К оглавлению - Триодь цветная.

Неделя седмая, святых 318, богоносных отец, иже в Никеи


В субботу вечера, на Малей вечерни,

на Господи воззвах: поставим стихи 4. И поем стихиры воскресны, глас 6: Победу имеяй Христе: Днесь Христос: Тебе Господи: Повторяюще первую. Слава: глас тойже: Тайныя днесь: [ищи сия вся на Велицей вечерни.]

И ныне: Богородичен:

Достойно есть яко воистинну, блажити Тя Богородицу: в Твое бо пречистое вшед чрево всех Содетель, плоть бысть, не преложився естеством, ниже мечтався о смотрении: но восприятей из Тебе словесно одушевленней плоти соединився, по ипостаси. Отонудуже благочестно во обоих естествах являющихся разнство творим. Того моли Честная Пресвятая, низпослати нам мир и велию милость.

На стиховне, воскресная стихира. Таже, настоящия стихиры подобны Пресвятыя Богородицы, глас 6.
Подобен: В
сю отложивше:

Стих: Помяну имя Твое во всяком роде и роде:

Клятвою яко обеща Твоему праотцу древле Бог прелетный, в последняя времена соверши, произшед Пречистая от чрева Твоего божественнаго. Ибо воистинну возсия от Тебе Господь, дланию содержай концы: Егоже и мне благоуветлива сотвори в час судный Дево блаженная, Того Царствия мя получити добродетелей возвышением, и страстей умерщвлением.

Стих: Слыши Дщи и виждь, и приклони ухо Твое:

Ума чистотою Исаиа Дево издалеча прорече, родити имущую Создателя всея твари Тя, Честная Пречистая: Ты бо явилася еси едина во веки Всенепорочная. Темже Тя молю: оскверненую очисти душу мою, и светлости Божественныя общника мя покажи, и Божественнаго Твоего Сына стояния деснаго, егда сядет, якоже писано есть, судити миру всему.

Стих: Лицу Твоему помолятся:

Смерти разрушение Рождеством Твоим явися, Ты бо Отроковице живота нетленнаго пребывалище. Темже Тя молю, в местех адовых страстей моих лежаща Ты возстави, и к веселию мя оживи Дево. Руководствуй ко блаженному возданию, и вечныя и божественныя сподоби радости, идеже сладость присносущная, идеже свет невечерний.

Слава: глас 4: Молебную память: И ныне: праздника: Господи, таинство: [зри на Велицей вечерни, на стиховне славник.] Тропарь воскресен: Слава, и ныне: праздника. ектении, и отпуст.

На Велицей вечерни.

Блажен муж: На Господи воззвах: поставим стихов 10, и поем воскресны 3: и Вознесению 3: и отцем 4.

Стихиры воскресны, глас 6:

Победу имеяй Христе, юже на ада, на Крест возшел еси: да во тме смерти седящия воскресиши с Собою, Иже в мертвых свободь, источаяй живот от Своего света, Всесильне Спасе, помилуй нас.

Днесь Христос смерть поправ, якоже рече, воскресе, и радование мирови дарова, да вси взывающе, песнь тако рцем: источниче жизни, неприступный свете, Всесильне Спасе, помилуй нас.

Тебе Господи сущаго по всей твари, грешнии камо бежим? На небеси Сам живеши, во аде попрал еси смерть. Во глубины морския? тамо рука Твоя Владыко. К Тебе прибегаем, Тебе припадающе молимся: воскресый из мертвых, помилуй нас.

Ины самогласны, Вознесения, глас тойже:

Господь вознесеся на небеса, да послет Утешителя миру: небеса уготоваша престол Его, облацы восхождение Его. Ангели дивятся, Человека зряще превыше себе. Отец ждет, Егоже в недрах имать соприсносущна: Дух же Святый велит всем ангелом Его: возмите врата князи ваша, вси языцы восплещите руками, яко взыде Христос, идеже бе первее.

Господи, Твоему вознесению удивишася херувими, зряще Тебе Бога на облацех восходяща, на них седящаго: и славим Тя, яко блага милость Твоя, слава Тебе.

На горах святых зряще Твое вознесение Христе, сияние славы Отчи, воспеваем Твой светообразный лица зрак, кланяемся страстем Твоим, почитаем воскресение, славное вознесение славяще: помилуй нас.

Ины стихиры святым отцем. Глас 6.
Подобен: О
тчаянная:

Из чрева родился еси прежде денницы, от Отца безматерен прежде век: аще и Арий тварь Тя, а не Бога славит, дерзостию смешая Тя Зиждителя тварем безумно, вещество огня вечнаго себе сокровищствуяй. Но собор иже в Никеи, Сына Божия Тя проповеда Господи, Отцу и Духу сопрестольна.

Кто Твою Спасе ризу раздра? Арий, Ты рекл еси, иже Троицы пресече единочестное начало в разделения: сей отверже Тя быти единаго от Троицы, сей и Несториа учит Богородицу не глаголати. Но собор, иже в Никеи, Сына Божия Тя проповеда Господи, Отцу и Духу сопрестольна.

В брег падает греха Арий, возненавидевый света видети, и божественною растерзается удицею внутренних, все издати существо и душу нужно, другий Иуда быв нравом и образом. Но собор, иже в Никеи, Сына Божия Тя проповеда Господи, Отцу и Духу сопрестольна.

Арий безумный Пресвятыя Троицы пресече единоначалие, в три беззаконная же и несрасленная существа. Темже отцы богоноснии сошедшеся усердно, ревностию разжизаеми, якоже Фесвитянин Илиа, духовным посекают мечем студу научившаго хульника, якоже Дух вещаше.

Слава: глас 6:

Тайныя днесь Духа трубы, богоносныя отцы восхвалим песнопевшия посреде Церкве песнь сличную богословия, Троицу едину непременную, Существо же и Божество, низложители Ариевы, и православных поборники, молящияся всегда Господу, помиловатися душам нашим.

И ныне: Богородичен:

Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево? Кто ли не воспоет Твоего Пречистаго Рождества? Безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный, Тойже от Тебе Чистыя пройде, неизреченно воплощся, естеством Бог сый, и естеством быв Человек нас ради, не во двою лицу разделяемый, но во двою естеству неслитно познаваемый. Того моли Чистая Всеблаженная, помиловатися душам нашим.

