1 Далее следует
обширная повесть о взятии крестоносцами Царьграда. О ней см. Ф. И. Успенский,
История крестовых походов, СПб., 1901 г., стр. 139; М. Н. Сперанский, Из
старинной новгородской литературы XIV века, л., 1934 г., стр. 39.
2 В т. III ПСРЛ,
на стр. 27 сделано примечание: «Здесь нечто пропущено. Далее следует не
продолжение речи Алексия, но увещание крестоносцам императора Филиппа или папы
Иннокентия III»... и т. д.
Въ лѣто 6712 1. [1204] Царствующю Ольксе
въ Цесариградѣ, въ царствѣ Исаковѣ, брата своего, егоже слѣпивъ, а
са/л.64об./мъ цесаремь ста, а сына его Олексу затвори въ стѣнахъ высокыхъ
стражею, яко не вынидеть. И временомъ минувъшемъ, и дьръзну Исакъ молитися о
сыну своемь, дабы его испустилъ ис твьрди прѣдъ ся; и умоли брата Исакъ, и
прияста извѣщение съ сыномь, яко не помыслити на царство, и спущенъ бысть ис
твьрди и хожашеть въ своеи воли. Цесарь же Олькса не печяшеся о немь, вѣря
брату Исакови и сынови его, зане прияста извѣщение; и потом Исакъ помысливъ, и
въсхотѣ царства, и учяшеть сына, посылая потаи, яко «добро створихъ брату моему
Олѣксѣ, от поганы//хъ выкупихъ его, а онъ противу зло ми възда, слѣпивъ мя,
царство мое възя». И въсхотѣ сынъ его, якоже учашеть его, и мышляшьта, како ему
изити из града въ дальняя страны и оттолѣ искати царства. И въвѣденъ бысть въ
корабль, и въсаженъ бысть въ бочку, имущи 3 дна при единѣмь конци, за нимь же
Исаковиць сѣдяше, а въ другомь конци вода, идеже гвоздъ: нѣлзѣ бо бяше инако
изити из града; и тако изиде из Грѣчьскѣи земли. И увѣдавъ цесарь, посла искатъ
его; и начаша искати его въ мнозѣхъ мѣстѣхъ, и внидоша въ тъ корабль, идеже
бя/л.65об./шеть, и вся мѣста обискаша, а из бъчькъ гвозды вынимаша, и видеше воду
текущю, идоша прочь, и не обрѣтоша его. И тако изиде Исаковичь, и приде къ
нѣмьчьскуму цесарю Филипови, къ зяти и къ сѣстрѣ своеи. Цесарь нѣмечьскыи посла
къ папѣ въ Римъ, и тако увѣчаста, яко нѣ воевати на Цесарьградъ, нъ якоже рече
Исаковиць: «всь град Костянтинь хотять моего царства 2». Такоже
посадяче его на прѣстолѣ, поидете же къ Иерусалиму въ помочь; не въсхотять ли
его, а ведете и опять къ мнѣ, а пакости не деите Грѣчьскои земли. Фрязи же и
вси воеводы ихъ възлюбиша злато и срѣбро, и/л.66./же мѣняшеть имъ Исаковиць, а
цесарева велѣния забыша и папина: пьрвое пришьдъше въ Судъ, замкы желѣзныя
разбиша, и приступивъше къ граду, огнь въвергоша 4-рь мѣстъ въ храмы. Тъгда
цесарь Олькса, узьревъ пламень, не створи брани противу имъ. Призвавъ брата
Исака, егоже слѣпи, посади его на прѣстолѣ, и рече: «даже еси, брат, тако
створилъ, прости мене, а се твое царство»; избѣжа из града. И пожьженъ бысть
град и церкви несказьны лѣпотою, имъ же не можемъ числа съповѣдати; и святое
Софие притворъ погорѣ, идеже патриарси вси написани, и подрумье и /л.66об./ до
моря; а семо по Цесаревъ затворъ и до Суда погорѣ. И тъгда погна Исаковиць по
цесари Олексѣ съ Фрягы, и не постиже его и възвратися въ град, и съгка отця съ
прѣстола, а самъ цесаремъ ста: «ты еси слепъ, како можеши царство дьржати, азъ
есмь цесарь». Тъгда Исакъ цесарь, много съжаливъси о градѣ и о царствѣ своемь и
о граблении манастырьскыхъ, еже даяста Фрягомъ злата и срѣбро, посуленое имъ,
разболѣвъся, и бысть мнихъ, и отъиде свѣта сего.
1 В рукописи по
описке можа; испр. по КА 2—2
В К бысть снемъ 3 Буква ъ неясна. 4 В
рукописи от
По Исаковѣ же смерти людие на сына его въсташа про
зажьжение градьное и за пограбление манастырьское; и събрачеся чернь, и
волочаху добрые мужи 1, ду/л.67./мающе с ними, кого цесаря
поставять. И вси хотяху Радиноса; онъ же не хотяше царства, нъ кръяшеся от
нихъ, измѣнивъся въ чьрны ризы; жену же его, имъше, приведоша въ святую Софию и
много нудиша ю: «повѣжь намъ: кде есть муж твои»; и не сказа о мужи своемь.
