См. древнерусская литература.
Титов А.А. Житие св. Леонтия епископа Ростовскаго. Со списка, сделанного О.М. Бодянским из рукописи XV века,
принадлежащей Кириллову Новоезерскому монастырю. Ярославль, 1892. То же в ЯГВ.
С. 7-16.
В лето ЗХОВ месяца маиа в КГ день обретение честнаго телеси святаго святителя Леонтиа епископа ростовьскаго
чюдотворца.
Се бе блаженныи и Костянтина града ражаи и въспетание, руский же и мерьский язык добре умеяше, книгам руским
и греческим вельми хитрословесен сказатель. От оуности оставив мир, и бысть черноризец чюден. За премногую добродетел
епископом поставлен бысть градоу Ростову, имже преж бывшии ту епископи, Феодор и Ларион избегоша, и не терпяще
неверъствиа и многодосаждения людий. И сии же блаженный великий Леонтий, укрепився силою крестною и помощию
пресвятыя Богородица, и многим пощением и бдением, и наоучи я веровати Христови, и чюдеса преславная сдеяв,
от них же едино вмале скажем.
Святомоу убо прележаще оучению, и наказающи в церкви, и ласкающе младыя дети отстоупити от льсти идольския,
покланятися и веровати в Святую Троицю, Отца и Сына и Святаго Духа, понеже бо старии омрачившеся неверьствием
своим, и не внимаху оучения великаго Леонтия, якоже сам Христос истинна рече, яко вино ново в новыи мехи вливати,
и обое съблюдается, аще ли вино ново в меси ветхи влияти, и меси просядут, и вино прольется, и обое погибнет.
И сей же блаженный оставль старца, а младенца оучаше, и абие устремишася невернии на свято помазанную его главу,
ови с оружием, а друзии со дрекольем, яко хотяще его изгнати из града и убити. Епископ же Леонтий нимало не
оубояся, но паче оукрепляше и сущаа с ним прозвитеры же и дьяконы, глаголя к ним: не оубоитеся, чадца, нахожениа
их, не могут бо сии нам ничтоже без Божия попущения сътворити, и абие облечеся в священныя ризы, и повеле соущим
с ним прозвитером и дьяконом облещися в ризы, изиде противу их с хресты. И яко приидоша, и видеша лице его яко
ангелу, и абие падоша вси мертви, а друзии ослепоша, но святый молитвою вся целы и здравы въстави я и наоучи
я веровати Христови, и крести я в Святую Троицю, и ина многа чюдеса памяти достойна створи, к Господу, Егоже
измлада възлюби, с миром отиде.
И положено бысть святое его и честное тело в церкви Святыя Богородица, иже бе создал преж его бывшии тоу епископ,
иже бе создана от древ дубовых, бяше же чюдна та акоже не бывала, ни потом не будет. И потом многим летом минувшим,
по Божию попущению загореся град Ростов, и погоре мало не весь град, и церкви погоре Святыя Богородица. И повеле
же благоверный и богохранимый князь Ондрей сын великаго князя Георгиа, внук Володимеров, создати церковь каменоу,
во имя Успения Пресвятыя Богородица, на месте погоревшия церкви. И нача копати рвы, и обретоша множство мертвых
телеса, идеже и обретоша блаженнаго Исаию, и бе церкви мала основана. И начаша людие молитися князю, да бы повелел
боле церковь заложити, и едва умолен быв, и повеле воли их быть. Се же все бысть, да сбоудется реченное Богом
во Святем еуангелии: не может град укрытися верху горы стоя, и никтоже светилника вжег, и поставляет его под
спудом или под одром стоя утаитися. Тако и сему светилнику и наставнику нашему великому Леонтию немощно на толико
лет скровену быти под землею. Се же бысть Всемудраго Бога промыслом. И копающим ров предней стене, и обретоша
гроб, иже бе покровен двема доскама, и людем недоумеющимся, и отверзоша гроб, и видеша лице его светящеся яко
свет, и ризы его яко вчера оболчены, и светок держаще в руце своей, в нем же бяху написано прозвитери и дьяконы,
их же бе поставил своею рукою. О превеликое чюдо, братие, толиком летом минувшим, не изменися божественное его
тело, но и ризи его не истлеша, пача же и гроб, в нем же бе тело его пречистое. Тогда же видевше людие, възрадовашася
радостию великою зело, и послаша весть к князю Андрею, сущю ему в Володимере, поведающе ему бывшее чюдо преславное.
