К оглавлению - Триодь постная.

В субботу первую святых постов,

на Утрени

по шестопсалмии, поем Бог Господь, на глас 2, и глаголем тропарь святаго Феодора, дважды: Велия веры: Слава, И ныне, Богородичен единожды: Вся паче смысла: И обычное стихословие. По 1-м же стихословии поем седальны мученичны, Осмогласника, случившагося гласа, с Богородичным. По 2-м же стихословии поем настоящия седальны святаго Феодора.

глас 3.

Подобен: Божия веры:

Кипя веры православием, прелесть угасил еси злославия, упразднив идольское безбожие: и всесожжение божественное быв, чудодействии орошаеши концы мучениче преславне, Христа Бога моли, даровати нам велию милость.

Другий седален святаго, подобен:

Божественный дар, тя ко спасению всей даде вселенней, в страдальчествах укрепивый тя Господь, душевныя наша болезни исцеляя, и телесныя страсти побеждая, мучениче Феодоре, Христа Бога моли, даровати нам велию милость.

Богородичен, подобен:

Невместимаго Бога, во утробе Твоей Дево Пречистая носившая, прежде век от Отца нетленно возсиявшаго, Слова Ипостаснаго, и Сына единосущнаго, Сего моли с пророки и мученики, преподобными, постники и праведными, даровати нам разрешение прегрешений.

Таже чтем мучение святаго. Таже псалом 50. И канон святаго обители со ирмосы на 6. И святаго Феодора на 8: Стихословим же и Господеви поем.

Канон, егоже краестрочие: {Тирон преславный, слава первей субботе}. В первых же тропарех канона, иное краегранесие. Канон, творение Иоанна, митрополита Евхаитскаго, глас 4.

Песнь 1.

Ирмос: Отверзу уста моя:

Всех превышший, Тя неизреченно Родившую, всех предположи вышшую Своих избранных. Темже днесь сего венечника поюще Всепетая, Тебе предначинаем.

Великаго в мученицех, страдальца пресветлаго, именитаго, и преславнаго в чудесех, от конец земли и до конец знаменитаго, песньми воспою Феодора.

День веселый в скорбех возсия, и сетование сих уясни, предпразднственная предпутия издалеча, просиявша благодатию божественнаго мученика.

Кропит очищения Церковь, кровьми святое заколение, еже прият пожренный и в жертву приятый, страдальчествовавшаго Божественныя ради славы его.

Богородичен: Красно аще и незрело, еже праздновати узаконися: украсившая бо вся Владычица, и ныне показа сея памяти приобщающияся предбедствующему кровию.

Иный канон, тогоже Евхаитскаго, глас 6.
Песнь 1.
Ирмос: Яко по суху:

Чудный во святых воистинну Боже, во мне удиви милости Твоя Христе, слово ми даруя, яко да чудная восхвалю Твоего мученика.

Твердое в страдальчестве, и терпеливое в болезнех показал еси страстотерпче Христов: скорое же паки на нас помощи являя твоея, Феодоре.

Слава: Благочестивую отец веру, от души его мучитель отревая зле, нечестивый совет Богу приразив, восхоте присно ити.

Богородичен: Богоречивых проречения древле мужей, на Тебе исполнишася Мати Дево яве, яко Бога рождшая истиннаго, и Человека истиннаго, паче естества и ужасно.

Катавасиа: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.

Песнь 3.

Ирмос: Твоя песнословцы:

Видети день Сына Твоего, желающе христоименитии людие, во образ Сего Владычице, Тому ныне предпразднствуют, Тебе носяще показание, и славнаго страстотерпца Твоего.

Побеждают всякими образы лучшая: великий бо во страдальцех в веселие измени временную скорбь, святаго зельное поста обратив во ослабление.

Свойственный и подобный тебе дар, ибо от своих страдальче: ихже бо сам вселил еси в сей частице твоей, обрадованно дары тебе похвал приносим.

Добрейшее основание положил еси, твоими изрядствы изрядне, зверя всегубительна, огнем и убийством дышуща, низложив яко бездельна преестественною доблестию.

Неистовствовав новый отступник, по равному люте древнему, жертвы брашном якоже ядом смеси: но ложный окаянник премудрися мучеником.

Богородичен: Исполнися убо вся Дево, знати Господа земля, из Тебе миру явльшася: но божественным мучеником благодать многая, утвердившим самеми собою истину.