Вход. Прокимен дне, и чтения.

Бытия чтение. [Глава 14.]

Слышав Аврам, яко пленен бысть Лот братанич его, сочте своя домочадцы триста и осмьнадесять, и погна в след их даже до Дана, и нападе на ня нощию сам, и отроцы его с ним: и порази их, и гони их до Ховала, еже есть ошуюю Дамаска. И возврати всякаго коня Содомскаго, и Лота братанича своего возврати, и вся имения его, и жены и люди. Изыде же царь Содомский во сретение ему, повнегда возвратитися ему от сеча Ходоллогоморскаго, и с царьми иже с ним, во юдоль Савин: сие же бяше поле царево. И Мелхиседек царь Салимский изнесе хлебы и вино, бяше же священник Бога Вышняго. И благослови Аврама, и рече: благословен Аврам Богом Вышним, Иже созда небо и землю, и благословен Бог Вышний, Иже предаде враги твоя под руки тебе.

Втораго закона чтение. [Глава 1.]

Во днех онех, рече Моисей к сыном Исраилевым: видите, предах пред лицем вашим землю: вшедше наследуйте землю, еюже клятся Господь отцем вашим, Аврааму, Исааку и Иакову, дати им, и семени их по них. И рекох к вам во время оно, глаголя: не возмогу един водити вас, Господь Бог наш умножил вы есть, и се есте днесь яко звезды небесныя множеством. Господь Бог отец наших да приложит вам, яко да будете тысящами сугубо, и да благословит вас, якоже глагола вам. И взях от вас мужы мудры, и сведомы, и смыслены, и поставих их владети над вами тысященачальники, и стоначальники, и пятьдесятоначальники, и десятоначальники, и писмовводители судиям вашим. И заповедах судиям вашим во время оно, глаголя: разслушайте посреде братий ваших, и судите праведно посреде мужа, и посреде брата его, и посреде пришельца его, да не познаете лица в суде. малому и великому судиши, и не устыдишися лица человеческа, яко суд Божий есть.

Втораго закона чтение. [Глава 10.]

Во днех онех, рече Моисей к сыном Исраилевым: се Господа Бога твоего небо, и небо небесе: земля, и вся елика суть на ней. Обаче отцы ваши произволи Господь любити я: и избра семя их по них, вас, паче всех язык, в день сей. И обрежите жестосердие ваше, и выи вашея не ожесточите ктому. Ибо Господь Бог наш, сей Бог богов, и Господь господей: Бог Великий, крепкий и страшный, Иже не дивится лицу, ниже вземлет дар. Творяй суд пришельцу, и сироте и вдове, и любит пришельца, дати ему хлеб и ризу. И возлюбите пришельца: пришельцы бо бесте в земли Египетстей. Господа Бога твоего да убоишися, и Тому единому послужиши, и к Нему прилепишися, и именем Его кленешися. Той хвала твоя, и Той Бог твой, Иже сотвори тебе великая и славная сия, яже видесте очи твои.

На литии стихира праздника, глас 1:

Возшед на небеса, отонудуже и сошел еси, не остави нас сирых Господи: да приидет Твой Дух, нося мир мирови, покажи сыном человеческим дела силы Твоея, Господи Человеколюбче.

Слава: отцем, глас 3:

Апостольских преданий известнии хранителие бысте святии отцы: Святыя бо Троицы единосущное православно научивше, Ариево хуление соборне низложисте, с ним же и Македониа духоборца обличивше, осудисте Несториа, Евтихиа и Диоскора, Савеллиа же и Севира безглавнаго: ихже прелести испросите избавитися нам, нескверну нашему житию в вере сохранитися, молимся.

И ныне: празднику, глас 6:

Господи, смотрения совершив таинство, поим Твоя ученики на гору Елеонскую, возносился еси, и се твердь небесную прошел еси, мене ради обнищавый по мне: и возшед отонудуже не разлучился еси, Всесвятаго Твоего Духа низпосли, просвещающа души наша.

На стиховне стихира, глас 6:

Воскресение Твое Христе Спасе, ангели поют на небесех, и нас на земли сподоби чистым сердцем Тя славити.

Ины стихиры по алфавиту.

Стих: Господь воцарися, в лепоту облечеся.

Врата сокрушив медная, и вереи адовы сотрый, яко Бог Всесилен, род человеческий падший воскресил еси. Сего ради и мы согласно вопием: воскресый из мертвых, Господи слава Тебе.

Стих: Ибо утверди вселенную, яже не подвижится.

Тления нас древняго Христос исправити хотя, на Кресте пригвождается, и во гробе полагается, Егоже мироносицы жены со слезами искаху, рыдающе глаголаху: увы нам Спасе всех, како изволил еси во гроб вселитися? Вселивый же ся хотяй, како украден был еси? Како преложен был еси? Кое же место Твое живоносное сокры тело? Но Владыко, якоже обещался еси, нам явися, и утоли от нас рыдание слез. Плачущимся же им, ангел к ним возопи: от плача преставше, апостолом рцыте, яко воскресе Господь, мирови даруяй очищение и велию милость.

Стих: Дому Твоему подобает:

Распныйся яко восхотел еси Христе, и смерть погребением Твоим пленивый, тридневен воскресл еси яко Бог со славою, мирови даруяй безконечную жизнь, и велию милость.

Слава: отцем, глас 4:

Молебную память днесь богоносных отцев, от всея вселенныя собравшихся, в светлем граде Никейстем, православных собрания, благочествующе верно празднуим. Сии бо лютаго Ариа безбожное веление благочестномудренне низложиша, и от кафолическия Церкве соборне того изгнаша: и ясно Сына Божия единосущна и соприсносущна, прежде век суща, всех научиша исповедати во изображении веры, известно и благочестно сие изложивше. Темже и мы божественным их повелением последствующе, известно верующе служим, со Отцем Сыну, и Духу Всесвятому, во едином Божестве, Троице Единосущней.

И ныне: празднику, глас тойже.

Господи, таинство еже от веков сокровенное и от родов, исполнив яко Благ, пришел еси со ученики Твоими на гору Елеонскую, имея Рождшую Тя Творца и всех Содетеля: Той бо в страсти Твоей матерски паче всех болезновавшей, подобаше и славою плоти Твоея, премногия насладитися радости. Еяже и мы причащающеся, еже на небеса восходом Твоим Владыко, великую Твою милость на нас бывшую славим.

