ПОСЛАНИЕ ЧЕРНОРИЗЦА ИАКОВА К ВЕЛИКОМУ КНЯЗЮ ИЗЯСЛАВУ
Приложение
к "Истории Русской Церкви" митрополита Макария. Книга 2, с. 552-554.
6
(К прим.254)
Некоего отца ко духовному сыну
Въсеблагаго и преблагаго Бога нашего и Царя, добро бо от Бога,
и к Божию слузе Дъмитрию от многогрешнаго чрьнца Иакова. Написал еси послание
свое велми смиренно и жалостьно слышати, понеже много с попадением, да весть
ум твой, иже тя разумом кръмит. Рече Господь: О покаании единого человека вьси
радуются ангелы на небеси, и Сам хощет обращение, а не смерти, и на земля сниде
не праведных деля, но грешных. Жрьтва Богу дух сокрушен, и сердца смиренна николиже
не уничижить, жрьтва бо есть Его под языком ти, и закон есть посреде чрева ти.
А что ся деяло про мене, того вьсего простит тя Бог, вьсего мира грехы въземый,
и от тайных твоих очистит тя. Молися Ему от сердца. Что ли уж минуло, то мы
слабее будем? Ну буди всегда бодр страж телу своему. Блюдися убо запойства -
того бо Духь Святый бегает, и гръдости - сему убо Господь противляется, и безаконнаго
смеса, всяк бо грех кроме нас есть, а блудяй свое тело скврьнит; ни муж честен
не вниидет
552
553
в калную храмину, нежли Бог. Соломон бо искусом приим вьсем заповеда,
глаголя: Не вънимай любодеици, мед бо каплет от уст ея, а послежде желчи и чемери
горче; ни сречай жены соничавы и отврати очи от жены красны; любодеяние бо жены
красны да не удолеет ти похоть чужой доброты, и в след ока да не идет ти сердце;
вид бо любодеици стрела есть чемери: та уязви лицем и яд в сердце вложи, и мысли,
акы мухи, вязнут у постав паучиих; и, акы искра медливши в половах, пламень
вспалится. Невод бо есть сердце ея, и сети уды ея, и узы в руку ея, и давление
беседы ея; и силы успенными заведет в блуд, акы во поврьсть последует ей на
заколение, и акы пес жежелем, а не весть, як о души течет. В доброте бо женстей
мноэи заблудиша и попльзнушася в пагубу съмертию в ад; жены бо честных муж душа
уловляют. Египтяныни не възору ли Иосуфову въсхоте скреб и до смерти въведе;
и про сестру его Дину сикимляне погибоша; и Самсон, с нимже Дух Снятый хождаше;
и Давид, егоже Бог обрете по сердцу Си: и бысть рабочному взору, и двое зло
сътвори; и Амон сестры ради, Фамары, зле убиен, и Съломон, паче въсех имея мудрость,
женами погибе; и старцю суди Вавилону похотеста Сусане, побиена от людий. И
Господь, проведый душетленный вред, и рече: Весь възревый на жену. яко похотети
ея, уже прелюбодействова в сердци. Гнушает бо ся Господь нечистых помысл, паче
же раждающаго я сердца и мудряющаго с сластохотием, акы Евва с безсловесным
гадом беседуя змие; поплъзни бо суть змиевы мысли, и в дрязгах темных вредов
почивая гнездятся, и света не видят, ну, акы нептыреве, в тму нырют, в тме бо
есть учитель. Мужества бо не дошедль, ни разума еще имея, что съблазнихомся;
а бы не попустили ныне юностии грабити с собою; варуйся чрез естестевных. Сверепа
бо есть похоть, акы дикая быль, особе възникши на неделанней земли. Имаши силу
удолети ей страхом Божиим, акы тяжар отребляти сад железом, чюжа прилогы, и
акы кръмчий, волны минующа, правим благодатию не съступити праваго пути. Имаши
жену, матерь похотем, еяже ради остави отца и матерь, и, по апостолу, не токмо
не скверьно ложе, но и честно; не съравнит бо ея смрад с вонею, ни зла воня
с смрадом, ни безаконие с законом. Живи в чистоте, акы в церкви святей, потыканием
съвестию в горний Иерусалим и тамо в пръведницих уписан быта; помня оного и
по възлежении чрьтожнем изгонима, гнев и ярость на съгрешившую удрьжи похоть,
умалиши грех, яко молишися Богу: остави ми, яко же оставих. Благоразсужден буди,
да не от единаго вреда на многи възыидет; ни мещаи врагу, пожди Господа, да
ти поможет. Трьпение бо не на лици обретается, но в сердци, ни речию издается,
но языком. А бы не припорно ти слышати чюдно указание: ездя на херувимех, Въседрьжець
воины водим, связан; седя одесную Отца, на суде архиерею, Пилатю предстоит въпросим,
и слышав от Него истинну, и гневаются: лице просветивша Си паче солнца, безаконникы
ударяем, плевахю, храчюще на лице Его, плюновением от рода слепаго исцелив,
а прочая ведома ти. Аще Бог, Божий Сын и мышьца Господня, подят от человек,
без греха сый, за нас, да мы человеци от человек стража не благодать въздаемь,
иже искупаемся длъгу. Да не в годы мирныя Иисусу друг буди, а в год ратем върог.