Иный.
Ирмос: Несть свят:

Первее в Евины уши пошептавый лестно, и Адама тоюже прельстивый лестно, той и ныне яд злобы к лести излия.

Лестца имяше на него, питаше неистовство противу правоживущим, время взыскаше правое, воньже мерзость сотворити поучашеся пребеззаконнейший.

Слава: Дней начаток святых наста постов: в нихже всякий христианин самаго себе воздержанием многим очистив, всех ошаяся.

Богородичен: Надеждо миру державная, покрове и предстательство Всесвятая Дево, не презри Благая моления рабов, от любве Тя присно ублажающих.

Катавасиа: Твоя песнословцы Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия духовно утверди, в Божественней Твоей славе, венцев славы сподоби.

Седален, глас 8:

Подобен: Премудрости слово:

Божественное всеоружие восприим, и идолов лесть низложив, ангелы воздвигл еси восхваляти подвиги твоя: божественным бо желанием ум распалив, смерть во огни доблественно презрел еси. Темже именоносно просящим тя даруй божественныя дары, исцелений подаяния страстотерпче Феодоре: молися Христу Богу, согрешений оставление даровати, празднующим любовию святую память твою.

Слава, подобен:

Максимиановыми ласканьми не уклонився, Христовыми же словесы мужествовав, идольское капище во огни испепелил еси, страдальчески победив добре сопротивника, пророчески прешел еси огнь, якоже в воде. Темже достойно воздаяние подвигов, источаеши исцеления, страстотерпче Феодоре: молися Христу Богу, прегрешений оставлению дароватися, празднующим любовию святую память твою.

И ныне, Богородичен, Подобен:

Яко всенепорочная Невеста Творца, яко неискусомужная Мати Избавителя, яко приятелище сущи Вышняго Всепетая, беззакония мя суща скверное жилище, и в разуме бывша бесов игралище: потщися и сих злодействия мя избавити, светлое жилище добродетелию стяжавшая, светоприемнице нетленная: разжени облак страстей, и горния светлости сподоби, и света невечерняго молитвами Твоими.

Песнь 4.

Ирмос: Седяй в славе:

О новаго и преславнаго смешения же и растворения! Девству рождество соедини родивыйся Богочеловек: сетованным же днем веселие, Своего почитая страдальца вмеси.

Виждь, како Христа любяше, Христови воинствуяй, враги бо Сего ревностию и огнем погуби, и себе конечне добрую и приятную Ему жертву усердно отдаде.

Победоносный от страдальчеств доблий разреши, дерзновенно глаголя, и презрением мучений зрители удивив, и быв всей твари новое и преславное позорище.

Кость убо не сокрушися Бога и Владыки моего, о долготерпения, и по умерщвлении страждуща! Воина же его огнь прием, и коло устыдеся, умершу прикоснутися.

Богородичен: Соумершии Владыце, живота служители, и совоставшии живут у Него ныне вечно: и Сыну Матерь спрославляют благословяще Отца, Сына и Духа Святаго.

Иный.
Ирмос: Христос моя сила:

Совет совещавает нечестивейший, зрите, яко воистинну есть страшно: разуме бо окаянный мерзкими брашны, люди Христовы осквернити.

В дело приведе совет беззаконный: возбранити бо повелев чистых ядений брашно, и предложити, яже он оскверни кровьми.

Слава: Бысть явственно и оглашенно беззаконие всем христианом: темже якоже уведеша, стекошася вси купно в храм Господень святый.

Богородичен: Тя рождшую предвечнаго от Отца Рожденнаго, ныне вернии молитвенницу предлагаем: Тоя молитвами Христе преклонен, благоуветлив буди рабом Твоим.

Катавасиа: Седяй в славе, на престоле Божества, во облаце легце прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: слава Христе силе Твоей.

Песнь 5.

Ирмос: Ужасошася всяческая:

Отверзаются днесь преддверия благодати, и упокоение ныне самое проображает Воскресение: сице светоносне светлую Владычицу почитающе, и славнаго мученика.

Дарует тезоименитый дар, Бог, Феодора, возлюбившим явльшаго возлюбленнаго явление, преславных дел Творца, и Божественных сил Самодетеля содеваемаго.

Ничтоже к мученику луцы и стрелы твоя враже человеческаго спасения: и умерый бо живет, и возбну, и злодейством твоим противляяйся, спасает всякаго православнаго.