Таже, Ныне отпущаеши: Трисвятое, и по Отче наш: Тропарь отцев, глас 8: Препрославлен еси: дважды. И праздника единожды, писаны на Утрени. И благословение хлебов, и чтение Деяний святых апостол.

Аще ли несть бдения, тропарь воскресен: Ангельския силы: Слава: отцев: И ныне: Вознесения. На Повечерии кондак отцев: Слава, и ныне: Вознесения. На Полунощнице поем канон Троичный Октоиха гласа, и прочее яко обычно. И отпуст.

 

На Утрени,

На Бог Господь: тропарь воскресен, глас 6:

Ангельския силы на гробе Твоем, и стрегущии омертвеша: и стояше Мариа во гробе, ищущи пречистаго тела Твоего. Пленил еси ад, не искусився от него: сретил еси Деву, даруяй живот, воскресый из мертвых, Господи слава Тебе. [Дважды.]

Слава: отцев, глас 8:

Препрославлен еси Христе Боже наш, светила на земли отцы наши основавый, и теми ко истинней вере вся ны наставивый: Многоблагоутробне, слава Тебе.

И ныне: тропарь Вознесения:

Вознеслся еси во славе Христе Боже наш, радость сотворивый учеником обетованием Святаго Духа, извещенным им бывшим благословением, яко Ты еси Сын Божий, Избавитель мира.

По 1-м стихословии, седален, глас 6.

Гробу отверсту, аду плачущуся, Мариа вопияше ко скрывшимся апостолом: изыдите винограда делателие, проповедите Воскресения слово: воскресе Господь, подаяй мирови велию милость.

Стих: Воскресни Господи Боже мой:

Господи, предстояше гробу Твоему Мариа Магдалина, и плакаше вопиющи, вертоградаря Тя мнящи, глаголаше: где положил еси вечный Живот? где скрыл еси Седящаго на престоле херувимстем? Стрегущии бо Сего страха омертвеша. Или Господа моего дадите ми, или со мною возопийте: в мертвых быв, и мертвыя воскресивый, слава Тебе.

Слава, и ныне: Богородичен.

Благословенную нарекий Твою Матерь, пришел еси на страсть вольным хотением, возсияв на Кресте, взыскати хотя Адама, глаголя ангелом: срадуйтеся Мне, яко обретеся погибшая драхма. Вся мудре устроивый Боже наш, слава Тебе.

По 2-м стихословии, седален, глас тойже.

Живот во гробе возлежаше, и печать на камени надлежаше, яко Царя спяща воини стрежаху Христа, и враги Своя невидимо поразивый, воскресе Господь.

Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим:

Вольною смертию живот безсмертный обретохом, Всесильне и едине всех Спасе: Ты бо в честном Твоем востании вся воззвал еси, разрушивый адову победу и смерти жало.

Слава, и ныне: Богородичен:

Богородице Дево, моли Сына Твоего, волею пригвоздившагося на Кресте, и воскресшаго из мертвых Христа Бога нашего, спастися душам нашим.

По Непорочнах, Благословен еси Господи: Ангельский собор:

И абие ипакои, глас 6:

Вольною и животворящею Твоею смертию Христе, врата адова сокрушив яко Бог, отверзл еси нам древний рай, и воскрес из мертвых, избавил еси от истления живот наш.

Степенна, глас 6. Антифон 1:

На небо очи мои возвожу к Тебе, Слове: ущедри мя, да живу Тебе.

Помилуй нас уничиженных, устрояя благопотребныя Твоя сосуды, Слове.

Слава:

Святому Духу, всякая всеспасительная вина, аще коему Сей по достоянию дхнет, скоро вземлет от земных, восперяет, возращает, устрояет горе.

И ныне: тойже.

Антифон 2:

Аще не Господь бы был в нас, никтоже от нас противу возмогл бы вражиим бранем одолети: побеждающии бо от зде возносятся.

Зубы их да не ята будет душа моя, яко птенец Слове: увы мне, како имам от врага избыти грехолюбив сый?

Слава:

Святым Духом обожение всем, благоволение, разум, мир и благословение: равнодетельный бо есть Отцу и Слову.

И ныне: тойже.

Антифон 3:

Надеющиися на Господа врагом страшни, и всем дивни: горе бо зрят.

В беззакония рук своих, праведных жребий, помощника Тя имея Спасе, не простирает.

Слава:

Святаго Духа держава на всех: Емуже вышняя воинства покланяются со всяким дыханием дольним.

И ныне: тойже.

Прокимен, глас 6: Господи, воздвигни силу Твою, и прииди во еже спасти нас. Стих: Пасый Израиля вонми, наставляяй яко овча Иосифа. Всякое дыхание:

Евангелие воскресно от Иоанна, зачало 66. [Ин. 21, 1 – 14.]

Явися Иисус учеником Своим востав от мертвых, на мори Тивериадстем. явися же сице:

Явился Иисус ученикам Своим, востав от мертвых, при море Тивериадском. Явился же так:

Бяху вкупе Симон Петр, и Фома нарицаемый [Близнец], и Нафанаил, иже (бе) от Каны Галилейския, и сына Зеведеова, и ина от ученик Его два.

Были вместе Симон Петр, и Фома, называемый Близнец, и Нафанаил из Каны Галилейской, и сыновья Зеведеевы, и двое других из учеников Его.

Глагола им Симон Петр: иду рыбы ловити. Глаголаша ему: идем и мы с тобою. Изыдоша (же) и вседоша абие в корабль, и в ту нощь не яша ничесоже.

Симон Петр говорит им: иду ловить рыбу. Говорят ему: идем и мы с тобою. Пошли и тотчас вошли в лодку, и не поймали в ту ночь ничего.

Утру же бывшу, ста Иисус при брезе: не познаша же ученицы, яко Иисус есть.

А когда уже настало утро, Иисус стоял на берегу; но ученики не узнали, что это Иисус.

Глагола же им Иисус: дети, еда что снедно имате? Отвещаша Ему: ни.

Иисус говорит им: дети! есть ли у вас какая пища? Они отвечали Ему: нет.