Слышав же князь, и прослави великую мудрость Божию, и моляшеся Богу, глаголаше: Владыко Господи Иисусе Христе,
что Ти въздам за вся, яже ми еси въздал *яко в сей области и в моей державе сподо*бил еси сицевому сокровищю
откровену быти, и поминаше спаасеное слово, глаголаше: яко утаил еси от премудрых разум и открыл еси младенцем,
и посла вскоре гроб камен, и положи в нем тело святого, идеже и доныне лежит в церкви Пресвятыя Богородица,
сдевающи преславная чюдеса, и подаваа исцеления верою приходящим к Святей Божии Матери Пречистей Богородици,
и ко гробу святого, и к святеи раце его, в славу Христу Богу нашему, на утеху душам и телом нашим, в державу
и в победу христолюбивым князем нашим.
Аз же твои раб, по достоянию чим похвалити тя могу, но малое се приими славо словосе [славословие?]. Радуйся,
наставнице наш и учителю, ты исхитил еси душа наша от грязи дна адова, и омыл ны святым крещением, и накормил
ны брашном нетленнаго живота. И ныне, блаженниче, помолися за мя Всемилостивому Царю Спасу Христу, да без напасти
житейскую пучину преиду, помилован милостию его, Ему же слава с Отцем и Сыном и Святым Духом, и ныне и присно
и во веки. Амин.
В тот же день слово о внесении телесе святого отца Леонтиа епископа ростовскаго в новую церковь, и о мужи исцелевшем
у гроба его.
Егда создаша церковь камену в Ростове, на месте погоревшиа церкви, повелением благочестиваго господина и царя
нашего князя Андрея, он же , приехав в Ростов, к мужем своим, поклонися блаженному и святому телу Леонтиеву,
глаголя: Хвалю и славлю Тя, Господи Боже мой, и Пречистую и Пресвятую Матерь Твою, яко сподобил мя еси сицеваго
скровища, в области царства моего явити ми, уже ничим же охужен есмь благодати Божия и дара милости Твоея, Владыко,
о сем святем мужи велицем Леонтии. И целова святое тело, и вси мужи его, и посем поставиша и в раце на стене,
идеже и ныне лежит, и устроит свещи велики у гроба его. Иоан же епископ праздновати устави месяца маия в КГ
день, многим же исцелением цветущим от гроба его, молитвами святаго.
По неколицех временех, приспе праздник святаго, на вечерни, и праздновавше люди отидоша, вечеру приспевшу бысть.
В Д-ю стражю нощи, начаша пети ангели в церкви Святыя Богородица, и въста святыи из гроба, и вожгоша ангели
свещи у гроба его, а святый взем кадилницю, нача кадити по всей церкви, и обоня воня благоуханна всю церковь
и весь град Ростов. Понамареви же рано възбнувшю, приде к дверем церковным, и въсхоте отворити, и виде свет
пречюден, и пения ангельская, и святаго стояща пред святою трапезою, руце свои горе въздвигша. Он же от страха
паде на землю, не могий стояти, надолзе же лежащю ему, посем възвед очи свои, никого же не виде, но толико свеща
горяща. И шед, сказа вся епископу, и начаша утренюю, и от того огня вожгоша вся прочая свеща. По отпетии же
утреня, некто от клирик въсхоте угасити свеща у целбоноснаго того гроба святаго отца нашего Леонтиа, и шибе
и ангел, и бысть разслаблен рукама и ногама, глух и нем, немогийся ни двигнути, но толко в помысле сердца глаголаше:
Госпоже Владычице Мати Христа Бога нашего, помози ми грешному своему рабу, и не погуби мене нечестиваго, в безаконьих
одержима, но подай же ми, Госпоже, руку помощи, и к свету возведи мя на покаяние. И посем възвед очи к гробу,
слезно на сердци моляше святаго, и призываше его на помощь, и посем нача исповедати грехы, ко гробу зря святаго.
Людие же от страха, видевше чюдо се, отидоша. Епископ же сего повеле ту пустити. И год бысть литургии, начаша
пети все поряду, оному же грехи своя от роженья вся поряду сказавшю, и нача молитися: Отче святый, помилуй мя
грешнаго, вем, милостиве, яко не презрит Бог твоея святыя молитвы, и прости моя согрешения, дерьзнувшю таковая
створити у твоей святыя раки. Помилуй мя, пастырю и учителю наш, великий господине Леонтие. Си ему мыслью глаголющу,
и ина болши сих, и егда начат дьякон Еуангелие глаголати, преде глас ему, глаголя: человече, оставляютьтися
греси твои. И въста здрав, и поклонися целбоносному гробу богоносного отца нашего Левонтия. Вси же люди прославиша
милосердаго Бога и Пречистую Его Матерь, даровавшаго такову благодать граду Ростову.
