде: сребром продаде, манною насытившаго человека.

Днесь Кресту пригвоздиша иудее Господа, пресекшаго море жезлом и проведшаго их в пустыню. Днесь копием ребра Его прободоша, язвами ранившаго их ради Египта: и желчию напоиша, манну пищу им одождившаго.

Господи, на страсть вольную пришед, вопиял еси учеником Твоим: аще и единаго часа не возмогосте бдети со Мною, како обещастеся умрети Мене ради? Поне Иуду зрите, како не спит, но тщится предати Мя беззаконным. Востаните, молитеся, да не кто Мене отвержется, зря Мене на Кресте. Долготерпеливе, слава Тебе.

Слава, Богородичен: Радуйся, Богородице, Невместимаго в небесех вместившая во утробе Твоей: радуйся, Дево, пророков проповедание, Еюже нам возсия Еммануил: радуйся, Мати Христа Бога.

И ныне, тойже. Седален, Глас 7:

Кий тя образ, Иуде, предателя Спасу содела? Еда от лика тя апостольска разлучи? Еда дарования исцелений лиши? Еда со онеми вечеряв, тебе от трапезы отрину? Еда иных ноги умыв, твои же презре? О коликих благ непамятлив был еси! И твой убо неблагодарный обличается нрав. Того же безмерное проповедуется долготерпение и велия милость.

Слава, И ныне, тойже.

Евангелие 3-е от Матфеа, зачало 109: Во время оно воини емше Иисуса: Конец: Плакася горько. [Мф. 26:57-75]

Антифон 7. Глас 8:

Емшим Тя беззаконным, претерпевая, сице вопиял еси, Господи: аще и поразисте Пастыря и расточисте дванадесять овец,, ученики Моя, можах вящше, нежели дванадесять легеонов представити Ангелов. Но долготерплю, да исполнятся, яже явих вам пророки Моими, безвестная и тайная: Господи, слава Тебе.

Трищи отвергся Петр, абие реченное ему разуме, но принесе к Тебе слезы покаяния: Боже, очисти мя и спаси мя.

Слава, Богородичен:

Яко врата спасительная и рай красный, и света присносущнаго облак, сущую Святую Деву воспоим вси, глаголюще Ей, еже радуйся.

И ныне, тойже. Антифон 8. глас 2:

Рцыте, беззаконнии, что слышасте от Спаса нашего? Не закон ли положи и пророческая учения? Како убо помыслисте Пилату предати, Иже от Бога, Бога Слова и Избавителя душ наших?

Да распнется, вопияху Твоих дарований присно наслаждающимся, и злодея вместо Благодетеля прошаху прияти, праведников убийцы: молчал же еси, Христе, терпя их суровство, пострадати хотя и спасти нас, яко Человеколюбец.

Слава, Богородичен:

Яко не имамы дерзновения за премногия грехи наша, Ты, Иже от Тебе Рождшагося, моли, Богородице Дево: много бо может моление Матернее ко благосердию Владыки. Не презри грешных мольбы, Всечистая, яко Милостив есть и спасти могий, Иже и страдати о нас изволивый.

И ныне, тойже. Антифон 9. глас 3:

Поставиша тридесять сребреников цену цененаго, Егоже оцениша от сынов Израилевых. Бдите и молитеся, да не внидете во искушение, дух убо бодр, плоть же немощна: сего ради бдите.

Даша в снедь Мою желчь, и в жажду Мою напоиша Мя оцта: Ты же, Господи, возстави мя, и воздам им.

Слава, Богородичен:

Иже от язык поем Тя, Богородице Чистая, яко Христа Бога нашего родила еси, от клятвы человеки Тобою свобождшаго.

И ныне, тойже. Седален, Глас 8:

О како Иуда иногда Твой ученик, предательству поучашеся на Тя, свечеря льстивно, наветник и неправедник, шед, рече священником: что ми подаете и предам вам Онаго, закон разорившаго и осквернившаго субботу? Долготерпеливе Господи, слава Тебе.

Слава, И ныне, тойже.