Он же рече им: вверзите мрежу о десную страну корабля и обрящете. Ввергоша же, и ктому не можаху привлещи ея от множества рыб.

Он же сказал им: закиньте сеть по правую сторону лодки, и поймаете. Они закинули, и уже не могли вытащить сети от множества рыбы.

Глагола же ученик той, егоже любляше Иисус, Петрови: Господь есть. Симон же Петр слышав, яко Господь есть, епендитом препоясася, бе бо наг, и ввержеся в море:

Тогда ученик, которого любил Иисус, говорит Петру: это Господь. Симон же Петр, услышав, что это Господь, опоясался одеждою, – ибо он был наг, – и бросился в море.

А друзии ученицы кораблецем приидоша, не беша бо далече от земли, но яко две сте лактей, влекуще мрежу рыб.

А другие ученики приплыли в лодке, – ибо недалеко были от земли, локтей около двухсот, – таща сеть с рыбою.

Егда убо излезоша на землю, видеша огнь лежащ, и рыбу на нем лежащу и хлеб.

Когда же вышли на землю, видят разложенный огонь и на нем лежащую рыбу и хлеб.

(И) глагола им Иисус: принесите от рыб, яже ясте ныне.

Иисус говорит им: принесите рыбы, которую вы теперь поймали.

Влез (же) Симон Петр, извлече мрежу на землю, полну великих рыб сто (и) пятьдесят (и) три: и толико сущим, не проторжеся мрежа.

Симон Петр пошел и вытащил на землю сеть, наполненную большими рыбами, которых было сто пятьдесят три; и при таком множестве не прорвалась сеть.

Глагола им Иисус: приидите, обедуйте. Ни един же смеяше от ученик истязати Его: Ты кто еси? ведяще, яко Господь есть.

Иисус говорит им: придите, обедайте. Из учеников же никто не смел спросить Его: кто Ты? зная, что это Господь.

Прииде же Иисус, и прият хлеб, и даде им, и рыбу такожде.

Иисус приходит, берет хлеб и дает им, также и рыбу.

Се уже третие явися Иисус учеником Своим, востав от мертвых.

Это уже в третий раз явился Иисус ученикам Своим по воскресении Своем из мертвых.

Таже, Воскресение Христово: псалом 50: И прочее, обычно.

Канон воскресен, со ирмосом на 4: и Вознесения на 4: и святых отец на 6.

Канон воскресен, глас 6.

Песнь 1.

Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль, по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь, поим, вопияше.

Распростертыма дланьма на Кресте, Отеческаго исполнил еси благоволения Благий Иисусе, всяческая: темже победную песнь Тебе вси поем.

Страхом к Тебе яко рабыня, смерть повелевшися приступи Владыце живота, тою подавающему нам безконечный живот и воскресение.

Богородичен:

Своего приимши Содетеля, яко Сам восхоте, из безсеменна чрева Твоего, паче ума воплощаема Чистая, тварей воистинну явилася еси Владычица.

Канон Вознесению, глас 5.

Ирмос: Спасителю Богу:

Воспоим вси людие, на рамех херувимских вознесшуся со славою Христу, и спосадившему нас одесную Отца, песнь победную: яко прославися.

Ходатая Богу и человеком Христа, лицы ангельстии видевше, с плотию в вышних, удивляхуся, согласно же воспеваху песнь победную: яко прославися.

Явльшемуся Богу на горе Синайстей и закон давшему боговидцу Моисею, от горы Елеонския вознесшемуся плотию, Тому вси воспоим: яко прославися.

Богородичен:

Пречистая Мати Божия, воплощеннаго от Тебе, и от недр Родителя не отступльшаго Бога, непрестанно моли, от всякаго обстояния спасти, яже созда.

Канон святым отцем, глас 6. Егоже краестрочие: Первое воспою сословие пастырей.

Песнь 1.

Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль:

Святых отец восхваляя всесвятый Собор, всесвятое того во мне прорицание, вопия: молю Тя Христе, сохранитися мне. [Дважды.]

Богоноснии отцы, яко молния сошедшеся днесь, Тебе Христе единородна, Отцу собезначальна Сына исповедаша ясно, и единосущна.

Слава: Невесты Твоея Церкве, благославнии невестокрасителие Владыко, веры яве определение изложивше златое, яко утварию боголепною сию украсиша.

И ныне: Богородичен:

Преукрашенна славою Божественною Честная Царица, Сыну Своему и Богу предстоит, нам спасение душевное просящи.

Катавасиа: Божественным покровен:

Песнь 3.

Ирмос: Несть свят якоже Ты Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.

Бога распинаема плотию зрящи тварь распадашеся страхом: но содержащею дланию нас ради распятаго, крепко содержашеся.

Смертию смерть разорившися, лежит окаянная бездыханна: живота бо не терпящи божественнаго приложения, мертва бывает крепкая, и даруется всем воскресение.

Богородичен:

Божественнаго Рождества Твоего Чистая, всякий естества чин превосходит чудо: Бога бо преестественно зачала еси во чреве, и рождши пребываеши присно Дева.

Ин.

Ирмос: Силою Креста Твоего Христе:

Возшел еси Жизнодавче Христе ко Отцу, и вознесл еси род наш Человеколюбче, неизреченным благоутробием Твоим.

Чини ангельстии Спасе, человеческое естество видевше совосходящее Тебе, непрестанно удивляеми воспеваху Тя.

Ужасахуся ангельстии лицы Христе, зряще Тя с телесем вознесшася, и воспеваху святое Твое Вознесение.

Богородичен:

Моли непрестанно Чистая, произшедшаго от боку Твоею, избавитися прелести диаволи, поющим Тя Матерь Божию.

Ин.

Ирмос: Несть свят, якоже Ты Господи:

Ток и страсть и сечение, Арий безумный Рождеству Божественному злочестно нечестивый прилагая, сечительным отеческим мечем отсекается. [Дважды.]

Якоже древле божественный Авраам, ввоинившеся вси всечестнии богоглаголивии, враги Твоя Блаже неистовныя Твоею силою крепко погубиша. [Дважды.]

Слава:

Первое собрание собравшееся Твоих священных, единосущна Тя Спасе безначальному Отцу, и Творца всех рождшагося благочестно проповедаша.

