Устав князя Владимира Святославича о десятинах, судах и людях церковных
Не ранее 995 г.
Оленинская редакция
Печатается по изданию (страницы указаны в прямых скобках): Российское законодательство
X-XX веков: Т. 1. Законодательство Древней Руси. М.: Юридическая литература,
1984.
Текст за давностью лет составляет общественное достояние.
См. публикацию редакций митр. Макария.
1. Во имя Отца, и Сына, и Святаго духа.
2. Се яз, князь великий Василей, нарицаемый Володимер, сын Святославль, внук
Игорев (и) блаженыя Ольгы, усприал есмь крещение святое от греческых ца
[140]
реи Констянтина и Василия и Фотея патриарха, взях перваго митрополита Михаила
на Киев и на всю Русь, иже крести всю землю Рускую.
3. И по том летом минувшим, создах церковь святую Богородицю и дах десятину
к ней во всеи земли Рускои княжения от всего суда 10-тыи грош, ис торгу 10-тую
неделю, из домов на всякое лето 10-е всякаго стада и всякаго живота чюднои матери
Божии и чудному Спасу.
4. И по том возрех в греческии номоканун и обретох в нем, юже не подобает сих
тяжь и судов судити князю, ни бояром, ни судьям его.
5. И сгадав аз со своею княгиною Анною и со своими детьми, дал есмь святой
Богородици и митрополиту и всем епископом.
6. А ты не ступають ни дети мои, ни внуци мои, ни род мои в люди церковныя
и во все суды.
7. И по всем городом дал есмь, и по погосттом, и по свободам, где крестьяне
суть.
8. А кто вступит на мое дание, суд мне с тем пред Богом, а митрополиту проклинати
его сбором.
9. Дал есмь: роспусты, смильное, заставание, умыкание, пошибание, промежи мужем
и женою о животе, или о племени, или о сватовстве поимутся, ведство, урекание,
узлы, зелье, еретичество, зубоядение, иже отца и матерь бьют, или сын и дочи
бьетася, иже истяжются о задници.
10. Митрополичи люди церковныи: игумен, игумениа, (поп, попадья), поповиче,
чернец, черница, дьякон, дьяконовая, проскурница, пономарь, вдовица, калика,
стороник, задушный человек, прикладник, хромец, слепец, дьяк, и все причетници
церковныи.
11. Аще их кто внидет в вину, судити тех митрополиту и епископом опрочи мирян.
Вернуться к описи материалов по истории Церкви
|