Богородичен: Странное бяше прежде чудо Богоотроковице, страдальческими же свидетельствы прият веру несумненну, и веруемое присно пребывает чудимое, и верне покланяемое.

Иный.
Ирмос: Божиим светом Твоим:

Тогдашний убо архиерей весь ужаснувся, нечестиваго якоже уведе совет, песньми всенощными Бога моляше, не презрети в конец людей жребия Его.

Но скорый воистинну помощник, во истине и теплоте призывающих, моления их не презре всякаго: но скорейшее им соделовает разрешение начинания.

Слава: От вышних помощник посылается яко скорее на землю, страстотерпец Феодор, и пастыреначальник является, разрешение научая беззаконнаго совета.

Богородичен: Никтоже притекая к Твоему Владычице, заступлению тепле, посрамится когда, но просит благодати, и дар приемлет к полезному скорейший прошения.

Катавасиа: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога, и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя, мир подавающая.

Песнь 6.

Ирмос: Божественное сие и всечестное:

Поститися, Спасе, не могут друзи и сынове чертога Твоего: Тебе бо Жениха с Материю и с другом Твоим, учреждают предстояща и служат.

Отступи Бога спасающаго, отступи и от разума злоименитый, и кичением воста на веру: но вместо сего обрете великоименитаго.

Пострадав предста мудрший, и сотворь доблий тепльший, к мучителем бо бранию, и победою добре обучився, ниже умер отступи исправления.

Богородичен: Избавльшеся днесь, Владычице, беды душетленныя, чудесем страстотерпца Твоего, по Твоему Божественному промышлению, благодать обоим возлагаем.

Иный.
Ирмос: Житейское море:

Странному ужасаяся видения твоего, архиерей противо рече: ты кто еси господи, глаголяй мне? вразуми и научи, како обрящем скорейшую помощь?

Феодор рече: аз есмь явственно страстотерпец, и слыши: пшеницу сварив раздели людем, и тако спасутся от скверных брашен прелестника.

Слава: Коль велие чудо твое, и преславное твое заступление Феодоре! Темже дерзающе вси чисто к тебе прибегаем, и молимся, спаси рабы твоя.

Богородичен: Света жилище, и приятелище чистое Слова была еси, Отца благоволением, и к Тебе посещением Духа Святаго: темже мя просвети.

Катавасиа: Божественное сие и всечестное, совершающе празднество, богомудрии Богоматере, приидите руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

Кондак, глас 8:
Веру Христову яко щит внутрь прием в сердце твоем, противныя силы попрал еси многострадальче: и венцем небесным венчался еси вечно Феодоре, яко непобедимый.

Икос: На престоле света носимаго, благодарственно верою воспеваем Тя, яко дарование Божественное даровал еси, добляго страданьми Феодора, в житии треблаженнаго, яко поборника суща истины: иже благочестивым помышлением стяжав Христа, державный, бысть победитель на лестнаго, яко непобедимый.

Синаксарий. Стихи:

Пищею колив питает Тирон град:

Пищу оскверненую учинив непотребну.