Евангелие 4-е, от Иоанна, зачало 59. Во время оно, ведоша Иисуса от Канафы в претор. Конец: Предаде Его им, да распнется. [Ин. 18:28-19:16]

Антифон 10. Глас 6:

Одеяйся светом, яко ризою, наг на суде стояще, и в ланиту ударение прият от рук, ихже созда: беззаконнии же людие на Кресте пригвоздиша Господа Славы: тогда завеса церковная раздрася, солнце померче, не терпя зрети Бога досаждаема, Егоже трепещут всяческая. Тому поклонимся.

Ученик отвержеся, разбойник возопи: помяни мя, Господи, во Царствии Твоем.

Слава, Богородичен:

Умири мир, от Девы изволивый, Господи, плоть носити за рабы, да согласно Тебе славословим, Человеколюбче.

И ныне, тойже. Антифон 11. Глас 6:

За благая, яже сотворил еси, Христе, роду еврейскому, распяти Тя осудиша, оцта и желчи напоивше Тя. Но даждь им, Господи, по делом их, яко не разумеша Твоего снизхождения.

О предательстве не довольни быша, Христе, роди еврейстии, но покиваху главами своими, хулу и ругание приносяще. Но даждь им, Господи, по делом их, яко не разумеша Твоего смотрения.

Ниже земля яко потрясеся, ниже камение яко разседеся, евреов уве- щаша, ниже церковная завеса, ниже мертвых воскресение. Но даждь им, Господи, по делом их, яко тщетным на Тя поучишася.

Слава, Богородичен:

Бога от Тебе воплощеннаго познахом, Богородице Дево, Едина Чистая, Едина Благословенная: тем непрестанно Тя, воспевающе, величаем.

И ныне, тойже. Антифон 12. Глас 8:

Сия глаголет Господь иудеем: людие Мои, что сотворих вам? Или чим вам стужих? Слепцы ваши просветих, прокаженныя очистих, мужа, суща на одре, возставих. Людие Мои, что сотворих вам? И что Ми воздасте? За манну желчь: за воду оцет: за еже любити Мя, ко Кресту Мя пригвозидисте. Ктому не терплю прочее, призову Моя языки, и тии Мя прославят со Отцем и Духом, и Аз им дарую живот вечный.

Днесь церковная завеса на обличение беззаконных раздирается, и солнце лучи своя скрывает, Владыку зря распинаема.

Законоположницы Израилевы, иудее и фарисее, лик апостольский вопиет к вам: се Храм, Егоже вы разористе, се Агнец, Егоже вы распясте и гробу предасте: но властию Своею воскресе. Не льститеся, иудее: Той бо есть, Иже в мори спасый и в пустыни питавый: Той есть Живот, и Свет, и Мир мирови.

Слава, Богородичен:

Радуйся, врата Царя Славы, яже Вышний Един пройде и паки запечатленна остави, во спасение душ наших.

И ныне, тойже. Седален, Глас 8:

Егда предстал еси Каиафе, Боже, и предался еси Пилату, Судие, небесныя силы от страха поколебашася. Егда же вознеслся еси на древо, посреде двою разбойнику, вменился еси с беззаконными, Безгрешне, за еже спасти человека:. Незлобиве Господи, слава Тебе.

Слава, И ныне, тойже.

Евангелие 5-е, от Матфеа, зачало 111: Во время оно, видев Иуда, предавый Иисуса: Конец: Понести крест Его. [Мф. 27:3-32]

Антифон 13. Глас 6:

Собрание иудейское у Пилата испросиша распяти Тя, Господи: вины бо в Тебе не обретше, повиннаго Варавву свободиша, и Тебе, Праведнаго, осудиша, сквернаго убийства грех наследовавше. Но даждь им, Господи, воздаяние их, яко тщетным на Тя поучишася.

Егоже вся ужасаются и трепещут, и всяк язык поет, Христа, Божию Силу и Божию Премудрость, священницы за ланиту удариша и даша Ему желчь: и вся пострадати изволи, спасти ны хотя от беззаконий наших Своею Кровию, яко Человеколюбец.

Слава, Богородичен:

Богородице, рождшая словом паче слова, Создателя Своего: Того моли спасти души наша.

И ныне, тойже. Антифон 14. Глас 8:

Господи, Иже разбойника спутника приемый, в крови руце осквернившаго, и нас с ним причти, яко Благ и Человеколюбец.

