Приложение
к "Истории Русской Церкви" митрополита Макария. Книга 2, с. 557-560.
Опущены разночтения по одному из списков.
8
(К прим.273)
Георгия, митрополита Киевского, стязанье с латиною, вин числом
70
Понеже Великый Констянтин от Христа приим царство, и вера крестьянская
нача оттоле боле расти же и распростиратися всюду, и преложися Римьское царство
ветхаго Рима в Константин град, то семи святых и Вселенских
557
558
Зборов бы на Семью Собор, папе ж великаго стараго Рима, иже в
ть чин любо сам идяше, любо присылаше епископы своя - и единьство и совокупленье
с собою имяху святыя Церкви, то же глаголюще, то же мысляще. Потом же преяша
стараго Рима немьцы и обладаша землею тою, и по мале времени старии мужи правовернии,
иже храняху и дьржаху закон Христов, и святых апостол, и святых отец, и отьидоша.
По умертвии же тех молодии, неутверждении, прельсти немчьстии въследоваша и
впадоша в вины различны многы, отречены от Божественнаго закона и похулены,
и тех ради вин в жидовьство явлене впадоша, и с многыми у тех и съветы инех
церкв; остатися зла творимаго ими не въсхотевше, отвержени быша от нас. Евангелие
же их убо, акы доброе и поклоняемое, почитается в велицей церкви, на обличеньих
и на стыд почитается, яко не живуть, како велить.
1) Иже опреснокы служать и ядять, иже есть жидовскы. Христос
бо не предал есть того, ниже съверши тайны, юже предасть опреснокы святы им,
нъ хлебом свершеным и кислым. 2) Иже постригают бороды своя бритвою, иже есть
отсечено от Моисеева закона и от Евангельска. 3) Иже в святей литургии в время
причащенья един от служащих, ед опреснокы, целует прочых, егоже Христос не дал
есть, ни рече: "Приими, и яжь, и целуй прочих", нъ рече: Приимете
и ядите. 4) Иже в святей службе на перенос не выходять - ни на великый, ни на
малый, а службу творять не в олтари, нъ по всей церкви 3, и 4, и 5 в един день,
а гробы в олтарех их. 5) Иже в святем правиле, рекше: "Верую в единаго
Бога", таковаго приложенья творити злое, зле и бедне смысляще. Святии бо
отци написавше еще: "И Духа Святаго Господа Животворящаго, от Отца исходяща",
а си особе приложиша: "Иже от Отця и от Сына",- иже есть зловерье
великое и на жидовьство правоведять и в Савльскую ересь. Сего бо приложивше,
отсекають веру святых отець Пьрваго Собора и Втораго, и того слова Христова,
иже о приходе Святаго Духа глагола учеником, якоже Иоан евангелист глаголеть,
тако рече: Егда Утешитель приидеть - Дух истины, Иже от Отуя исходит, Тъ научит
вы на всяку правду. Христосу бо не рекшу: "Иже от нас",- тако ти приложиша.
Зловерье бо то есть и ересь велика. 6) Иже в святей литургии: "Един свят,
един Господь с Святым Духом" глаголати - егоже ни от святых отець, ни от
святых апостол прияхом; мы же сице глаголемь: "Един свят, един Господь
Иисус Христос в славу Бога Отца. Аминь", тии же ново приложиша: "С
Святым Духом"; нъ сего святии отци не реша. 7) Иже изменити слово святаго
апостола Павла, глаголюща сице: Мал квас все смешение квасит; а си тако глаголють:
"Мал квас все смешение тлить". Да въньми, латинине, како о той вещи
лъжете. Квас бо, влагаемый в смешение, сиречь в муку, наипаче растить, и квасить,
и велико творить, а не растаеть, ни тлить, иже ся наречеть губить и обумаряеть;
стыдяще бо ся ти, имже причащаються и служат опреснокы. Темь премениша слово
апостольское и в "квасить" место написаша "тлить". 8) Иже
възбраняти женитися дьяком, иже хотять стати попы, и не хотяще ставити женатых
попы, ни причащатися от них. Нъ о том Первый святый Собор повеле: падьяконы,
и дьяконы, и попы ставити законным браком правым, поемьшая жены девами, а не
от вьдовьства, ли от пущениць. И апостол бо Павел вельми вопиет о том: Чьстен
брак и ложе не скверно. Христосу бо благословившу брак, и апостолу Его тако
почтьшу, и святым отецьмь приемъшьмь его, то тии, же его не приемлють, противяться
правей вере. 9) Иже две сестренице поимати мужеви: поим бо первую и по смерти
же тоя поймать сестру ей. 10) Иже носить перстень епископу на руце, яко изветьмь
жены церкви поимающа, егоже ни Христос, ни святии апостоли повелеша, нъ просто
любяще и смиреное в вьсемь. 11) Иже на войну ходити
558
559
епископом и попом, и свои руце кровию оскверняти, егоже Христос
не повеле. 12) Иже епископи их женятся, а попове их наложници имуть, и женимы
аможе колиждо идут, тамо ся женять, и детий добывають, и служать нъвъзбранно.
