К оглавлению

В туюжде Неделю сырную вечера,

по начальном псалме: На Господи воззвах поставим стихов 10 от Изведи из темницы: И поем стихиры 4 покаянны, Октоиха на ряду гласа, яже суть писаны две вечер на стиховне, и две утренних стиховных: [Такожде и в прочия Недели, от сея даже до пятыя святаго поста. Господи воззвах: поем на глас иже во Осмогласнике на ряду] И в Триоди 3, и в Минеи 3.

Творение господина Иосифа. Стихиры, глас 2.
Подобен: Егда от Древа:

Воздержанием тело смирити вси потщимся, божественное преходяще поприще непорочнаго поста и молитвами и слезами Господа спасающаго нас взыщем, и забвение злобы всеконечное сотворим, вопиюще: согрешихом Ти, спаси, якоже древле ниневитяны Христе Царю, и общники ны сотвори Небеснаго Царствия Благоутробне.

Себе отчаяваю, помышляя дела моя Господи, всякаго мучения достойная: се бо презрев честныя Твоя Спасе заповеди, блудно мое житие иждих. Темже молюся, тучами покаяния мя очистив, постом и молением яко един милостивый просвети, и не гнушайся мене Благодетелю всех, и Преблагий.

Ин господина Феодора, глас тойже.

Подобен: Паче ума даров:

Постное время светло начнем, к подвигом духовным себе подложивше, очистим душу, очистим плоть, постимся якоже в снедех от всякия страсти, добродетельми наслаждающеся духа: в нихже совершающеся любовию, да сподобимся вси видети всечестную страсть Христа Бога и святую Пасху, духовно радующеся.

Таже в Минеи святому, подобны 3. Аще ли имать самогласен: Слава, аще ли несть, Слава, И ныне, Богородичен, в тойже глас Минеи. Вход с кадильницею: Свете тихий:

Прокимен глас 8: Не отврати лица Твоего от отрока Твоего, яко скорблю, скоро услыши мя: вонми души моей, и избави ю.
Стих: Спасение Твое Боже да приимет мя.
Стих: Да узрят нищии, и возвеселятся.
Стих: Взыщите Бога, и жива будет душа ваша.
И паки высочайшим гласом: Не отврати лица Твоего:

Подобает ведати, яко во всех Неделях святыя Четыредесятницы во светильничное бывает вход, ради великих прокименов.

Сподоби Господи: Поклоны 3: и ектениа.

На стиховне самогласен глас 4:

Возсия благодать Твоя Господи, возсия просвещение душ наших. Се время благоприятное, се время покаяния, отложим дела тьмы, и облечемся во оружия света: яко да преплывше поста великую пучину, в тридневное Воскресение достигнем, Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, спасающаго души наша.

Стих: К Тебе возведох очи мои:

И повторяем тойже.

Таже стих: Помилуй нас Господи, помилуй нас:

И мученичен: Прославляемый в памятех святых Твоих Христе Боже, от них умоляемь, низпосли нам велию милость.

Слава, самогласен в Минеи, аще имать: И ныне, Богородичен по гласу Минеи. Аще ли не имать, Слава, И ныне, Богородичен, глас тойже.

Подобен: Яко добля:

Ангельстии чини Тя Богомати прославляют: Бога бо Всечистая родила еси, Отцу, и Духу соприсносущна, и ангельская воинства от не сущаго хотением поставивша. Егоже моли от тли спасти и просветити души православных, Тя воспевающих Всечистая.

Ныне отпущаеши: Трисвятое: поклоны три. Пресвятая Троице: Отче наш: И настоящия тропари, глас 4: Богородице Дево радуйся: И творим поклон един. Слава: Крестителю Христов: поклон един. И ныне: Молите о нас святии апостоли: поклон един. Таже, Под Твое благоутробие: без поклона. Господи помилуй, 40 кротким и тихим гласом. Слава, И ныне: Честнейшую херувим: Именем Господним благослови отче.

Священник: Сый благословен Христос Бог наш всегда, ныне и присно и во веки веков. Мы же: Аминь. И молитву: Небесный Царю:

И творим три поклоны великия, и глаголем молитву преподобнаго Ефрема Сирина:

Господи и Владыко живота моего, дух праздности уныния, любоначалия, и празднословия не даждь ми.
Дух же целомудрия, смиреномудрия, терпения, и любве, даруй ми рабу Твоему.
Ей Господи Царю, даруй ми зрети моя прегрешения, и не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки веков, аминь.

И целуем святыя и честныя иконы. И глаголет предстоятель: Слава Тебе Христе Боже, упование наше, слава Тебе. И бывает молитва от священника, и совершенный отпуст.

По Вечерни же в трапезе бывает утешение братии.

По востании же от трапезы, Повечерие поем малое по обычаю, с метании и поклоны постными. На Слава в вышних, метания 3. [Аще было бдение, канон Богородице не глаголется.] Достойно есть:

Трисвятое. Метания 3, и обычныя тропари. Господи помилуй, 40. Иже на всякое время: иерей: Боже ущедри ны: Поклоны 3 великия, с молитвою святаго Ефрема: Господи и Владыко: И прочих 12. Таже, Трисвятое. По Отче наш: Господи помилуй, 12 и молитва, Нескверная: И даждь нам: И отпуст.

И имже образом указася служба Вечерни и Повечерия сея Недели, сице да бывает и в прочия, даже до пятыя Недели святыя Четыредесятницы, изменяемым некоим, о нихже на своих им местех будет.

Подобает ведати, яко аще будет брату нашему отыти ко Господу во святых сих днех посреде седмицы: не бывают третины его, даже до пятка вечера, тогда бо совершается паннихида его: подобне и в субботу Литургиа его. Во грядущую же субботу бывают девятины его, аще случится, аще ли ни. Четыредесятины же его бывают, егда число дней его исполнится: приношения же, и памяти его начинаются от Новыя недели, даже до исполнения дней четыредесяти.

Из неписаной традиции:

Обычно по отпусте Предстоятель обращается со словом назидания, которое заканчивает словами: "Благословите мя, отцы святии и братие, и простите ми, грешному, елика согреших в сей день и во все дни жизни моея: словом, делом, помышлением и всеми моими чувствы". Сказав это, он земно кланяется предстоящим людям. Все отвечают ему земным поклоном и говорят: "Бог простит ти, отче святый. Прости и нас, грешных, и благослови". Посем все по одному подходят к настоятелю и испрашивают у него прощение. При этом иереи лобызаются с ним по иерейскому чину, целуя друг у друга руки; низшие клирики и миряне принимают благословение. Во время прощения приличнее всего петь умилительные стихиры Недели сырной "Создатель мой Господь", "Седе Адам прямо рая" (стихиры на "Господи, воззвах"), "Изгнан бысть Адам" (из стиховных), "Увы мне, Адам, рыдая, возопи" (из хвалитных). В некоторых храмах поют всенародно покаянные стихиры "Покаяния отверзи ми двери", а также стихиры или тропари в честь храмовых святых. (В Типиконе ничего не сказано о пении каких-либо песнопений во время чина прощения.)

Духовенство в темных великопостных облачениях выходит из алтаря и в земном поклоне, на коленях, просит прощения у прихожан, у своих духовных чад, у ближних и дальних. Прихожане же, в свою очередь, подходят к священникам и прикладываются ко Кресту со словами "простите меня", на что священник от лица всей Церкви отвечает: "Бог простит, меня простите". Потом все находящиеся в храме испрашивают прощения друг у друга.