В сий день в субботу первую постов, еже коливами преславное чудо святаго и славнаго великомученика Феодора Тирона празднуем, еже име начало быти сице: Иулиану преступнику, по Константии Великаго Константина сыне скиптры царствия удержавшу, и от Христа во идолослужение преложшуся, гонение на христианы воздвизается превелие, яве же вкупе и не явленне. Отрекл убо злочестивый, еже мучити сурове, вкупе же и объявленно безчеловечне, тако искушати христианы: стыдяся же и обзирая, да не прилагаются множайшии, сокровенне некако осквернити сия льстивый и скверный умысли: отонудуже и соблюд, якоже наш язык Христов, первую святых постов седмицу наипаче очищается, и внимает Богу: епарха града призвав, повеле продаемыя обычне снеди от среды отнести, другия же снеди предложити торжищу, сиречь хлебы и пития, от жертв его кровьми сия прежде смесивша, и в смешении осквернивша: яко да убо от поста сия купующии паче в чистоте осквернилися быша. Абие убо епарх на дело веде повеленое, и предлагает яже от жертв и кровей оскверненная брашна и пития во всем торжищи. Но всевидящее Божие око, запинающее премудрыя в коварстве их, и о нас рабех Своих присно промышляющее, и гнусная преступника на нас коварства разруши. Градскому бо архиерею Евдоксию, аще и неправому и неправославному бывающу, посылает великаго Своего страстотерпца Феодора, от Тиронскаго чина, Тирона именуема. И убо яве, а не во сне тому представ, сице некако рече: елико скоро востав Христово собери стадо, и повелевай тверде, никомуже ничтоже на торжище предложенных купити: жертв бо кровьми сия осквернишася от нечестиваго царя. Сему же недоумевающуся, и вопрошающу, и како бы удобно было сие, недостаток в дому имущим, не от предложенных в торжище купити? Святый, колива дав, глаголет им, недостаток утеши. Сему же недоумевающу, и неразумевающу, и что была бы сия колива, вопрошающу, великий Феодор глаголет: вареную пшеницу: сице бо мы во Евхаитех глаголати обыкохом. Испытая же патриарх: кто убо есть сей о христоименитых людех промышляяй? Святый же паки, Христов мученик Феодор, рече: от Него помощник вам ныне послан есмь. Востав убо абие патриарх, и множеству возвестив виденая, и тако содеяв, Христово стадо соблюде невредимо от врага и преступника коварства. Он же свое ловительство узрев обличено бывшо, и ничтоже совершившо, и довольне постыдився, предложитися и паки обычным на торжище продажным повеле. Христовы убо людие, седмице уже совершившейся благодарение отдающе Благодетелю и мученику, в сию субботу коливами ему память радующеся сотвориша. Оттоле убо вернии даже и до ныне чудо обновляюще, да не забвено толикое дело мученика временем будет, великаго Феодора коливами почитаем. Сего же великаго злочестивый Вринга при Максимиане умучи, изнурена прежде: таже храм богини оных сжегша, и убогим красоту ея раздееивша. Неким же и в словеса ему пришедшим, и преложитися хотящим ему, и совет творящим не претерпе. Много убо пострадав, последи пещи велицей разжене бывши, в ню вметается, ничтоже от нея пострадав, посреде ея дух Богу предаде. Того молитвами Христе Боже помилуй и спаси нас, аминь.

Песнь 7:

Ирмос: Не послужиша твари:

Закону рекл еси не лежати праведником Твоим, Праведный Владыко: темже Мати Твоя, и многочудный сей раб Твой, светлостию памяти сих днесь законы разоряют пощения.

Коль сладкое, и великое, и радостное нынешнее торжество! Еже мучеников нам доблейший и превелий ныне вообрази, единем чудесем от нечистых чистыя люди Христовы совершив.

К змием лютым сопротивльшагося, и возмогшаго на душетленнаго же и оскверняющаго одушевленная телеса, венчаим победными песньми, и венцев похвалами.

Богородичен: Родоначальник убо проуведев душетленное брашно не убеже: Твои же вернии людие от Твоего мученика преднаучившеся, и избегше всепагубныя пищи, с сим Владычице, спасительная Тебе жрут.

Иный.

Ирмос: Росодательну убо пещь:

Росодавец печали, и распаления облак явился еси преславне, и спасл еси от пещи мучительския, зовущия вся верныя: благословен еси Боже отец наших.

Царю пребеззаконнейший посрамися, и да заградятся уста твоя, поучающаяся на нас беззаконному совету: разруши бо твою крепость царствуяй Царь и всех Господь.

Слава: Иулиане безумне, сердце твое все злобы исполнися, обавается же от премудраго Бога нашего, излиявшееся лестно на нас, вопиющих к Нему: благодать подаваеши нам.

Богородичен: Паче слова Твое бысть зачатие, и паче ума Рождество Твое Всенепорочная: Бога бо родила еси плотию, спасшаго вся от тления, Благословенная. Темже ныне Богородице Тя славим.

Катавасиа: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.

Песнь 8.

Ирмос: Избавителю всех:

Радости Рождеством исполнившая небесная и земная, временным сетованием благодать благовременную подает венечнику, сплещущи светло празднственная.

Субботствуим человецы днесь, от трудов вчерашних почивше, за Благословившаго настоящий день упокоением, и ныне торжеством мученика.

Воистинну сия первая в субботах, и суббот бы глаголалася суббота: мученическия же благодати и силы Божественныя исполнена, спасения великаго воспоминание.

Царя Бога чистыми брашны, царствия беззаконнаго сквернения, чистый упраздни, и преславным образом чудодейства святую седмицу освяти.

Богородичен: Извещает Твое Отроковице таинство, мучеников усердная смерть: яко бо Богу веровавше рождшемуся, аще и страсть волею претерпе, самех себе доблии пожроша.