13) Иже по суботы и поститися в ня, и то жидовскы, яже Христос яко злая раздрушаше,
и святии апостоли и святии отци възбраниша, тако написавше, яко аще который
христианин постится в субботу, разве Великыя Субботы, да будет проклят. 14)
Иже в первую неделю святаго поста мясопуст и маслопуст единою творити, и потом
пакы постящеся в субботу и в неделю ядять яицы, и сыр, и молоко. 15) Иже ядять
удавленину и мертвечину, егоже не творяху ни жидове. Се бо отречено Моисевым
законом и евангельскым и от святых отець явно возбраняется в правилех их. 16)
Иже нечисто ясти от реченых животин: ядять бо и жьлвь нечистую, нарицающе кокошью.
17) Иже нечисто есть черныюм их ясти сало свиное, иже при кожи, повелевают бо
им епископи их ясти и ина мяса чрныюм, егда им повелять, еже есть отречено.
18) Иже ядять медведину и ослы, попове их ядять в говение бобровину; глаголють
бо, яко от воды есть и рыба всякь есть. 19) Иже ядять с псы в одином сосуде,
сами ядьше, а избыток поставляють пьсом, да полижють, и потом пакы сами ядять,
еже хотять. 20) Иже не приимают святых и великих отець наших и учитель архиереи,
аки святыих: Великаго, реку, Василия и Григория Богословця и Златоустьця, ни
ученья их имеють, высоста ради их, и жестокаго ради труднаго житья их, и добродетельнаго.
21) Иже в святем крьщении крестятся в едино погружение, рекше: "Во имя
Отца и Сына и Святаго Духа", иже есть криво, акы жидовьское крещенье, или
паче арьяньское, не крьстяще в тою погруженья и глаголюще три имена не единочьстно,
ни единославно ни единосущно Отца и Сына и Святаго Духа повелевають, ни трисьставно
Божество исповедають, таки еретик Савелий единосьставно и троеименно. Он бо
глаголаше: "Един Отец есть; именуется же Отец и Сын и Святыи Дух".