Мал квас око смутит, мало слово ярость родит, и малыми болезньми блыпих избыта.
Муж убо ученый трьпению знает. Соломон рече: Трьпелив лучше крепкого, обладый
душею своею. Мюка есть в мысли тайна; сим и без железа можем быти мученици.
Аще бо молился за пакостьникы, того и беси боятся. А о любви Христа послушай
глаголюща к апостолом: От сего вы разумеют въси. яко Мои есте учиници - аще
любите, друг друга, а не аще
554
555
чюдеса творите. И Павел рече: Аще имею веру, яко горы преставляти,
и раздаю въсе имение мое, ти любви не имею, ничтоже успею. Богословець рече:
Любяй Бога преж братию възлюбит: указ бо пръваго второе. Любы Бог, и сынотворение
человеком досижено море смирению; бездна бо блъготворению; источник огнен елико
въскипит, толико жаждущаго душа запалит. Аще и чюдеса подражати апостолы хощете
- и се мощно: они хромыи ходити сътвориша и рюки сухи исцелиша, а ты храмлящая
о вере научи и ноги текущих на игры к церкви обрати, рюце исохшии от скупости
к нищим на дание прострети сътвори. И святыих подражатель хотя быта, аще борениа
такого несть, ню венцем таким не отступило время; не стала бо рать диаволя:
не гонят бо человеци, но беси, не мучитель, но диавол. Они трьпеша огнь, звери,
мечи острый - ты и похоть възгарающуюся, и мысли зверинныи изнутрь устающа,
языкы злых человек по реченному: Объостриша, яко копке, языки своя. Сего деля
Павел велить присно въоруженым быти. Милостивии бо помиловани будут; милость
на суде при всем лише хвалима и съмерти избавляет. И сеяй и щадя, щадя и пожнет,-
рече Павел. Все ваше любовию да бывает. И се ти буди указ: Еффая князя единородная
дщи убогаго, и вдовы две медници, не видя сровнал ли будет, кому то принесени
быша правила своего противу силы. Се же бы добро в тайне девица богохранима,
люба есть внешним; аще ли исходит, не в сем годе есть, от инех нудима. Буди,
акы бчела, из воня носящи цветы, а внутрь стовие делая, да не дым в солнца место
приимет. Не рци, что зло творя; аще бы се неугодно Богу, не попустил бы самовластие.
Да и есть человеку нераскаянен дар; ню тръпит идолом служащим, и отметающимся
его еретиком и диаволу, или готову целбу имея покаяние; и будеши часто ображаася,
еже не любо Богу. А без вести утрьний день, а реку и днешний, и несмы властели
тому. Никтоже весть в тайных о себе о Божиих судех, да въси трепещем о своем
деле. И ангели знаменаются на всяк день, кто что предложит. И ты въник в сердце
си, и проди мыслию всю тварь, и расмотри торг человеча житиа, како ся расходит
по писанному: въсе стени немощнее, и зри Господа с небес уже на суд грядущаго
человечам тайнам и въздати въсем по делом. Ведомо ти буди, яко огнь нас ждет,
и огнем питану быти, и огнем крыется житие наше, и огнем искушена будут дела
наша; буди акы в геене уже врящи. Се жестоко глаголя, да жестоко не искусишь,
и преже времене зготовим ищемаго в время; но 5 девиць мудрых - се есть цела
ума дело и съвершеных совершеное совершенство. Аще знаема ти будут Божиа, то
в свете еси Божий и свет мирови, и възлюбит доброту сердца ти, и благословит
мощь твою, и дела руку ти приимет. Се не ласкаяся тебе явити хотя, что ведая,
или сам что добро творя, Сердцевидец есть Бог, но от любви и от печали о души
твоей, абы ты на добро успел. И моего ума сам веси разум не съврьшен и всякого
невидениа исполнь - крыти не мощно. Павел к коринфеем рече: Аще изумехомся,
то Богови; аще ли умудрихомся, то вам. Не уничижаю силы Божиа въсемощьныя, ни
отмещу дара, туне даннаго ми. От скврьнаго дела, и от скареда сердца, и от нечисты
души и груба ума, нестройны мысли, от бестудна языка, и от вищу усту слово богатое
силою разумом Святыя Троица умножение. Ни на небеси горе, ни на земли доле,
ничтоже боле сего, еже знати Господа, повиноватися десници Его, и творити волю
Его, и блюсти заповеди Его; имя бо велико не въведет в Царство Небесное, ни
слово безделно плъзу слышащим - слово бо делы утворено веры достойно ся творит.
|