Повесть о Николе Заразском
См. XIII век.
По изд.: Повесть о Николе Заразском / Памятники литературы Древней
Руси. XIII век. — М., 1981. — С.176-183. Тут по списку XVI ст. ГБЛ, Волоколамское
собрание, №526.
Въ лЂто 6730. Приход изъ Корсуня чюдотворнаго Николы образа Заразскаго,
како приде из пременитаго града Херсони в предЂлы рязанския въ
третье лЂто по Калском побоище. Тогда убито много князей руских.
И сташа князи рустии за половець, а побьени быша за Днепром на речке на Хортицы
на Калском поле Половецькой земли, на Калках месяца июня въ 16 день.
Въ лЂто 6733. При великом князе Георгии Всеволодовичи
Владимерском, и при великом князе Ярославе Всеволодовичи Ноугородцкомъ, и сыне
его князе Алексанъдре Ярославичи Невском, и при Рязанском великом князе Юрьи Ингоревиче,
принесенъ бысть чюдотворный образ великаго чюдотворца Николы Корсунскаго Заразскаго
из преименитаго града Херсони в предЂлы резаньскыа во область благовЂрна
князя Федора Юрьевичя Резанскаго. А стоялъ чюдотворный образ во граде Корсуни
посреди града близ церкви апостола Иякова брата Богословле. А у сего бо апостола
Иякова крестися самодержавный и великий князь Владимер Святославич Киевской и
все Руси. А полата была болшая краснаа у чюдотворцева храма сзади олтаря, в ней
же гречестии цари веселяшася Василей, Костянтинъ Парфиенитос — православный. Сии
бо цари даша сестру свою Анну за великаго князя Володимера Святославича Киевъского
и прислаша ю во град Корсунь. БлаговЂрная царица Анна не сочтася
брака со Владимером Святославичем и нача его молити быти крестьяна. Князь велики
Владимеръ Святославичь возлюби совЂт православныа царицы нЂвесты
своея и призва епископа Анастаса Корсуньскаго и повеле себя просвятити святым
крещением. И по божию строению в то время разболЂся Владимеръ очима
и ничто же не видяше. Епископъ Анастас с попы царьцыны внЂ града
Херусони крестиша Владимера и погрузиша его въ святЂй купили и
абие прозрЂ. И видЂ Владимеръ, яко воскорЂ
исцелЂ, и прослави бога, и рек: «Во истину велий богъ христьянескъ
и чюдна вЂра ся». Не токма очима прозрЂ и душевныма
очима позна творца своего. Тогда бысть радость велия во граде Корсуни о крешении
благовЂрнаго великаго князя Владимера Святославича.
Въ лЂто 6732-го. Явися святый великий чюдотворець Николае
Корсунской в преименитом граде Херсунии служителю своему Астафию именем в привидЂнии.
И рече ему великий чюдотворець Николае: «Астафие, возми мой чюдотворный
образ Корсунски, супругу свою Феодосию и сына своего Остафиа и гряди в землю Резаньскую.
Тамо хощу быти, и чюдеса творити, и мЂсто прославити». Остафей
убужся от такова видЂниа и нача ужасатися. А во вторую нощь чюдотворець
тако же ему явися. Остафей в боли страх вниде, и нача помышляти: «О великий чюдотворець
Николае! Камо волиши ити? И аз рабъ твой ни земли Рязаньскыя знах, ни на сердце
мое взыде. Не вЂм бо та земля, яко на востокъ, или на запад, или
на юг, или на северъ», — в собЂ помышляше. И в третию нощь чюдотворець
явися Остафию, и утыкая в ребра, и веля немедлено ити, яко на восток, и поручаяся
его доправити до Рязанскыа земли. Остафей нача трепетен быти от таковаго видЂниа,
и мышляше в серцы своем — како остати града Корсуня. И мало позамедли, и абие
нападе на нь болЂзнь главная. И от толикие болЂзни
абие ослепе, и нападоша на очию его яко чешуя. Остафей же нача скорбЂти
и плакатися. И по малЂ нача ум свой собирати, и каятися о них же
содЂа. И прилЂжно припаде к чюдотворному образу,
и нача плакатися: «О великий чюдотворець Николае, возвеличеный от господа на небесех
и прославленый на земли в чюдесех! СъгрЂших пред тобою, владыко,
— не послушах твоего повЂление. Прости мя грешнаго раба своего.