Мал глас испусти разбойник на кресте, велию веру обрете во едином мгновении спасеся и первый, райская врата отверз, вниде: Иже того покаяние восприемый, Господи, слава Тебе.

Слава, Богородичен:

Радуйся, Ангелом радость мира приемшая. Радуйся, рождшая Творца Твоего и Господа. Радуйся, сподобльшаяся быти Мати Божия.

И ныне, тойже. Антифон 15. Глас 6:

Днесь висит на древе, Иже на водах землю повесивый: венцем от терния облагается, Иже Ангелов Царь: в ложную багряницу облачается, одеваяй небо облаки: заушение прият, Иже во Иордане свободивый Адама: гвоздьми пригвоздися Жених Церковный: копием прободеся Сын Девы. Покланяемся Страстем Твоим, Христе. Покланяемся Страстем Твоим, Христе. Покланяемся Страстем Твоим, Христе. Покажи нам и славное Твое Воскресение.

Не яко иудее празднуем: ибо Пасха наша за ны пожреся Христос: но очистим сами себе от всякия скверны и чисто помолимся Ему: воскресни, Господи, спаси нас, яко Человеколюбец.

Крест Твой, Господи, жизнь и заступление людом Твоим есть, и нань надеющеся, Тебе распятаго Бога нашего поем, помилуй нас.

Слава, Богородичен:

Видящи Тя висима, Христе, Тебе Рождшая вопияше: что странное еже вижду таинство, Сыне Мой? Како на древе умираеши плотию водружен, Жизни Подателю?

И ныне, тойже. Седален, глас 4:

Искупил ны еси от клятвы законныя честною Твоею Кровию, на Кресте пригвоздився и копием прободся, безсмертие источил еси человеком, Спасе наш, слава Тебе.

Слава, И ныне, тойже.

Евангелие 6-е, от Марка, зачало 67: Во время оно воини ведоша Иисуса: Конец: Да видим и веру имем Ему. [Мк. 15:16-32]

Таже блаженны, поставим стихов 8, глас 4.

Во Царствии Твоем помяни нас, Господи, егда приидеши во Царствии Твоем.

Блажени нищии духом, яко тех есть Царство Небесное.

Блажени плачущии, яко тии утешатся.

Блажени кротции, яко тии наследят землю.

Блажени алчущии и жаждущии правды, яко тии насытятся.

Древом Адам рая бысть изселен, древом же крестным разбойник в рай вселися. Ов убо вкушь, заповедь отверже Сотворшаго, ов же сраспинаемь, Бога Тя исповеда таящагося: помяни и нас, Спасе, во Царствии Твоем.

Блажени милостивии, яко тии помиловани будут.

Закону Творца от ученика купиша беззаконнии и, яко законопреступника, Того Пилатову судищу представиша, зовуще: распни, в пустыни сим Маннодавшаго. Мы же, праведнаго разбойника подражавше, верою зовем: помяни и нас, Спасе, во Царствии Твоем.

Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят.

Богоубийц собор, иудейский язык беззаконный, к Пилату неистовне зовый, глаголаше: распни Христа неповиннаго, Варавву же паче нам отпусти. Мы же вещаим к Нему разбойника благоразумнаго глас: помяни и нас, Спасе, во Царствии Твоем.

Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся.

Живоносная Твоя ребра, яко из Едема источник источающая, Церковь Твою, Христе, яко словесный напаяет рай, отсюду разделяяся яко в начала, в четыри Евангелиа, мир напаяя, тварь веселя и языки верно научая покланятися Царствию Твоему.

Блажени изгнани правды ради, яко тех есть Царство Небесное.

Распялся еси мене ради, да мне источиши оставление: прободен был еси в ребра, да капли жизни источиши ми: гвоздьми пригвоздился еси, да аз глубиною Страстей Твоих к высоте державы Твоея уверяемь, зову Ти: Живодавче Христе, слава Кресту, Спасе, и Страсти Твоей.

Блажени есте, егда поносят вам, и изженут, и рекут всяк зол глагол на вы лжуще Мене ради.

Распинаему Тебе, Христе, вся тварь, видящи, трепеташе, основания земли колебахуся страхом державы Твоея, светила скрывахуся, и церковная раздрася завеса, горы вострепеташа, и камение разседеся, и разбойник верный зовет с нами, Спасе: еже помяни во Царствии Твоем.

Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на небесех.

Рукописание наше на Кресте растерзал еси, Господи, и, вменився в мертвых, тамошняго мучителя связал еси, избавль всех от уз смертных Воскресением Твоим, имже просветихомся, Человеколюбче Господи, и вопием Тебе: помяни и нас, Спасе, во Царствии Твоем.

Слава:

Отца, и Сына, и Духа Святаго вси единомудренно, вернии, славословити достойно помолимся, Единицу Божества, в Триех сущую Ипостасех, неслиянну пребывающу, просту, нераздельну и неприступну, Еюже избавляемся огненнаго мучения.

И ныне, Богородичен:

Матерь Твою, Христе, плотию безсеменно рождшую Тя, и Деву воистинну, и по рождестве пребывшую нетленну, Сию Тебе приводим в молитву, Владыко Многомилостиве, прегрешений прощению дароватися всегда зовущим: помяни нас, Спасе, во Царствии Твоем.

Прокимен, глас 4:

Разделиша ризы Моя себе и о одежди Моей меташа жребий.

Стих: Боже, Боже Мой, вонми Ми, вскую оставил Мя еси?

Евангелие 7-е, от Матфеа, зачало 113: Во время оно, пришедше воини: Конец: Воистинну Божий Сын бе Сей. [Мф. 27:33-54]

И полагается чтение. Таже псалом 50.

И посем Евангелие 8-е, от Луки, зачало 111: Во время оно ведяху со Иисусом и ина два: Конец: От Галилеи зряще сих. [Лк. 23:32-49]

И абие поем трипеснец, творение господина Космы: ирмосы по дважды, тропари на 12. Последи же ирмос оба лика вкупе. Акростихис, или краегранесие трипеснца есть: {Просавватон те}: еже есть, Предсубботие же. глас 6.

Песнь 5

{П} Ирмос: К Тебе утренюю, милосердия ради Себе истощившему не преложно и до Страстей безстрастно преклоншемуся, Слове Божий, мир подаждь ми падшему, Человеколюбче.

{Р} Умывше ноги и предочистившеся таинства причащением Божественнаго ныне, Христе, Твоего, служителие от Сиона на Елеонскую гору великую с Тобою взыдоша, поюще Тя, Человеколюбче.

{О} Зрите, рекл еси, друзи, не бойтеся: ныне бо приближися час яту Ми быти и убиену рукама беззаконных: вси же расточитеся, Мене оставивше, ихже соберу проповедати Мя, Человеколюбца.

Кондак, глас 8:

Нас ради Распятаго, приидите, вси воспоим, Того бо виде Мариа на древе, и глаголаше: аще и распятие терпиши, Ты еси Сын и Бог Мой.

Икос: Своего Агнца Агница зрящи к заколению влекома, последоваше Мариа простертыми власы со инеми женами, сия вопиющи: камо идеши, Чадо? Чесо ради скорое течение совершаеши? Еда другий брак паки есть в Кане Галилейстей, и тамо ныне тщишися, да от воды им вино сотвориши ? Иду ли с Тобою, Чадо, или паче пожду Тебе? Даждь Ми слово, Слове, не молча мимоиди Мене, Чисту соблюдый Мя: Ты бо еси Сын и Бог Мой.

Синаксарь.

Стихи на распятие:
Живый еси, Боже, Ты и умерщвленный на древе.
О Мертвече нагий и Бога Живаго Слове!

Стихи на сраспеншагося Христу разбойника:
Заключенная отверзе едемская врата,
Вложив разбойник ключ, еже помяни мя.