Иный.
Ирмос: Из пламене преподобным:

Из пламене яко избавился еси мучениче Феодоре, Божественною силою: сице и ныне нас спасл еси сам предстательством божественным твоим, беззаконнаго совета злокозненнаго.

Вечер водворися плач рабом твоим, от лукаваго ловительства супостата нашего: но во утрие радость возсия, мучениче терпеливоносче, теплою твоею помощию.

Слава: Избавителя тя обретше, в беды мы впадше, и избавителя козни вражия, мучениче Христов страстотерпче Феодоре, тя славословим во вся веки.

Богородичен: Недоумевает ум человеческий Твоего Рождества Чистая, таинство изрещи: и сего ради Тя верою благочестно, яко Богородицу почитаем, и славословим во вся веки.

Катавасиа: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое: ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела и превозносите Его во вся веки.

Песнь 9.

Ирмос: Рождество Твое нетленно:

Стекается множество отвсюду, в сень сведения, и живущую благодать, предпросиявшаго в славе всех мучеников, со Владычицею всех величаем.

Мужайся Христова Церковь, и державствуй всуе борющими: Христовы бо друзи и предстоящии о тебе пекутся и отстоящии якоже доблии, Емуже совершаеши благодарственная.

Возмневшася древле умрети, вещи показуют жити и по кончине, и веры паки предстательствовати с равною ревностию. Еюже богатящеся Благодетеля величаем.

Богородичен: Яко Божественную Тя печать песньми, запечатанную Божию книгу налагаю нося, и собираю похвалы в Тебе Дево: сице прославляя наипаче Твоего мученика.

Иный.
Ирмос: Бога человеком невозможно:

Добре явился еси поборник преславне, и державное заступление нам чтущим твою честную и вечную память ныне, и твоих страдальчеств исправления, и бывшее в нас Божественное заступление.

Твое всеблаженне чудо Феодоре совершенное, святыми тучами поется, на весь мир блаженне: темже и летно собирающеся, славу возсылаем Христу, тебе прославльшему.

Слава: Зря любовь восхваляющих тя мучениче Христов, благодать воздарствуй вящшую: и веру ведый елика есть преславне, не престай молитвенниче теплейший мучениче, и ходатай к Богу нашему являяся.

Богородичен: Пети Дево, Тя не престаем, помощницу, покров, скорое заступление, и предстательницу нашу непостыдную: соблюди Твоя рабы, всякаго озлобления, всякия козни лукаваго свобождающи присно.

Катавасиа: Всяк земнородный да взыграется Духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.

Ексапостиларий:

Подобен: Со ученики:

Венченосче святе, предстояй со ангелы Христову ныне престолу, и света оттуду исполняяйся страстоносче, мир мирови непрестанно исходатайствуй, и нам спасение, благочестно светоносную память твою совершающим, Феодоре всебогате, мучениче преукрашенне.

Богородичен: Во чреве Твоем Господь, погибающий мир от тления призвати восхотев, якоже ведяше, вселися Богородице. Спасение убо вси обретше, возопиим Тебе ангелово, еже радуйся Всепетая, во всех женах благословенная: ибо радость породила еси всей вселенней.

На хвалитех поставим стихи 4, глас 1.

Подобен: Небесных чинов:

Мужа изрядна вышняго воинствословия вернии, яко терпеливаго оружника нашего благочестия, согласно сошедшеся, песньми таинственными восхвалим, глаголюще: досточудне мучениче Иисусов, молися о чтущих тя.

Тезоименитым твоим званием, даре Божий воистинну, скорбящим всем утешение подался еси Феодоре треблаженне, всякий бо к твоему приближаяся храму воистинну, с веселием приемля воздаяния чудес твоих, почитает Христа.

Благочестия богатство, и светлость, страдальческими подвиги, себе сокровиществовав, всю крепость твою дар приятный Богу принесл еси, исполняя в подвизех со тщанием богодарованное твое призывание.

Всесветлым торжеством Божественнаго мученика, напитаимся вси, и верно возвеселимся празднолюбцы, почитающе светлое празднество его скончания, песненно воспевающе Иисуса, прославившаго память его.

Слава, глас 6: Священия дар, и богатство Божественныя жизни, показался еси миру Феодоре: Христос бо мудре твою память прослави, в нюже согласно вернии радующеся, поем подвиги болезней твоих.