Тем же и мы, братие, мужи и жены, унии и старии, истинное рождье винограда Христова, не ленимся совершати
заповедей Господних, яже рече святыими апостолы. Сде бо апостоли не были, но учения их протекоша конца, якоже
рече Давид: во всю землю изидоша вещания их и в конец вселенныя глаголи их. Да делатель и пастух, и страж наш
възвеселится о нас, пред Господем Богом глаголя: се аз и дети мои, яже ми еси предал, Господи. Тем же, братие,
не ленитеся почестити праздника сего, и похвалите своего учителя, сице глаголюще: радуйся, светозарная звездо,
омраченныя осветивши, и мглу греховную отгнавши идольския льсти, и просветив святым крещением, и омыв банею
Святаго Духа, и веровати научив в Святую и Единосущную Троицю Отца и Сына и Святаго Духа своя люди научи. Радуйся,
ревнителю святых апостол, искоренителю бесовьскиа льсти. Хвалит бо римьская земля Петра и Павла, греческая земля
Костянтина царя, Киевьская Воладимера князя, ростовьская же земля вся тебе, великий святителю Леонтие, ублажает,
створившего дело равно апостолом. Радуйся, яко укрепился еси надежею вечных благ, с прежними почивая святители,
последова бо учению их и нраву, и всему правилу великаго Златоустьца, нестыдно предася за веру. Помолиже ся
Христу Богу, Ему же предстоиши, за правовернаго и христолюбиваго князя нашего, и за вся люди его, и нам испроси
милость от Бога и отпущение грехов, славяще Святую Троицю Отца и Сына и Святаго Духа и ныне и присно и в веки
веком.
*
Словарь книжников и книжности Древней Руси. XI - первая половина XIV в. Л., 1987, с. 159-161
Житие Леонтия Ростовского - один из древнейших памятников древнерусской оригинальной агиографической литературы.
Ж. повествует об епископе - исповеднике, насаждавшем в 60-х гг. XI в. христианство в отдаленной от Киева Ростовской
земле и убитом местными язычниками около 1076 г. Краткая редакция Ж., "Сказание о Леонтии Ростовском",
была создана в 60-х гг. XII в. на северо-востоке Руси и опиралась на традиции и тексты раннекиевских житийных
произведений о Борисе и Глебе (см.: Нестор, Сказание о Борисе и Глебе), Феодосии Печерском, а также "Слова
о законе и благодати" митрополита Илариона. Составитель Ж. использовал ростовский соборный синодик, откуда
взяты имена епископов ростовских XI в. Феодора, Илариона, Леонтия Ростовского и Исайи, а также местные летописные
материалы и легенду. Два основных эпизода Ж. непосредственно связаны с историей Ростова и его кафедрального
собора в XI-XII вв. Отмеченное летописью под 1071 г. выступление ростовских противников христианизации трактовано
в Ж. как "победа" Леонтия Ростовского над местными язычниками. Строительство нового каменного Успенского
собора Ростова в 1160-х гг. дало повод для рассказа об "обретении мощей" Леонтия, уже как духовного
покровителя Владимирской Руси во времена Андрея Юрьевича Боголюбского. Образ этого князя находится в центре
Ж. рядом с образом Леонтия, что способствовало включению в одну из поздних редакций памятника фрагмента Повести
об убиении Андрея Боголюбского. Художественно-документальной природой ранних редакций Ж. объясняется введение
в более поздние редакции памятника отрывков из сказания о крещении Руси Владимиром Святославичем, а также из
Ростовской летописи.
Ж. было одним из наиболее популярных, читаемых произведений древнерусской литературы. Оно получило широкое
распространение в рукописной традиции - существует более 200 его списков, в том числе 34 в рукописях до XVI
в. Из них 15 списков находятся в составе Пролога, 3 - в Торжественниках, 3 - в Минеях. Наиболее ранние списки
Ж. XIII-XIV вв. обнаружены в рукописях Пролога: ГИМ, Синод, собр., 246; ГПБ, собр. ПДА, А 1-264, том 2; ГБЛ,
собр. Тр.-Серг. лавры, 745. Первые два списка в пергаменных кодексах содержат древнейшие из 12 существующих
редакций Ж. Заглавие краткой редакции - "Сказания о Леонтии Ростовском" первого вида: "Обретение
честнаго тела преподобнаго отца нашего Левонтия, епископа Ростовскаго"; второго вида: "Обретенье честнаго
телеси святаго отца нашего Леонтья, епископа Ростовьского". Текст третьей редакции ("Обретенье честнаго
телесе святаго святителя Леонтея, епископа Ростовьскаго чудотворца" - похожее заглавие нередко использовалось
переписчиками первой редакции), опубликованной в ПС, отличается от текста "Сказания" первого и второго
дополнениями о древней дубовой церкви Ростова, о свитке в руке Леонтия и особым текстом с подзаголовком: "Слово
о внесении телесе святаго отца нашего Леонтья, великаго епископа Ростовьскаго, в новую церковь и о мужи, ицелевшемь
у гроба великаго Леонтья". Первые части первой и третьей редакций близки (нач.: "Сь бе блаженый Левонтии
Костянтиня града рожай и въспитание и за премногую добродетель епископомь поставлен бысть Ростову"). Аналогичное
заглавие имеет и четвертая редакция, опубликованная А. А. Титовым в 1892 г., причем в этом заглавии открытие
мощей Леонтия помечено 1164 г, (в списке Пролога XV в. ГБЛ, собр. Егорова, 637 эта редакция датирована в заглавии
1230 г.). Первая часть текста четвертой редакции близка ко второй (нач.: "Сь бе блаженый Царя града рожьнья
и воспитанья. Руськыи же и мерьскыи язык добре умеяше. Книгам русьским и гречьским велми хитръсловесен сказатель").