Во святый и Великий Пяток, святыя и спасительныя и страшныя Страсти совершаем Господа и Бога Спаса нашего Иисуса Христа, яже нас ради волею прият: оплевания, биения, заушения, досады, насмеяния, багряную одежду, трость, губу, оцет, гвоздия, копие, и по сих всех, Крест и смерть: яже вся в пяток содеяшася. По внегда бо на тридесятих сребреницех от друга и ученика продан быв, предадеся, прежде ко Анне отводится архиерею, иже посылает Его к Каиафе: идеже оплеван бысть, и заушаемь по ланите, купно же поругаемь и посмеваемь, слышаше: прорцы нам, Христе, кто есть ударивый Тя? Тамо же и лжесвидетели приндоша оклеветающии, яко рече: разорите храм сей, и треми деньми воздвигну и: и яко рече Себе Сына Божия, егда и архиерей, хулы не терпя, ризу свою растерза. Утру же бывшу, отводится к Пилату в претор: и тин не внидоша, глаголет, да не осквернятся, но да ядят пасху. Пасху же весь праздник глаголет, или и тогда бысть, якоже подобаше: Христос же прежде единаго дне сию сотвори законную пасху, сзаклатися хотя в пяток. Изшед же Пилат, вопрошает я: о чесом Его оглаголуют? И, понеже ничтоже подобно обрете во оглаголании, посылает Его к Каиафе. Он же паки к Пилату, ибо той бе на Его убийство устремляяйся. Он же глаголет: поймите Его вы и распните, и по закону вашему судите. Они же паки глаголют: не достоит нам убити никогоже, распяти Пилата поощряюще. Вопрошает же Христа Пилат: аще царь иудеов есть? Он же не исповедует, но Вечный: не бо от мира сего Мое Царство, глаголет. Хотя же отрешити Его Пилат, первее убо онем глаголет, ни единыя на Него вины благоличныя обретати. Таже единаго на кийждо праздник связня обычай отрешати предлагает: имже угоден Варавва паче Христа мнится. Пилат же иудеом даруяй, бив Иисуса прежде, изводит с воины, во одеяние оболчена червленое, терновым же венцем обложенна, и в десницу Его трость вложив, ругаема же от воин, радуйся, глаголющих, Царю иудейский. Обаче сице ко благодати поругався, паки глаголет Пилат: ни едину же смерти вину обретаю в Нем. Они же, но мы Его умучим, глаголюще, яко Себе именует Сына Божия. Сим же глаголемым, Иисус молчаше, народ же кричаще к Пилату: распни, распни Его. Безчестною бо смертию обложи ти Его хотяху, да от среды благую Его память сотворят. Пилат же, аки бы срамляя их, глаголет: Царя ли вашего распну? Они же не имети глаголют инаго царя, но кесаря. Понеже бо хулу рекше, ничтоже успеша, на кесаря возносят, да поне сице неистовство исполнят. Глаголют бо: всяк иже царя себе творяй, пререкует кесарю. В сих же сущим, жена к Пилату посла, сны страшными убоявшися, ничтоже, глаголющи, тебе и Праведнику Оному: уже бо Его ради многая в ноши пострадах. И той, умывся, Крове Онаго вину отражает. Они же кричаху: Кровь Его на нас и на чада наша: аще Сего оставиши свободна, неси друг кесарю. Сего убо убоявся Пилат, аще и опасно Того ведый неповинна, крестному осуждению издает, отрешив Варавву. Сие же видев Иуда, сребреники поверг, отходит и, отшед, удавлению себе предаде, на древе обесився, последи же зело надувся растерзается. Воини убо тростию по главе Его поругавше, обременяют Ему крест. Таже от Киринии Симона понудивше, крест понести задевают. О часе же третием на лобнем месте бывше, тамо распинают Его, отобоюду Тому и другая два разбойника обесивше, да и Он яко злодей вменится. Худости же ради, разделение воини ризам Его полагают, жребием же нешвеную Его одежду дают, всякое досады премножество делающе. Не сия же точию, но и на Кресте сущу ругающеся глаголаху: уа, разоряяй храм и треми денми созидаяй, спаси Сам Себе. И паки: иныя спасе, Себе ли не может спасти? И паки: аще Царь Израилев есть, да снидет ныне со Креста и веруем в Него. И убо аще истину глаголаху, подобаше несумненно к Нему приступити: не точию бо Израилев Царь познавашеся, но и всего мира. Что бо хотяше, еже помрачитися солнцу на часы три, и посреде убо дне? Да всем будет Страсть явлена. Еже земли трястися, камению разседатися, противообразное иудеов обличающему: многим телесем воскреснути, во уверение общаго воскресения и в явление Страждущаго силы. Завесе церковной раздиратися, яко храму ярящуся, за еже в нем Страждущему славиму, и многим открывающему незримая. В третий убо час распятся Христос, якоже божественный Марко глаголет. От шестаго же часа до девятаго