И ныне: Богородичен, глас тойже: Богородице, Ты еси лоза истинная, возрастившая нам Плод живота, Тебе молимся, молися Владычице, со страстотерпцем, и всеми святыми, помиловатися душам нашим.

На стиховне стихиры святаго, глас 4. Самогласны:

Ликуют соборы мучеников радостно, ныне в храме твоем, страстотерпче Феодоре, и ангельстии чинове, страдальчества плещут терпения твоего: и сам венцедавец Христос предстоит, богатотворная дарования твоим певцем десницею подая, Егоже возжелев взыскал еси, и обрет беседовал еси, Егоже желал еси: Егоже моли, спасти и просветити души наша.

Стих: Праведник яко финикс процветет:

Чистый и непорочный пост пришедый ныне к нам, мученических чудес совершенство совведе: постом бо душевныя скверны очистим, и мученическими знаменьми, и страдальчествы, доблественно на страсти вмужимся: отонудуже и священнаго воздержания благодатию просвещающеся, и чудодействы Феодора мученика, ко Христу утверждаемся верою, просяще Его, спасение подати душам нашим.

Стих: Насаждени в дому Господни, во дворех Бога нашего:

Мученическим твоим дерзновением к Богу Феодоре, отступническую на веру Христову кознь суетну сотворил еси, поборник благочествующим был еси людем, предстанием ужасным, скверных брашен жертвы идольскими их избавль. Темже тя яко идолов потребителя, и яко стада Христова спасителя и хранителя, и предстателя нашего благопослушливаго, чтуще в песнех молим, очищению и просвещению тобою дароватися душам нашим.

Слава, глас 8: Страдальческим мужеством благочестно вооружився страстотерпче Христов, и словесное служение тайно поборая силою Его, идолов нечестие и мучителей прещение немощно показал еси, презирая мучения и временный огнь. Но, о Божественных даров и вещь, и имя! От всякаго обстояния молитвою твоею спасай совершающия память твою.

И ныне, Богородичен: Владычице, приими молитвы:

И прочее последование Утрени. Совокупляем и час 1.

На Литургии

изобразительная, и от канона святаго песнь 3 и 6.

Прокимен глас 7: Возвеселится праведник о Господе, и уповает на Него:
Стих: Услыши Боже глас мой, внегда молити ми ся к Тебе.

Апостол дне, ко Евреем, зачало 303.

Многочастне и многообразне древле Бог глаголавый отцем во пророцех, в последок дний сих глагола нам в Сыне, Егоже положи наследника всем, Имже и веки сотвори. Иже сый сияние славы и образ Ипостаси Его, нося же всяческая глаголом силы Своея, Собою очищение сотворив грехов наших, седе о десную престола величествия на высоких, Толико лучший быв ангелов, елико преславнее паче их наследствова имя. Кому бо рече когда от ангел: Сын Мой еси Ты, Аз днесь родих Тя? И паки: Аз буду Ему во Отца, и Той будет мне в Сына? Егда же паки вводит Первороднаго во вселенную, глаголет: и да поклонятся Ему вси ангели Божии. И ко ангелом убо глаголет: творяй ангелы Своя духи и слуги Своя огнь палящь. К Сыну же: престол Твой, Боже, в век века: жезл правости жезл царствия Твоего: Возлюбил еси правду и возненавидел еси беззаконие: сего ради помаза Тя, Боже, Бог Твой елеем радости паче причастник Твоих. И (паки): в начале Ты, Господи, землю основал еси, и дела руку Твоею суть небеса: Та погибнут, Ты же пребываеши: и вся, якоже риза, обетшают, ияко одежду свиеши их, и изменятся: Ты же тойжде еси, и лета Твоя не оскудеют.

Святому Апостол, к Тимофею, зачало 292.

Чадо Тимофее, возмогай во благодати, яже о Христе Иисусе, и яже слышал еси от мене многими свидетели, сия предаждь верным человеком, иже доволни будут и иных научити. Ты убо злопостражди яко добр воин Иисус Христов. Никтоже (бо) воин бывая обязуется куплями житейскими, да воеводе угоден будет. Аще же и постраждет {подвизается} кто, не венчается, аще не законно мучен будет {будет подвизатися}. Труждающемуся делателю прежде подобает от плода вкусити. Разумей, яже глаголю: да даст убо тебе Господь разум о всем. Поминай (Господа) Иисуса Христа воставшаго от мертвых, от семене Давидова, по благовествованию моему, в немже злостражду даже до уз, яко злодей: но слово Божие не вяжется. Сего ради вся терплю избранных ради, да и тии спасение улучат еже о Христе Иисусе, со славою вечною.