Потомь же яша человѣка, именьмь Николу воина, и на того възложиша вѣньць бес
патриарха, и ту быша 2 с нимь 2 въ святѣи Софии 6 днии и
6 ночии. Цесарь же Исаковиць бяшеть въ Влахернѣ, и хотяше въвести Фрягы отаи
бояръ въ град; бояре же, увѣдавъше, утолиша цесаря, не даша ему напустити
Фрягъ, рекуче: «мы с тобою есмь». /л.67об./ Тъгда 3 бояре,
убоявъшеся въвѣдения Фрягъ, съдумавъше съ Мюрчюфломь, яша цесаря Исаковиця, а
на Мюрчюфла вѣньчь възложиша; а Мюрчюфла бяше высадилъ ис тьмьнице Исаковиць, и
приялъ извѣщение, яко не искати подъ Исаковицемь царства, нъ блюсти подъ нимь.
Мюрчюфлъ же посла къ Николѣ и къ людьмъ въ святую Софию: «язъ ялъ ворога вашего
Исаковиця, язъ вашь цесарь; а Николѣ даю пьрвыи въ боярехъ, сложи съ себе
вѣньць». И вси людие не даша ему сложити вѣньця, нъ боле закляшася: кто
отступить от Николы, да будеть проклятъ. Того же дне, дождавъше ночи,
разбѣгошася вси, а Николу я/л.68./ша, и жену его я Мюрчюфлъ, и въсади я въ
тьмницю, и Ольксу Исаковиця утвьрди въ стѣнехъ, а самъ цесаремь ста Мюрчюфлъ
феуларя въ 5 день, надѣяся избити Фрягы. Фрязи же уведавъше ята Исаковиця,
воеваша волость около города, просяче у Мюрчюфла: «даи намъ Исаковиця, ото 4
поидемъ къ Нѣмечьскуму цесарю, отнележе есме послани: а тобе царство его».
Мурчюфлъ же и вси бояре не даша его жива, и уморивъше Исаковиця, и рекоша
Фрягомъ: «умьрлъ есть; придете и видите и». Тъгда же Фрязи печяльни бывъше за
прѣслушание свое: не тако бо бѣ казалъ имъ цесарь нѣмѣ/л.68об./чьскыи и папа
римьскыи, якоже си зло учиниша Цесарюграду; сами к собе вси: «оже намъ нѣту
Исаковиця, с нимь же есме пришли, да луче ны есть умрети у Цесаряграда, нежели съ
срамомь отъити»; оттоль начаша строити брань къ граду. И замыслиша, якоже и
прѣже, на кораблихъ раями на шьглахъ, на иныхъ же кораблихъ исъциниша порокы и
лѣствиця, а на инѣхъ замыслиша съвѣшивати бъчькы чересъ град, накладены
смолины, и лучины зажьгъше,Вперёдхоромы, якоже и прѣже пожьгоша градъ. И
приступиша къ граду априля въ 9 день, въ пятъкъ 5 недѣли поста, и не успѣша
ничьтоже граду; нъ Фрягъ и/л.69./збиша близъ 100 муж.
1 О монастыре
Спаса Евергета по Испигасе см. Путешествие новгор. архиеп. Антония в Царьград в
конце 12-го столетия, изд. П. Савваитова, СПб., 1872 г., прим. 151 и 12.