Правъверная же вера три Составы проповедаеть и исповедаеть свершеныи иприсносущный,
единославный и сопрестольныи, в едином Божестве нераздельно покланяемый. 22)
Иже сыпата крещаемым от них соль во уста и не наричають имени в крещеньи епископи
и попове по имени святаго или святыя; нъ имже мати наречеть, в то же имя и крестять,
а не якоже святии отци уставиша 23) Иже не хотять мощем святым кланятися, друзии
же от них нисвях икон - иже есть гноётъзонменитаго - ересь и проклятых онех,
иже иконь ожгоша 24) Иже святых икон воображенья на мраморех и на помостех церковных
написают, не да я почтять, нъ попирают ногами, не токмо прости, нъ и попове,
нъ и черньци их. 25) Яко не отлучают святаго от сквернаго, ни чьтятъ святаго
олтаря боле, яко же прияхом и научихомся от святых, а прибожьнок придверие в
ином чину имеемъ и в нем стояти велим просте чади и женам; внутреннии же церкви
пакы и инех книжник ставляем, в вышней же стране мъньшая книжнейшая, в святем
же олтари в время святыя литургия иолико архиерееве, и попове, и дьякрни, падьяци,
а ти святый олтарь тако именунють, яко и прибожник. 26) О сей бо древней божественней
святей службе Богоотець Давид Духом святым предзря, рече: Ты еси ерей во векы
по чину Мельхиседекову. Егда великый праотец Авраам богопознатьный в хода гомора
отець сущих с ними изъяти Лота сыновця своего и възвзращышюся ему отсече во
удоль савгин себе поле царь и Мелхиседек, царь салимеск, изнесе хлеб и вино,
бе же иерей Бога вышняго и благослови авраама и рече: Благословен Авраам Богу
вышнему, иже створи небо и землю; и благословен Бог вышний. Иже предаcт врагы
твоя под руку твою, и тогда
559
560
хлебы и вино подаете ему и сущим с ним домочадьцом, сущим тремьстом
и осьминадесяти, прообразуя сию святую и богоблагодатную Господа нашего Иисуса
Христа службу. Слышали, латинине, како ти не опреснокы с вином раствореным изнесе
святый првый ерей Бога вышняго Мельхиседек, егда благослови великаго отцом начальника
Авраама, нъ хлеб изнес с квасом смешеный. Сего ради пророк Давид рече: Ты ecu
иерей в векы по чину Мельхиседекову. 27) Оклеветают же сущая от нас честныя
и преподобныя отця чрньця, глаголюще, яко яйца ядять, и от тех животный птицы
ражаются, молоко же от четвероножных скот такоже ядять, и тех бы не подобало
ясти черньцом; наши черньци ядять сало, се бо есть житьный и травный цвет. Да
аще тако суть сия, вами глаголемая, послушайте, да мало нечто от сих речем вашему
нареченью. Егда бо яйца от птиц чистых ражаются, кроме кръве мясныя зачинаются
и ражаются и суть чиста; и молоко такоже от вымен скот чистых четвероногых истекаяй,
тако же и яйца суть кроме крове есть, и се есть чисто. Ваша же тучная сала процвитают
с либевыми мясы и преходять, и кръвавиця купно срослася суть с собою; вся сия
тучная съквозе либевых, и та либевая сквозе тучных проходять, и обоя кръвью
съцвьлася, и суть съединена обоя, и наричутся тучная мяса, и не имуть иного
разнества имени, едино въкупь суща. Сих бо тука не повелеша Божественнии закони
святых отець мнихом вкушати, яко кръви причеталася суть и ражають стрась. Сего
ради не узакониша их ести правило святых отець, иже в Никеи 300 и 18 богоносных
и пречистых отець, и в всех купно семи святых и Вселенских Соборех, иже веру
утвьрдиша и вси в едино съгласье рекоша и заповедаша поведенными им от Святаго
Духа уставы. Понеже убо мнози прельщахуся о правей вере, сего ради съристахуся
на отьятье двоумья, еже ты, латинине, имееши в собе и еси смущен. И в едино
то исповеданье и в единогласье вси снидошася и глаголаша единодушно, Дух бо
бе Святый купно глаголяй в них. Сих же ваших туков не повелеша, яко и преди
рекохом, ясти мнихом страсти ради, а не скаредьства ради. Миру же вся чиста
суть пред Богом. Аще ли сим не веруеши, о латинине, то вложим яйца в один горньць
и вложим сала тучная в иный горньць, и си обоя особь варимы яиця и сало, да
сереблемь же мы ухо яичную; нъ елма убо вариши яиця в чистей воде, абие та,
якоже есть и бывает чиста вода, ака не варена, така же и варена. Вы же пакы
да сереблете ваших сал уху, да видимь убо кых нас завыици толъще будуть, да
будете вы не неверно, да разумеете, кое вздержанью есть и измъждить страсть
тельсьную, или кое, утучнив тело, вздрастить на душу страсти и сквьрнить храм
Божий; яко же и Павел написа, рекый: Аще кто осквернит храм Божий, осквернит
того Бог. Храм Божий свят есть, еже есте вы, и не весте ли, яко Дух Божий живет
в вас, Егоже вы, о латинеане, от себе отгнасте. Богу же нашему слава.
|