тьма бысть, егда и Лонгин сотник преславная видев, и паче солнца, вельми воззва: воистинну Сын бе Божий Сей. От разбойников убо един досаждаше Иисусу, другий же возбраняше ему, претя запретителнейше, и Христа Сына Божия исповедует: вере же его Спас воздая, еже с Собою в рай обещавает пребывание. Всякой убо досаде на Нем исполншейся, Пилат и титл надписа на Нем, глаголющь: Иисус Назарянин, Царь иудейский. Аще и они возбраняху не писати сице, но яко он рече, сице. Пилат же, еже писах, писах, паки противу рече. Таже Спасу возрекшу, жажду: иссоп со оцтом Ему растворяют. И рек: совершишася, преклонь главу, предаде дух. Всем же отшедшим, Мати Его предстояще у Креста и сестра ея, Мариа Клеогпова, юже Иаков роди, Клеопе безчадну умершу, еще же и Иоанн, любимый Ему ученик. Неразумнии убо иудее, ниже на Кресте телесе зрети довлееми, просиша Пилата, понеже великий бе день пасхи, и пяток, да осужденных голени сокрушатся, яко да скорее смерть приидет. И овех убо голени сокрушиша, еще бо живи бяху. На Иисуса же пришедше, яко видеша Его уже умерша, еже сокрушити убо, оставиша. Един же некто воинов, Лонгин зовомый, безумным угождая, воздвиг копие, в десная ребра прободает Христа: и абие изыде Кровь и вода, ово убо яко человека, ово же яко паче человека. Или, Кровь убо Божественных ради освящений причастия, вода же крещения ради. Той бо двоеточный источник воистинну, еже по нам содержит таинство: сия и Иоанн, видев, свидетельствова, и истинно есть свидетельство его, яко предстоя при всех и видя, пишет: и яко аще бы ложная имел глаголати, не бы на безчестие Учителю непщуемая списал. Сему, глаголют, тогда сущу, сосудом неким от животочных ребр Божественную и Пресвятую Кровь прияти. Сим же тако преестественно содеяным, понеже к вечеру бяше уже, Иосиф, иже от Аримафеа исходит, ученик прежде, якоже прочий, утаенный, и к Пилату пришед со дерзновением, яко знаему сущу, просит тело Иисусово: он же взяти повелевает. И убо с Креста сие снем всеблагоговейно положи. И уже пришедшей нощи приходит Никодим, нося смирны и алоа некое смешение, состроеное временем, и плащаницею обвивше, якоже обычай бе иудеем творити, близу положиша, во изсеченом от камене гробе Иосифове, идеже никтоже прежде лежа, да не Христу воскресшу, иному воскресение напишут. Смешению же алоа и смирны, прилепительным сущим, евангелист воспомяну, да егда видят плащаницу и сударь, во гробе оставлены, не непщуют украдену Ему быти: како бо свободе толицей не сущей, якоже и отторгнути оная сице всажденная плоти? Сия вся преславно бывшая в тогдашнее пятка время, и нам сих всех память творити с сокрушением сердца и умилением, богоноснии отцы повелеша. Ведомо же убо, яко в шестый день седмицы, яве в пяток распятся Господь, занеже и в шестый день изначала создатися человеку. Но и в шестый час дне на Кресте повешен бысть: зане в той час, якоже глаголют, и Адам на отреченное древо руце простер коснуся, и умре: подобаше бо в оньже час сокрушену, в той паки возсоздатися. В вертограде же, яко и Адам в раи. Горькое питие вкушение образоваше. Заушение нашу свободу являше. Оплевание и безчестное обвождение, еже о нас честь. Терновый венец, клятвы яже на нас отгнание. Багряная одежда за кожаныя ризы, и за еже на нас царскую утварь. Гвоздие, всеконечное нашего греха недвижение. Крест, древо еже в раи. Пронзенная ребра Адамово образоваху ребро, от негоже Ева, от неяже преступление. Копие, пламенное оружие мне отвращает. Из ребр вода, образ крещения. Кровь и трость, имиже нам червлеными писмены яко Царь, древнее отечество дарова и подписа. Глаголется убо Адамово главе тамо лежати, идеже и Христос Глава всех распятся: крестися убо Христовою Кровию истекшею. Лобное же место глаголется, занеже в потопе востекшей вне земли Адамово главе, кости точию носиме быти, яко некоему чуду зримому, юже Соломон честию праотца, со всем своим воинством, камением множайшим покры. Темже и место то оттоле Лифостротон, сиесть каменопостланное именовася. Глаголют убо святых изящнии, от предания имети, и самому Адаму тамо от Ангела погребену быти. Идеже убо труп, тамо и орел прииде, Христос, Вечный Царь, Новый Адам, ветхаго и древом падшаго Адама древом исцеляяй. Преестественным, и еже о нас неисчетным Твоим благоутробием, Христе Боже, помилуй нас, аминь.