И ныне: Богородичен:

Не может слово земных, ниже язык Дево восхвалити Тя достойно: из Тебе бо без семене Жизнодавец Христос воплотитися Пречистая благоволи.

Катавасиа: Разверзе утробы:

Кондак Вознесению, глас 6: Еже о нас исполнив: И икос.

Таже, седален отцем. Глас 4.
Подобен: С
коро предвари:

Светильницы пресветлии истины Христовы миру явистеся на земли воистинну блаженнейшии отцы боговещаннии, изсушивше ереси хульных языковредий, и угасивше пламеновидная злославных смущения: темже яко святителие Христовы, молитеся спастися нам.

Слава: другий, глас тойже.
Подобен: В
ознесыйся:

Никейский светлый град днесь, от всея земли к себе призва триста и осмьнадесять священноначальников, на глаголавшаго хулу Ариа, и умаляющаго единаго от Троицы, Сына и Слова сущаго Божия, егоже Ариа низложше, веру утвердиша.

И ныне: Вознесения. Подобен:

Возшед на небеса со славою, и соседый Отцу одесную, никакоже разлучился еси Человеколюбче Христе: Духа же Святаго премудрым учеником Твоим послати обещавый, и наша озаривый мысли, даждь просвещение, яко да непрестанно поем Тя, Владыко.

Песнь 4.

Ирмос: Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет взывающи, от смысла чиста о Господе празднующи.

Древо процвете Христе истинныя жизни: Крест бо водрузися, и напоився кровию и водою от нетленных Твоих ребр, живот нам прозябе.

Не ктому мне змий ложно обожение подлагает: Христос бо Богодетель человеча естества, ныне невозбранно стезю мне жизни устрои.

Богородичен:

Яко воистинну неизглаголанна и непостижна суть, Твоего Богородице боголепнаго Рождества, сущим на земли и на небеси, Приснодево таинства.

Ин.

Ирмос: Услышах слух силы Креста:

Вознеслся еси во славе, ангелов Царю, Утешителя нам от Отца послав. Темже вопием: слава Христе, Вознесению Твоему.

Яко взыде Спас ко Отцу с плотию, удивишася ангельская воинства, и возопиша: слава Христе Вознесению Твоему.

Горния силы горнейшим вопияху: врата возмите Христу нашему Царю, Егоже воспеваем вкупе со Отцем и Духом.

Богородичен:

Дева роди, и матерних не позна, но Мати убо есть, Девою же пребысть: Юже воспевающе, радуйся Богородице, взываем.

Ин.

Ирмос: Христос моя сила:

Прелюбодействовавый Арий умом неразумным православную веру, отеческими суды изгнан бысть от Церкве, якоже уд гнилый, злоименитый. [Дважды.]

О Тебе Владыко, подвизався лик отец, Твоя враги зело победи и соестественна Тя Отцу и Духу прослави.

Слава:

Ходатай был еси Боже и Человече, Богу и человеком Христе: темже во двою Тя естеству единаго знающе Сына, богомудрии проповедаша.

И ныне: Богородичен:

Мертва мя показа сада вкушение, жизнь же древо из Тебе явльшееся Всечистая воскреси, и райския сладости наследника мя показа.

Катавасиа: Царю царей:

Песнь 5.

Ирмос: Божиим светом Твоим Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети Слове Божий, истиннаго Бога от мрака греховнаго взывающа.

Уступают ми херувими ныне, и пламенное оружие Владыко плещи мне дает, Тя видевше Слове Божий, истиннаго Бога, разбойнику путь сотворшаго в рай.

Не ктому боюся еже в землю Владыко Христе возвращения: Ты бо от земли возвел мя еси забвена, благоутробия ради многаго, к высоте нетления Воскресением Твоим.

Богородичен:

Богородицу Тя от души, Владычице миру Благая, исповедающих спасай: Тя бо предстательницу непобедимую имамы, истинную Богородительницу.

Ин.

Ирмос: Утренююще вопием Ти, Господи:

Исполнив веселия всяческая Милостиве, к горним силам с плотию пришел еси.

Ангельския силы вземлема Тебе видевше, врата, взываху, Царю нашему возмите.

Апостоли видевше возвышаема Спаса, с трепетом взываху Царю нашему: слава Тебе.

Богородичен:

Деву по рождестве поем Тя Богородице, Ты бо Бога Слова плотию мирови родила еси.

Ин.

Ирмос: Божиим светом:

Красны ноги яко воистинну, ныне проповедающих Тя мир всяк ум преимущий, всех ангелов и человеков Христе, и множеством мира мир совокупляющий. [Дважды.]

Премудрость, силу, Отчее Слово ипостасное Христе, Тебе сошедшеся проповедаша, всесвятаго священства честно законом печатавше, божественнии учителие. [Дважды.]

Слава:

Вод струями чистыми учения, Православную Церковь напоившии, на водах покоя ныне наслаждаетеся вечно радующеся.

Богородичен:

Свещник Пречистая светлый, всем озаряющий Христа правды Солнце, Тебе ведуще едина Богородительнице Чистая, Твое ныне заступление призываем.

Катавасиа: Решительное очищение:

Песнь 6.

Ирмос: Житейское море воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Распинаемь Владыко, гвоздьми убо клятву юже на нас очистил еси, копием же прободаемь в ребра, Адамово рукописание раздрав, мир свободил еси.

Адам низведен бысть, лестию запенся, ко адове пропасти: но естеством Бог же и милостив, сошел еси ко исканию, и на раму понес, совоскресил еси.

Богородичен:

Пречистая Владычице, рождшая человеком кормчию Господа, страстей моих непостоянное и лютое разжени смущение, и тишину подаждь сердцу моему.

Ин.

Ирмос: Обыде мя бездна:

Взыграшася апостоли, зряще на высоту днесь Зиждителя вземлема упованием Духа, и страхом зовяху: слава восходу Твоему.

Предсташа ангели, вопиюще Христе учеником Твоим: имже образом видесте Христа восходяща с плотию, паки приидет праведный всех Судия.

Яко видеша Тя Спасе наш небесныя силы, на высоту вземлема с телом, взываху, глаголюще: великое, Владыко, человеколюбие Твое.