Аллилуиа, глас 4: Праведник яко финикс процветет, яко кедр иже в Ливане умножится.
Стих: Насаждени в дому Господни, во деворех дому Бога нашего процветут.

Евангелие от Марка, зачало 10.

Во время оно, мимохождаше Иисус в субботы сквозе сеяния, и начаша ученицы Его путь творити, востерзающе класы. И фарисее глаголаху Ему: виждь, что творят в субботы, егоже не достоит? И Той глаголаше им: несте ли николиже чли, что сотвори Давид, егда требование име и взалка сам и иже с ним? Како вниде в дом Божий при Авиафаре архиереи, и хлебы предложения снеде, ихже не достояше ясти токмо иереем, и даде и сущим с ним? И глаголаше им: суббота человека ради бысть, а не человек субботы ради: Темже господь есть Сын Человеческий и субботе. И вниде паки в сонмище: и бе тамо человек, суху имый руку. И назираху Его, аще в субботы изцелит его, да Нань возглаголют. И глагола человеку суху имущему руку: стани посреде. И глагола им: достоит ли в субботы добро творити, или зло творити? душу спасти, или погубити? Они же молчаху. И воззрев на них со гневом, скорбя о окаменении сердец их, глагола человеку: простри руку твою. И простре: и утвердися рука его цела яко другая.

И святаго, от Иоанна, зачало 52.

Рече Господь Своим учеником: сия заповедаю вам, да любите друг друга. Аще мир вас ненавидит, ведите, яко Мене прежде вас возненавиде: Аще от мира бысте были, мир убо свое любил бы: якоже от мира несте, но Аз избрах вы от мира, сего ради ненавидит вас мир. Поминайте слово, еже Аз рех вам: несть раб болий господа своего: аще Мене изгнаша, и вас изженут: аще слово Мое соблюдоша, и ваше соблюдут: Но сия вся творят вам за имя Мое, яко не ведят Пославшаго Мя. Аще не бых пришел и глаголал им, греха не быша имели: ныне же вины {извинения} не имут о гресе своем: Ненавидяй Мене, и Отца Моего ненавидит: Аще дел не бых сотворил в них, ихже ин никтоже сотвори, греха не быша имели: ныне же и видеша, и возненавидеша Мене и Отца Моего: Но да сбудется слово, писанное в законе их, яко возненавидеша Мя туне. Егда же приидет Утешитель, Егоже Аз послю вам от Отца, Дух истины, Иже от Отца исходит, Той свидетелствует о Мне: И вы же свидетелствуете, яко искони со Мною есте. Сия глаголах вам, да не соблазнитеся. От сонмищ ижденут вы: но приидет час, да всяк, иже убиет вы, возмнится службу приносити Богу:

Причастен: В память вечную:

На трапезе чтем слово похвальное о святем Феодоре, святаго Григориа Нисскаго. И ядим боб обваренный, с маслинами белыми и черными. Причащаемся же и варения с маслом прилучившагося, и колива: вина же испиваем по красоволю, ради святаго. Сие же прияхом от лавры преподобнаго отца нашего Саввы, и от богоноснаго отца нашего Евфимиа.

Ведати подобает, яко дважды прияхом ясти рыбы в сей Великий пост, в праздник Благовещения, и Цветоносия.


 

В субботу вечера, на Малей вечерни

поставим стихи 4, и поем стихи подобныя. Творение Николаа, глас 1.

Подобен: Небесных чинов:

Ныне благочестия светлость всем распростреся, разгоняющи лесть нечестия яко облак, просвещающи же сердца благочестивых: приидите вси припадем, благочестивомудренно честным иконам Христовым покланяющеся православнии.

Священнообразными иконами ныне украшается, яко невеста украшена Христова Церковь, и всех созывает духовно праздновати: снидемся во единомыслии и вере, радостно величающе Господа.

Мире весь веселися: се бо Господь низложи с высоты нечестия державу неизреченным промышлением. И смиреннии вознесохомся днесь к вере православия, благочестивою царицею наставляеми.

К первообразному носится, глаголет Василий, честь иконы: сего ради в любви почитаем иконы Спаса Христа, и святых всех: да сих собравше, никогдаже ныне злочестием отведемся.