Песнь 8

{S} Ирмос: Столп злобы богопротивныя, божественнии отроцы обличиша: на Христа же шатающееся беззаконных соборище советует тщетная, убити поучается живот держащаго дланию: Егоже вся тварь благословит, славящи во веки.

{А} От веждей учеником ныне сон, рекл еси, Христе, отрясите, в молитве же бдите, да не в напасть внидете, и наипаче Симоне: крепчайшему бо болий искус. Разумей Мя, Петре: Егоже вся тварь благословит, славящи во веки.

{В} Скверна слова устен, никогдаже изреку Тебе, Владыка, с Тобою умру яко благоразумен, аще и вси отвергутся, возопи Петр. Ни плоть, ниже кровь, но Отец Твой откры ми Тя: Егоже вся тварь благословит, славящи во веки.

{В} Глубину премудрости Божественныя и разума не всю испытал еси: бездну же Моих судеб не постигл еси, человече, Господь рече. Плоть убо сый, не хвалися, трижды бо отвержешися Мене: Егоже вся тварь благословит, славящи во веки.

{А} Отрицаешися, Симоне Петре, еже сотвориши скоро, якоже речеся, и к тебе отроковица, едина пришедши, устрашит тя, Господь рече. Горце прослезив, обрящеши Мя обаче Милостива: Егоже вся тварь благословит, славящи во веки.

Песнь 9

{Т} Ирмос: Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без нетления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу, Тя величаем.

{W} Пагубное соборище богомерзских, лукавнующих богоубийц сонмище, предста, Христе, Тебе, и яко неправедника влечаше Зиждителя всех, Егоже величаем.

{N} Закона не разумеюще нечестивиц, гласом пророческим поучающеся вотще, яко овча влечаху Тя, всех Владыку, неправедно закалати, Егоже величаем.

{Т} Языком изданную жизнь, с книжники убити священницы предаху, уязвлен и самозавистною злобою, естеством Животодавца, Егоже величаем.

{Е} Обыдоша яко пси мнози и удариша, Царю, ланиту Твою заушением, вопрошаху Тя, Тебе же ложна свидетельствоваху: и, вся претерпев, всех спасл еси.

Таже ексапостиларий, трижды:

Разбойника благоразумнаго во едином часе раеви сподобил сей, Господи, и мене древом крестным просвети и спаси мя.

Таже Евангелие 9-е, от Иоанна, зачало 61: Во время оно стояху при Кресте Иисусове: Конец: Воззрят Нань, Егоже прободоша. [Ин. 19:25-37]

И абие: Всякое дыхание: На глас 3, поставим стихи 4. И поем стихиры самогласны три, повторяюще первый:

Два и лукавная сотвори перворожденный сын Мой Израиль: Мене остави Источника воды животныя, и ископа себе кладенец сокрушенный: Мене на древе распят, Варавву же испроси и отпусти. Ужасеся небо о сем, и солнце лучи скры: ты же, Израилю, не усрамился еси, но смерти Мя предал еси. Остави им, Отче Святый, не ведят бо, что сотвориша.

Кийждо уд святыя Твоея плоти безчестие нас ради претерпе: терние, глава: лице, оплевания: челюсти, заушения: уста, во оцте растворенную желчь вкусом: ушеса, хуления злочестивая: плещи, биения: и рука, трость: всего телесе протяжения на Кресте: членове, гвоздия: и ребра, копие. Пострадавый за ны и от страстей свободивый нас, снизшедый к нам человеколюбием и вознесый нас, Всесильне Спасе, помилуй нас.