Богородичен:

Купину Тя неопалимую, и гору, и лествицу одушевленную, и дверь небесную достойно славим Марие славная, православных похвало.

Ин.

Ирмос: Житейское море:

Утаитися не возможе плевелов сеятель, промысла неизреченнаго, неистовству тезоименит нареченный: Иуде бо поревновав, якоже он разседеся вселукавый. [Дважды.]

Божественное собрание отец честное, единородное озарение, от существа возсиявшее Отча, проповедует Тя Владыко, и прежде всех век рожденна Сына.

Слава:

Чрево растерзается по словеси, источник мутный и непитный ересей, источивший злочестивых, ралом молитвы священник божественных промысленнее.

И ныне: Богородичен:

Великий преднаписа во пророцех Моисей, Тебе ковчег, и трапезу, и свещник, и ручку, образно знаменуя воплощение Вышняго из Тебе Мати Дево.

Катавасиа: Очищение нам:

Кондак отцем, глас 8.
Подобен: Я
ко начатки:

Апостол проповедание, и отец догматы, Церкви едину веру запечатлеша, яже и ризу носящи истины, исткану от еже свыше богословия, исправляет и славит благочестия великое таинство.

Икос:

Высоким проповеданием, Божию Церковь услышим вопиющу: жаждай да грядет ко мне и пиет чашу, юже держу, чаша есть премудрости, сие питие истины словом почерпох, воду проливающую не прекословия, но исповедания, юже пия нынешний Израиль, Бога зрит вещающа: видите, видите, яко Сам Аз есмь, и не пременяюся: Аз Бог первый, Аз же и по сих, и разве Мене несть иного отнюд. Отсюду причащающиися насытятся, и восхвалят благочестия великое таинство.

Синаксарий в Неделю святых 318 богоносных отец, иже в Никеи.

Стих: Светил собрание избранное:

Лучевидны просветите мне мысли.

Стих: Странна Сына Отча Существа, глаголя:

Арий сице, Божия славы странен.

В тойже день, в Неделю седмую по Пасце, иже в Никеи Первый Собор празднуем триста и осминадесяти богоносных отец, вины ради сицевыя: Понеже бо Господь наш Иисус Христос, в плоть оболкийся, еюже по нам смотрение все неизреченно действова, и ко Отеческому паки взыде престолу, хотяще показати святии, яко воистинну Сын Божий бысть Человек, и совершенный Человек вознесеся Бог, и седе одесную величествия на высоких, Собор сей святых отец тако Его проповеда, и исповеда единосущна, и единочестна Отцу. Сим словом по славном Вознесении, настоящий уставиша праздник, аки собрание толиких отец предызводяще, Сего во плоти вознесшася Бога истинна, и во плоти Человека совершенна проповедающе. Собор же сей бысть при Константине Велицем царе, в двадесятом лете царства его, гонению преставшу. Сей в Риме прежде обладаше, потом же и всеславный Константинь град себе тезоименит создав. В лето от создания мира пять тысящ осмьсот тридесять осмое, яже на Ариа начаша глаголати. Иже Арий бяше убо от Ливии, во Александрию же пришед, и диакон от священномученика Петра Александрийскаго поставлен быв понеже хулити начат на Сына Божия, тварь Сего проповедая, от не сущих же быти, и далече суща от Божественнаго достояния злоупотребительно же премудрости и Слову Божию глаголатися: яко уподобльшася Савеллию злочестивому, единолично, и единоипостасно глаголющу Божество. И овогда убо Отцу бывати, овогда же Сыну, овогда же Духу Святому. Сия убо Ариа хуляща, великий Петр от священства его отлучает, Христа яко Младенца на святем жертвеннице видев, в раздранну облечена ризу и глаголюща, яко Арий раздра ю. Ахилла же, по Петре патриархию приимый Александрийскаго града, на обещаниих паки разрешает Ариа: к сим же поставляет его и пресвитера, и во Александрии учителя предпоставляет. Ахилле же скончавшуся, Александр бывает патриарх, иже Ариа таяжде и горшая хуляща обрет, от Церкве изринув, собором того низложив, якоже глаголет Феодорит: яко и преложна естества Христа глаголаше, и безумную и бездушную восприяти плоть Господу, первый сей отрыгну. Арий убо многих своему злочестию подвед, пишет и усвояет Никомидийскаго Евсевиа, Тирскаго Павлина, Евсевиа же Кесарийскаго, и иных, и на Александра вмещается. Александр же везде по вселенней хулы онаго и низложение послав, многих на месть воздвиже. Церкви убо смущаемей, и многим хотящим христианская приимати, возбраняемым же любопрением учения, Великий Константин везде по вселенней, людскими колесницами и носилы, сущия отцы в Никею собрав, тамо и сам приходит. И отцем убо всем седшим, повелен и сам седе не на царстем престоле, но на умаленнем достояния седалищи. И яже на Ариа глаголанным бывшим, анафеме убо он, и оному смудрствующии вси подлагаются. Слово же Божие от святых отец, единосущное, и единочестное, и собезначальное проповедается Отцу. Излагают же сии веры святый Символ, приведше той даже и до еже, И в Духа Святаго Господа: еже посем, Вторый исполни Собор. Затверди же к сим Первый Собор и Пасхи праздник, когда, и како подобает нам той совершати, и не со иудеи, якоже бяше первее обычно. Излагает же и правил о церковном исправлении двадесять. Святый же веры Символ, Великий, и равноапостольный Константин послежде всех, червлеными затверди писмены. Бяху же архиерей убо святых сих отец двесте тридесять и два. Священников же и диаконов, к сим же и монахов осмьдесять и шесть: всех же триста и осмьнадесять. Знаменитии же сии: Силвестр Римский архиерей. Митрофан Константиня града, болен сый: сии убо быша ту чрез своя местоблюстители. Александр Александрийский, со Афанасием Великим, архидиаконом тогда сущим, и Евстафий Антиохийский, и Макарий Иерусалимский. Оссий Кудрувский епископ. Пафнутий исповедник. Мироточивый Николай, и Спиридон Тримифунтский, иже тамо философа низложив крести, трисолнечное ему показав. Посреде же собора двема к Богу преставльшемася отцема архиереома, Великий Константин в ковчеги их предел святаго собора вложив, и твердо заключив, обрете и от онех запечатан же и подписан неизреченными словесы Божиими. Совершившуся же собору, понеже и Царьград уже созидаемый совершися. Призывает Константин Великий святыя оныя вся мужи иже и обшедше весь град, и молитвовавше и довольно, царствующ быти градовом уставляют, и Матери Слова того возложиша царю повелевшу. И тако святии кийждо отыдоша в домы. Но еще к Богу не отшедшу Великому Константину, с сыном своим Константием скиптры соблюдающу, Арий к царю приходит, глаголя: оставляю вся, и Церкви Божией соединитися хощу. Написав убо своя хулы обеси на выи, и аки бы Собору повинуяся, во оно рукою ударяя, сим глаголаше повиноватися: и убо царь во общение прияти Ариа патриарху Константиня града повелевает. Бяше же тогда по Митрофане Александр, иже злонравие ведый мужа, не веруяй бяше, и моляшеся Богу явити ему, аще по воли Его Арий приобщится. Егда же время прииде, в неже подобаше сослужити ему теплейший бывает в молитве. Арий же к церкви грядый, и негде близ столпа торговнаго, расторгшуся его чреву, в народное подтроние входит, и тамо разседеся, все внутреннее здание изрыгает долу, Иудино разседание подъем, о равнем предательстве Слова, и Божияго Сына Отча Существа оттерзая, растерзается сам, и мертв обретен быв: и тако Божия Церковь от онаго пагубы изменися. Святых трех сот и осминадесяти богоносных отец молитвами, Христе Боже наш, помилуй нас. Аминь.