Слава, И ныне: Богородичен. Подобен:

Безначальным, и Божественным естеством невидимый, Человек виден бысть Отроковице, от чистых Твоих кровей, за крайнее благоутробие: Егоже плоти написавше подобие, честно покланяемся вси вернии, и благочестно величаем.

На стиховне, глас 2.

Подобен: Доме Евфрафов:

Губительства тлетворнаго избегше злославных, православия сиянием, сердцами просветимся вернии Бога славяще.

Стих: Принесите Господеви честь и славу.

Ариева нечистая упразднися прелесть, Македониа, Петра, Севира же и Пирра: и светит Свет трисолнечный.

Стих: Поклонитеся Ему во дворе святем Его.

Не ктому злочестивых похваляется мрачное учение: Бог бо православным, изволением Феодоры, жезл крепости дает.

Слава, И ныне, Богородичен. Подобен:

Вознесла еси смиренных рог Богородице, рождшая Бога Слова: темже верно Тя вси чтуще величаем.

Тропарь, Пречистому образу Твоему: И бывает отпуст.

На Велицей вечерни,

по обычном стихословии, Господи воззвах, на глас Осмогласника, поставим стихов 10:

и поем стихиры воскресны 3, и анатолиевы 3, и Триоди подобны 4. глас 6:

Подобен: Всю отложивше:

Тя непостижимаго, прежде денницы безначально из Невещественнаго возсиявшаго, безплотнаго же чрева Родителева, пророцы Господи, Твоим Духом вдохновени, прорекоша Отроча быти, из Неискусобрачныя воплощаема, человеком совокупляема, и сущими на земли зрима: имиже яко щедрый просвещения сподоби Твоего, воспевающих неизреченное, и честное Твое Воскресение.

Подобен:

Словом Тя проповедавшии богоглаголивии пророцы, и делы почетшии, безконечную жизнь приплодиша: твари бо Владыко, паче Тебе Содетеля, служити не претерпевше, мира всего евангельски отвратишася, и сообразни быша страсти Твоей, юже провозвестиша: ихже молитвами, сподоби непорочно прейти воздержания поприще, едине Многомилостиве.

Естеством неописанный Божественным Твоим сый, на последняя Владыко воплощься, изволил еси описоватися: плоти бо приятием, и свойства вся сея взял еси. Темже вид Твой образования описующии любезно целуем, к Твоей любви возвышаеми, и исцелений благодать почерпаем из него, апостольским последующе Божественным преданием.

Пречестное украшение Христова Церковь, честных прият и святых икон, Спаса Христа и Богоматере, и всех святых светлейшее возставление, имже просвещается, и красуется благодатию, и сонмище отлагает еретическое изгонящи: и радующися славит человеколюбца Бога, ея ради претерпевша страсти вольныя.

Слава, глас 2: Благодать возсия истины, прообразумая древле сеновно, ныне явленно скончася: се бо Церковь воплощенным образом Христовым, яко прекрасною утварию облачится, скинии свидения образ пронаписующи, и православную веру содержащи: да егоже почитаем, сего и образ держаще, не прельщаемся, да облекутся в студ сице неверующии: нам бо слава зрак Воплотившагося благочестно покланяемый, не боготворимый. Той облобызающе вернии возопиим: Боже, спаси люди Твоя, и благослови достояние Твое.

И ныне, Богородичен 1-й гласа.

На литии же, яко обычно, стихира храма.

Слава, глас 2: Радуйтеся пророцы честнии, закон Господень добре учинившии, и верою явльшиися необоримии столпи неуклоннии: вы бо и ходатаи явистеся Новаго Завета Христова, и преставившеся на небеса. Того молите, умирити мир, и спасти души наша.

И ныне, Богородичен, глас тойже: Все упование мое:

На стиховне Осмогласника.

Слава, глас 2: Из нечестия во благочестие прешедше, и светом разума просветившеся, псаломски руками восплещим, благодарственно хвалу Богу приносяще: и на стенах, и дсках, и на священных сосудех, начертанным священным образом Христовым, и Пречистыя, и всех святых, честно поклонимся, отлагающе злочестную злославных веру: [честь бо образа, якоже глаголет Василий, на первообразное преходит,] просяще молитвами Пречистыя Твоея Матере, Христе Боже наш, и всех святых, даровати нам велию милость.

И ныне, Богородичен: О чудесе новаго: Тропарь: Богородице Дево радуйся: дважды, и праздника: Пречистому образу Твоему: единожды. И прочее последование бдения.