Распеншуся Ти, Христе, вся тварь, видящи, трепеташе, основания земли позыбашася страхом державы Твоея: Тебе бо вознесшуся днесь, род еврейский погибе, церковная завеса раздрася на двое, и мертвии от гробов воскресоша: сотник, видев чудо, ужасеся. Предстоящи же Мати Твоя вопияше, рыдающи матерски: како не возрыдаю и утробы Моея не бию, зрящи Тя нага, яко осуждена, на древе висяща? Распныйся и погребыйся, и воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе.

Слава, глас 6:

Совлекоша с Мене ризы Моя и облекоша Мя в ризу червлену, возложиша на главу Мою венец от терний и в лесную Мою руку вдаша трость, да сокрушу их, яко сосуды скудельничи.

И ныне, глас тойже:

Плещи Моя дах на раны, лица же Моего не отвратих от заплеваний, судищу Пилатову предстах и крест претерпех за спасение мира.

Таже Евангелие 10-е, от Марка, зачало 69: Во время оно прииде Иосиф: Конец: Зрясте, где Его полагаху. [Мк. 15:43-47]

Таже Слава в вышних Богу: Священник же ектению: Исполним утреннюю молитву: И прочее по обычаю, и по возгласе: Яко Бог милости:

Абие Евангелие 11-е, от Иоанна, зачало 62: Во время оно моли Пилата Иосиф: Конец: Положиста Иисуса. [Ин. 19:38-42]

И поем стихиры самогласны, оба лика вкупе. глас 1:

Вся тварь изменяшеся страхом, зрящи Тя на Кресте висима, Христе: солнце омрачашеся, и земли основания сотрясахуся, вся сострадаху Создавшему вся. Волею нас ради претерпевый, Господи, слава Тебе.

глас 2. Стих: Разделиша ризы Моя себе и о одежди Моей меташа жребий.

Людно злочестивии и беззаконнии вскую поучаются тщетным? Векую Живота всех на смерть осудиша? Велие чудо, яко Создатель мира в руки беззаконных предается, и на древо возвышается Человеколюбец, да яже во аде узники свободйт зовущия: Долготерпеливе Господи, слава Тебе.

Стих: Даша в снедь Мою желчь и в жажду Мою напоиша Мя оцта.

Днесь зрящи Тя, Непорочная Дева, на Кресте, Слове, возвышаема, рыдающи матернею утробою, уязвляшеся сердцем горце, и стенящи болезненно из глубины души, лице со власы терзающи. Темже и перси биющи, взываше жалостно: увы Мне, Божественное Чадо, увы Мне, Свете мира: что зашел сей от очию Моею, Агнче Божий? Темже воинства безплотных, трепетом содержими бяху, глаголюще: Непостижиме Господи, слава Тебе.

Стих: Бог же, Царь наш прежде века, содела спасение посреде земли.

На древе видящи висима, Христе, Тебе, всех Зиждителя и Бога, безсеменно Рождшая Тя вопияше горько: Сыне Мой, где доброта зайде зрака Твоего? Не терплю зрети Тя неправедно распинаема: потщися убо, востани, яко да вижу и Аз Твое из мертвых тридневное Воскресение.

Слава, глас 8:

Господи, восходящу Ти на Крест, страх и трепет нападе на тварь, и земли убо возбранял оси поглотити распинающих Тя, аду же повелевал еси испустити узники, на обновление человеков. Судие живых и мертвых, жизнь пришел еси подати, а не смерть. Человеколюбче, слава Тебе.

И ныне, глас 6:

Уже омакается трость изречения от судей неправедных, Иисус судимь бывает, и осуждается на крест, и страждет тварь, на Кресте видящи Господа. Но естеством телесе, мене ради страждай, Благий Господи, слава Тебе.

Таже Евангелие 12-е, от Матфеа, зачало 114: Во утрий день, иже есть по пятце: Конец: Знаменавше камень с кустодиею. [Мф. 27:62-66]

Таже Благо есть исповедатися Господеви: Трисвятое. По Отче наш:

Тропарь, глас 4:

Искупил ны еси от клятвы законныя честною Твоею Кровию, на Кресте пригвоздився и копием прободся, безсмертие источил еси человеком, Спасе наш, слава Тебе.

Таже ектениа обычная. И отпуст. Первый же час не совокупляем ныне, но о втором часе дне.