Песнь 7.

Ирмос: Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси Боже отец наших.

Рыдающее во страсти Твоей солнце, во мрак облечеся, и во дни по всей Владыко земли свет померче, вопия: благословен еси Боже отец наших.

Облекошася Христе, схождением Твоим во свет преисподняя, праотец же веселия исполнен явився, ликовствуя взыграше, вопия: благословен еси Боже отец наших.

Троичен:

Царствующее и всеми владящее Естество Триипостасное, благости и безмерныя пучины свет поюще, возопиим вернии: благословен еси Боже отец наших.

Иный.

Ирмос: В пещи огненней:

На облацех света вознесыйся, и спасый мир, благословен Бог отец наших.

На раму Христе, заблуждшее взем естество, вознесся Богу и Отцу привел еси.

Возшедый в плоти к безплотному Отцу, благословен Бог отец наших.

Умерщвленное наше грехом естество взем, Твоему свойственному Отцу Спасе, привел еси.

Иный.

Ирмос: Росодательну:

Победисте неистовству тезоименитаго Ариа, неистовствовавшаго люте, и глаголавшаго на высоту неправедная. Божию бо Сыну отречеся вопити: благословен еси Боже отец наших. [Дважды.]

Сына громова подражающе чуднии, Слова Отцу собезначальна и единопрестольна, огнезрачными усты вашими всех научисте вопити: благословен еси Боже отец наших. [Дважды.]

Слава:

Яко крилатии, Слову помогшии, приидосте богоблаженнии, от конец бо вселенныя собра вас Дух Святый вопити: благословен еси Боже отец наших.

И ныне: Богородичен:

Юноши три пещь не опали, Рождество прообразующия Твое: Божественный бо огнь Тебе не опалив, вселися в Тя, и всех просвети вопити: благословенна еси Бога плотию порождшая.

Катавасиа: Согласная возшуме органская:

Песнь 8.

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси, и праведнаго жертву водою попалил еси: вся во твориши Христе, токмо еже хотети, Тя превозносим во вся веки.

Иудейския древле пророкоубийцы люди, богоубийцы зависть ныне содела, Тебе на Крест вознесшия, Слове Божий: Егоже превозносим во вся веки.

Небесных круг не оставил еси, и во ад сошед, всего совоздвигл еси Христе, лежащаго во гнои человека. Темже Тя поем во вся веки.

Богородичен:

От Света светодавца Слова зачала еси, и рождши несказанно Пресущественнаго: Дух бо в Тя Дево Божественный вселися. Темже Тя поем во вся веки.

Ин.

Ирмос: Из Отца прежде век:

Во двою существу возлетевшаго Жизнодавца Христа на небеса со славою, и Отцу соседяща, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.

От работы идольския тварь избавившаго, и представившаго ту свободну Своему Отцу, Тебе Спасе поем, и Тебе превозносим во вся веки.

Своим схождением низложившаго супостата, и Своим возшествием вознесшаго человеки, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.

Богородичен:

Херувимов превышшая явилася еси Богородице Чистая, во чреве Твоем сими носимаго носившая: Егоже с безплотными человецы славословим во вся веки.

Ин.

Ирмос: Из пламене преподобным:

Просветившеся лучами Твоего Божества блазии Твои пастырие, Тебе исповедаша бытию Содетеля всех и Господа: Егоже превозносим во вся веки. [Дважды.]

Лик пастырей приснопамятный собрався, богомудренно Троицу несозданную ныне богословя, всех учит вопити: Тя превозносим во вся веки. [Дважды.]

Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.

Священноначальницы, пастырие достославнии, Христову Церковь просвещают, иный инуду сию освещающе, и превозносяще во вся веки.

Богородичен:

Тайно во образех предвидеша Тебе пророцы вси, Слово рождшую, плоть бо из Тебе вземый Сей пройде сугуб: Егоже превозносим во вся веки.

Таже, Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще, и превозносяще во вся веки.

Катавасиа: Разрешает узы:

Поем, Честнейшую:

Песнь 9.

Ирмос: Бога человеком невозможно видети, на Негоже не смеют чини ангельстии взирати: Тобою бо Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с небесными вои, Тя ублажаем.

Страстем непричастен Ты пребыл еси Слове Божий, плотию приобщився страстем: но решиши от страстей человека, страстем быв страсть Спасе наш, един бо еси безстрастен и всесилен.

Тлю смертную прием, и тления соблюл еси тело Твое невкусно: Твоя же животворящая и Божественная Владыко душа, во аде не оставлена бысть, но якоже от сна воскрес, нас совоздвигл еси.

Троичен:

Бога Отца, Сына собезначальна, вси человецы устнами убо чистыми славим: неизреченную же и преславную Духа Всесвятаго силу почитаем: едина бо есть всесильная Троица неразлучная.