2 В рукописи
нихъхъ
3 В строке пути
и над строкой под дугой буква с
4 В К великаго
5 В
К угониша
6 В рукописи тягло,
вероятно, по описке; в К тябло
И стояша ту Фрязи 3 дни; и въ понедѣльник верьбнои
недѣли пристугшша къ граду, солнчю въсходящю, противу святому Спасу, зовемыи
Вергетисъ, противу Испигасу, сташа же и до Лахерны 1. Приступиша же
на 40 корабль въ великыхъ; бяху же изременани межи ими, въ нихъ 2 же
людье на конихъ, одени въ бръне и коне ихъ; инии же корабле ихъ и галѣе ихъ
стояху назаде, боящеся зажажения, якоже и прѣже бяхуть ГрьциВперёдне 10 кораблевъ
съ огньмь; и въ пряхъ извеременивъше погодъе вѣтра, на Василиевъ день полуноци,
и не успеша ничтоже фрязьскымъ кораблемъ: вѣсть бо имъ бяше далъ И/л.69об./саковиць,
а Грькомъ повеле пустити 3 на корабле на не; тѣмь же и не погорѣша
Фрязи. И тако бысть възятие Цесаряграда велико 4: и привлеце корабль
къ стенѣ градьнѣи вѣтръ, и быша скалы ихъ великыя чрѣсъ град, а нижьнее скалы равно
забороломъ; и бьяхуть съ высокыхъ скалъ на градѣ Грькы и Варягы камениемь и
стрѣлами и сулицами, а съ нижьнихъ на град сълѣзоша; и тако възяша град. Цесарь
же Мюрчюфолъ крѣпляше бояры и все люди, хотя ту брань створити съ Фрягы, и не
послушаша его: побѣгоша от него вси. Цесарь же побеже от нихъ, и угони 5
е на Коньнемь търгу, и многа жалова на бояры и на все люди. Тъгда же цесарь
избеже изъ /л.70./ града, и патриархъ и вси бояре; и внидоша въ град Фрязи вси,
априля въ 12 день, на святого Василия исповѣдника, въ понедѣльник,Вперёдмѣсте,
идеже стояше цесарь Грьчьскыи, у святого Спаса, и туВперёдночь. Заутра
же, солнчю въсходящю, вънидоша въ святую Софию, и одьраша двьри и расѣкоша, а
онболъ окованъ бяше всь сребромь, и столпы сребрьные 12, а 4 кивотьныя, и тябло
8 исѣкоша, и 12 креста, иже надъ олтаремь бяху, межи ими шишкы, яко
дрѣва вышьша муж, и прѣграды олтарьныя межи стълпы, а то все сребрьно; и
тряпезу чюдьную одьраша драгыи камень и велии жьньчюгъ, а саму /л.70об./
невѣдомо камо ю дѣша; и 40 кубъковъ великыхъ, иже бяху прѣдъ олтаремь, и понекадѣла
и свѣтилна сребрьная, яко не можемъ числа повѣдати, съ праздьничьными съсуды бесцѣньными
поимаша; служебьное еуангелие и хресты честьныя, иконы бесцѣныя все одраша; и
подъ тряпезою кръвъ наидоша 40 кадие чистаго злата; а на полатѣхъ и въ стѣнахъ и
въ съсудохранильници невѣде колико злата и сребра, яко нету числа, и бесцѣньныхъ
съсудъ. То же всѣ въ единои Софии сказахъ; а святую Богородицю, иже въ
Влахѣрнѣ, идеже святыи духъ съхожаше на вся пятницѣ, и ту одраша; инѣ/л.71./хъ же
церквии не можеть человѣкъ сказати, яко бещисла. Дигитрию же чюдьную, иже по
граду хожаше, святую богородицю, съблюде ю богъ добрыми людьми, и ныне есть, на
нюже надѣемъся; иные церкви въ градѣ и вънѣ града, и манастыри въ градѣ и вънѣ
града, пограбиша все, имъ же не можемъ числа, ни красоты ихъ сказати.
1 Можно прочесть
также 1 Икондофъ
2 В
т. III ПСРЛ на стр. 29 сделано следующее примечание: «Здесь
исчислены три главные предводителя рати крестоносцев: Фландрский граф Болдуин,
Монфератский маркиз Вонифатий и Венецианский дож Дандоло. «Икондофъ Офланъдръ,
Кондофларендъ» и проч. происходят от conto di Flandria, comte de Flandre;
«маркосъ»— от marchio, marchisus (по Дюканжу marcae vel marchae, seu provinciae
praefectu(s); «дужъ» от dux. В рукописных Хронографах (Синод. библ. № 151 и
342) встречаются: «Болдовин отъ Филандрии, Филандринъ и Фляндер» и «Вонифатий маркесъ».
«Дедрикъ», вероятно, есть Феодорик Готский».
3 Можно прочесть
также Судъ
Черньче же и чернице и попы облупиша, и нѣколико ихъ
избиша; Грькы же и Варягы изгнаша изъ града, иже бяхуть остали. Се же имена
воеводамъ ихъ: 1 Маркосъ от Рима, въ градѣ Бьрне, идеже бе жилъ поганыи злыи
Дедрикъ; а 2-и Кондофъ 1 Офланъдръ; а 3 Дужь слепыи от /л.71об./
Маркова острова Венедикъ 2. Сего Дужа слѣпилъ Мануилъ цесарь; мнози
бо философи моляхуться чесареви: аще сего Дужа отпустиши съдрава, тъ много зла
створить твоему царству; царь же не хотя его убити, повелѣ очи ему слѣпити
стькломь, и быста очи ему яко невреженѣ, нъ не видяше ничего же. Сь же Дужь
много брании замышляше на град, и вси его послушаху, и корабли его велиции
бяхуть, с нихъ же градъ възяша. Стоянья же Фряжьска у Цесаряграда от декабря до
априля, доколо городъ възяшь. А мѣсяця маия въ 9 поставища цесаря своего Латина
Кондо Фларенда своими пискупы, и власть /л.72./ собе раздѣлиша: цесареви град,
а Маркосу судъ 3, а Дужеви десятина. И тако погыбе царство
богохранимаго Костянтиняграда и земля Грьчьская въ свадѣ цесаревъ, еюже
обладають Фрязи.