Пятая редакция (нач.: "Сей бе блаженый иже в святых отець нашь великыи Леонтие рождься в Костянтине граде
от благоверну родителю. От юны версты оставив мир и яже в мире") непосредственно связана с третьей, причем
последняя иногда (например, вркп.ГПБ, собр. Погодина, 866, л. 184 об.-190) даже принимает ее заглавие: "Обретение
честнаго телеси иже во святых отца нашего Леонтия, епископа Ростовьскаго чюдотворца". Можно выделить также
шестую редакцию (нач.: "Съ убо иже во святых отець нашь великыи Леонтий рождейся в Констянтине граде от
благоверну родителю, воспитань же бывь в научении и в наказании..."; "Иже вь святых отець нашь великыи
Леонтие рождейся в Коньстянтине граде от благоверну родителю. Егда доиде возраста седьмаго лета, вдан бысть
родителми на учение грамоте"), производную от пятой. К седьмой восходит девятая редакция (например, список
1497 г. ГБЛ, собр. Тр.-Серг. лавры, 712), она содержит поздние чудеса. Восьмая редакция восходит к шестой; она
содержит дополнительно поздние чудеса и поучение на память Леонтия. Десятая редакция опубликована А. А. Титовым
в 1893 г. Она наиболее пространна: включает пересказ Повести об убиении Андрея Боголюбского, отрывки из Ростовской
летописи с многими датами, поздние чудеса. Особая одиннадцатая редакция соответствует пятой редакции по классификации
Ключевского. Текст двенадцатой редакции, близкой ко второй редакции, включен в печатный Пролог под 25 мая.
С. А. Бугославский в "Истории русской литературы" отмечал влияние Ж. на другие памятники ростовской
агиографии - Жития Исайи и Авраамия ростовских, а также на Житие Феодора Ярославского редакции Андрея Юрьева.
Ж. явилось первым в обширной литературе самобытных областных и великорусских, московских владычных житий XIII-XV
вв.
Изд.: Житие св. Леонтия, еп. Ростовского. - ПС, 1858, февраль, с. 301- 317; Титов А. А. Житие св. Леонтия,
еп. Ростовского. Ярославль, 1892; Житие св. Леонтия, еп. Ростовского / Предисл. А. А. Титова. - ЧОИДР, 1893,
кн. 4, с. I-IV, 1-35; "Сказание о Леонтии Ростовском": (Подготовка текста и перевод Г. Ю. Филипповского).
- В кн.: Древнерусские предания. М., 1982, с. 125-129.
Лит.: Буслаев Ф. И. Исторические очерки русской народной словесности. М., 1861, т. 2, с. 170-171; Макарий.
История русской церкви. СПб., 1868, т. 2, с. 329-332; Ключевский. Древнерусские жития, с. 3-22; Барсуков. Источники
агиографии, стб. 323-329; Голубинский. История церкви, т. 1, ч. 1, с. 757-758; Бугославский С. А. 1) Литературная
традиция в северо-восточной агиографии. - СОРЯС, 1928, т. 101, 3, с. 332-336; 2) Литература Ростова XIII- XIV
вв. - В кн.: История русской литературы. М.; Л., 1946, т. 2, ч. 1, с. 62-66; Воронин Н. Н. "Житие Леонтия
Ростовского" и византийско-русские отношения второй половины XII в. - ВВ, 1963, т. 23, с. 23-46; Лимонов
Ю. А. Летописание Владимиро-Суздальской Руси. Л., 1967, с. 27; Переверзев В. Ф. Литература Древней Руси. М.,
1971, с. 39- 43; Филипповский Г. Ю. 1) Художественно-документальные жанры Владимирской литературы 60-х гг. XII
в. - Вести. МГУ. Филол., 1979, 4, с. 37-44; 2) Жанры историко-легендарного повествования владимирской литературы
второй половины XII в. Автореф. канд. дис. М., 1979.
Г. Ю. Филипповский
|