Ин.

Ирмос: Тя паче ума и словесе, Матерь Божию:

Тебе Избавителя мира Христа Бога, апостоли видяще Божественно возвышаема, со страхом играюще величаху.

Твою обожившуюся плоть зряще Христе, на высоте ангели, друг ко другу глаголаху: воистинну Сей есть Бог наш.

Тебе безплотных чинове Христе Боже, на облацех вземлема видяще взываху: славы Царю врата возмите.

Богородичен:

Радуйся Богородице, Мати Христа Бога, Егоже родила еси, днесь от земли возносима, со апостолы зрящи возвеличала еси.

Ин.

Ирмос: Бога человеком:

Обрет вы споборники собра, державною силою вооружив Духа, Отцу собезначальное, и сопрестольное Слово, прежде век сущее: Егоже ныне всесвященнии, с небесными воинствы присно славите. [Дважды.]

Пажить Ариеву лютыя ереси, яко врачеве душам же и телесем устависте, священный веры Символ всем изложивше, иже ныне держаще, память вашу священнодетелие присно славим. [Дважды.]

Слава:

Яко свет сый Христе пречистый, от страстей мглы душу мою очисти, молитвами Владыко Твоих служителей, ныне Тебе проповедавших безначальна, несозданна, Зиждителя же всех и Бога, и Отцу собезначальна.

И ныне: Богородичен:

Мертвым воскресение ныне даровася Твоим неизреченным и неизглаголанным Рождеством, Богородице Владычице: жизнь бо из Тебе плотию обложена всем возсия, и смерти неусклабное яве разруши.

Катавасиа: Радуйся Царице:

Свят Господь Бог наш. [Трижды.]

Ексапостиларий воскресен:

Тивериадское море с детьми Зеведеовыми, Нафанаила с Петром же, и с другима двема древле, и Фому имяше на лове, иже Христовым повелением одесную ввергше, множество извлекоша рыб: Егоже Петр познав, к Нему бродяше, имже третие явлейся, и хлеб показа, и рыбу на углех.

Слава: отцев.
Подобен: Ж
ены услышите:

Отец божественных днесь память празднующе, моленьми тех молим Всещедре: всякаго вреда ересей избави люди Твоя Господи, и вся сподоби, Отца Слова славити, и Всесвятаго Духа.

И ныне: Вознесения:

Учеником зрящим Тя, вознеслся еси Христе ко Отцу соседя, ангели предтекуще зовяху: возмите врата, возмите, Царь бо взыде к начальному Свету славы.

На хвалитех, Всякое дыхание: поставим стихов 8. И поем стихиры воскресны, 4: И святым отцем, 4.

Стихиры воскресны, глас 6:

Крест Твой Господи, жизнь и воскресение людем Твоим есть, и нань надеющеся, Тебе воскресшаго Бога нашего поем: помилуй нас.

Погребение Твое Владыко, рай отверзе человеческому роду, и от тли избавльшеся, Тебе воскресшаго Бога нашего поем: помилуй нас.

Со Отцем и Духом Христа воспоим воскресшаго из мертвых, и к Нему возопиим: Ты еси жизнь наша и воскресение, помилуй нас.

Тридневен воскресл еси Христе из гроба, якоже есть писано, совоздвигнувый праотца нашего: темже Тя и славит род человеческий, и поет Твое Воскресение.

Ины стихиры святых отец, глас 6.
Подобен: В
сю отложивше:

Все собравше душевное художество, и Божественным Духом сразсмотривше, небесный и честный Символ веры, честнии отцы богописанне начерташа: в немже явственнейше Рождшему собезначальнаго Слова научают, и всеистинно единосущнаго, апостольским последующе проявленно учением, благославнии и пребогатии истинно, и богомудрии.

Все приемше умное сияние Святаго Духа, преестественнейшее благословие, краткими глаголы, и многим разумом богодухновенно провещаша: яко Христовы проповедницы, евангельских предстателие учений блаженнии, и благочестивых преданий, свыше приемше сих откровение яве, и просвещшеся, изложиша веру богонаученную.

Стих: Благословен еси Господи Боже отец наших:

Все собравше пастырское искусство, и ярость подвигше ныне праведнейшую, отмстительне тяжкия отгнаша и пагубныя волки, пращею Духа извергше от церковнаго исполнения, падшия яко к смерти, и яко неисцельно недуговавшия божественнии пастырие, и яко раби истиннейшии Христовы, и божественнаго проповедания таинницы священнейшии.

Стих: Соберите Ему преподобныя Его:

И паки 1-ю стихиру: Все собравше душевное:

Слава: глас 8:

Святых отцев лик, от конец вселенныя стекшийся, Отца и Сына и Духа Святаго, едино Существо научиша и Естество, и тайну богословия ясно предаша Церкви: ихже похваляюще верою ублажим, глаголюще: о божественный полче, богоглаголивии оружницы ополчения Господня, звезды многосветлыя мысленныя тверди, таинственнаго Сиона необоримии столпи, миродохновеннии цвети райстии, всезлатая уста Слова, Никейская похвало, вселенныя украшение, прилежно молитеся о душах наших.

И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево:

Славословие великое. Тропарь воскресен точию. Ектении и отпуст. И исхождение в притвор.

Слава, и ныне:
Стихира евангельская, глас 6:

По еже во ад сошествии, и еже из мертвых воскресении, скорбяще якоже достояше, о разлучении Твоем Христе, ученицы на делание обратишася, и паки корабля и мрежи, и лова нигдеже. Но Ты Спасе, явився яко Владыка всех, одесную мрежи повелеваеши воврещи, и бысть слово дело вскоре. И множество рыб многое, и вечеря странная готова на земли: еяже причастившимся тогда Твоим учеником, и нас ныне мысленно сподоби насладитися, Человеколюбче Господи.

И поучение Студитово, и час первый. На 1-м часе тропарь воскресен. Слава: праздника: И ныне: Богородичен часов. По Трисвятом кондак праздника. На 3-м часе тропарь воскресен. Слава: отцев. И ныне: Богородичен часов. По Трисвятом кондак отцев. Таже и на прочих часех, тропарь и кондак праздника, и отцев, глаголем пременяюще.