К ВЕЛИКОМУ КНЯЗЮ ИЗЯСЛАВУ О ВЕРЕ ВАРЯЖСКОЙ
Приложение
к "Истории Русской Церкви" митрополита Макария. Книга 2, с. 551-2.
5
(К прим.221)
Слово святого Феодосья, игуме[на] Печерьскаго монастыря, о вере крестяньской
и о латыньскои. Господи, благослови
Слово ми есть к тобе, княже боголюбивыи! Аз Федос, худыи раб Пресвятыя Троица,
Отца и Сына и Святаго Духа, в чистеи и правоверней вере рожен и воспитан в добрей
наказанья правоверным отцем и матерью, наказываюче мя добру закону, вере же
латыньстей не прелучаитеся, ни объчая их держати, и комканья их бегати, и всякаго
ученья их бегати, и норова их гнушатися, и блюсти своих дочерей: не давати за
них, ни у них поимати, ни брататися, ни поклонитися, ни целовати его, ни с ним
из единаго судна ясти, ни пита, ни брашна их приимати. Тем же паки у нас просящим
Бога ради ясти и пяти - дати им, но в их судех; аще ли не будеть у них судна,
в своем дата; потом измывши, дати молитву, занеже неправо веруют и нечисто живуть:
ядять со псы и с кошками и пьють бо свои сець, ядять лвы, и дикие кони, и ослы,
и удавленину, и мертвечину, и медведину, и бобровину, и хвост бобров, и в говенье
ядять мяса, пущаюче в воду; а 5 неделю поста во вторник черньци их ядять лои,
и в суботу постяться, и, постившеся вечер, ядят молока и яйца. А согрешають
- не от Бога просить прощенья, но прощають попове их на дару. А попове их не
женяться законною женитвою, но с робами дети добывают и служать невозбранно;
а пискупи их наложници держять, и на воину ходят, и оплатком служать. Икон не
целуют, ни мощей святых; а крест целуют написавше на земли, и въставше попирають
его ногами. А мертвеца же кладуть на запад ногами, а руце под онь подложивше;
женяще же ся у них, поимають 2 сестре; а крещаются во едино погруженье, а мы
в 3; мы крещающеся мажемся миром и маслом, а они соль сыплют крещаемому в рот;
имя же не нарицают святаго, но како прозовуть родители, в то имя крестять. А
глаголють Духа Святаго исходяща от Отца и от Сына. Ина многа злая дела суть
у них, развращеная погибель полна вера их. Егоже ни жидове творят, то они творят.
Много же и в савьску ересь вступлют. Мне же рече отець мои: "Ты же, чадо,
блюдися кривоверных и всех их словес", занеже исполнилася и наша земля
злыя тоя веры; да кто спасая спасеть душю свою, в правоверней вере живучи. Несть
бо иноя веры лучше нашей, яко же наша чиста и свята вера правоверная. Сею бо
верою живущи грехов избыта и муки вечныя гознути, но жизни вечныя причастнику
быта и бес конца со святыми радоватися; а сущему в иной вере, или в латьньстеи,
или в арменьстеи, несть видети им жизни вечныя. Не подобает же, чадо, хвалити
чужее веры. Аще хвалить хто чужю веру, то обретаеться свою веру хуля. Аще ли
начнет непрестанно хвалити и свою, и чужю, то обретаеться таковыи двоеверець:
близ есть ереси. Ты же, чадо, блюдися их, и свою веру непрестанно хвали. Ни
своися к ним, но бегай их и подвизайся в своей вере добрыми делы; милостынею
милуй не токмо своея веры, но и чужыя. Аще ли видиши нага, или голодна, или
зимою или бедою одержима, аще ли ти будет жидовин, или срацин, или болгарин,
или еретик, или латинянин, или ото всех поганых - всякого помилуй и от беды
избави я, яже можеши, и мъзды от Бога не лишен будеши. Бог бо и сам ныне поганыя
набдит, якоже и крестьяны. Поганым же иноверцем в сем веце попеченье от Бога,
551
552
а в будущем же чюжи будут добрыя детели; мы же, живуще в правоверней
вере, зде есмы набдими Богом, а в будущем веце спаса спасае [Вместо непонятного
"спаса спасае" в других списках: "спасаеми". - Ред]
Господом нашим Иисус Христом. Рече же ми отець мои: "Чадо, аще ти ся случить
умрети по святей сей вере и Господа ради, то умри с деръзновеньем за веру Христову;
святии бо по вере умроша, да живи суть о Христе". Ты же, чадо, аще узриши
некия иноверныя с верным прю деющи, лестью хотяща отвести от правыя веры, ты
же ведая не скрыи в собе, но помози правоверным; аще им поможеши, то, яко овча,
избавиши от уст Львовых, аще ли умолчиши, то, яко отъемь у Христа, предаеши
их сотоне. Аще ти речеть прець: "Сию веру и ону Бог дал есть",- ты
же, чадо, рцы: "То ты, кривоверен, мниши Бога двоевера, то не слышиши ли,
окаянне, разъвращене злыя веры? Писанье глаголеть: Един Бог, едина вера, едино
крещенье,- рече Господь: Тако бо лепо есть нам искончати всю правду,- да ее
все исполнив, толи вознесеся, и ученики посла на проповеданье. Ты же по проповеданью
апостольскому толико лет держав правую веру, совратился еси на зловерье по наученью
сотонину. Не слышите ли апостола Павла глаголюща: Аще, ангел пришед с небесе
благовестить вам, а не яко же мы благо вестихом, да буди проклят? Вы же отринувше
проповеданье апостольское и святых отець исправленье и приясте неправду и веру
развращену, полну многия погибели; того ради от нас бысте отвержени, того ради
им с вами недостойно сужитья приимати, ни к Божественным Тайнам обще приступати
- ни им к нашей, ни нам к их, зане мертвым телом служите, мертва бога призывающа.
А мы служим живым Телом, самого Господа жива видящи, одесную Отца сидяща: и
паки придеть судити живым и мертвым. Вы же есте мертвии, мертву жертву здеваете,
а мы живу Богу живу Жертву приносим, чисту, непорочну и живот вечный обрести.
Тако бо писано: воздасться комуждо по делом его, о Христе Иисусе, о Господе
нашем. Ему же слава. Аминь" (Паисиев. сборн. Л. 21-28 [4]).
|