Буди воля твоа, яко же изволи». И в той час прозрЂ и быша глава
его бЂз болЂзни, а очи его без мозоля, яко же преже.
Остафей нача молити всемилостиваго бога и пречистую его матерь и великаго чюдотворца
Николу, чтобы ему по чюдотворьцеву изволению получити желание свое: доити уречена
мЂста Резанския земли. И мыслиша ити вверхъ ио Непру, и паки ити
за ДнЂпръ в Половецкую землю на возстокъ к Рязанскиа земли, уповаше
бо на всемилостиваго бога и пречистую его матерь, и на великаго чюдотворца Николу,
яко той может его съхранити от поганых половець. И не избысся мысль его: великий
чюдотворьць Николае явися Остафию и рече ему: «Не полезно ти есть ити чрез землю
поганых половець. Иди во устье ДнЂпръское в Понтеньское море и
сяди в корабль, и доиди моря Варяжского в Немецкия области. И оттуду ити сухимъ
путем до великаго Новаграда и паки н до Рязанския земли невозбрано, но и чти приемлемо».
Остафей вборзе взя чюдотворное образъ великаго чюдотворца Николы Корсунскаго,
и жену свою Федосию, и сына своего Остафия, и единаго от клирик предстатель своих,
и забы преименитаго града Херсони, и отрекъся всего имениа, и поиде в путь, яко
же чюдотворець изволи, богу его соблюдающн, а чюдотворець ему путь правяще. Прииде
во устье ДнЂпрьское и сяди в корабл в Поньтенское море, — се же
словет море Руское. И доиде моря Варяжскаго, и паки прииде в Немецкия области
во град Кесь, и мало пребы в нем. И поиде оттуду сухимъ путем, и прииде в Великий
Новград к великому князю Ярославу Всеволодовичю и сьшу его князю Алексаньдру;
пребысть ту много дни. Велики чюдотворець Николае нача великие чюдеса творити.
И жена же Остафиева Феодосия возлюби Великий Новиград, и не хотя ити во слЂд
чюдотворнаго образа, и скрыся от мужа своего. И абие разслабЂ всЂ
уды и телеси ея, и быша, яко мертва, и недвижима, — едино дыхание в персех ея
бяше. И нЂцыи сказаша Остафию, яко жена твоа при смерти. Остафие
услыша, яко жена его при кончине живота ея, и припаде к чюдотворному образу, и
глаголаше со слезами: «Великий чюдотворець Николае, прости мя, рабу свого, яже
ти согреших, яко едина от безумных женъ». И в том часЂ исцелена
бысть. Остафей вскоре взя чюдотворный Николин образ, иде в путь свой с великою
радостию и славою, и хотя доити желаемаго. И многими денми доидет Рязанскиа земли,
и нача помышляти в себе: «О великий чюдотворець Николае, се земля Резанская, камо
хощу ити и покой обрести». Остафие согреших в мысли своей, забы прежнаго чюдотворцева
видениа и чюдес его. Богъ бо творит чюдеса угодником своим елико хощет.
Великий чюдотворець Николае явися благовЂрному князю
Федору Юрьевичю Резанскому и повЂда ему приход чюдо творнаго своего
образа Корсуньскаго, и рек: «Княже, гряди во стрЂтение чюдотворнаго
моего образа Корсунскаго, Хощу бо здЂ быти и чюдеса творити. И
умолю о тобе всемилостиваго и человеколюбиваго владыку Христа сына божия — да
подарует ти венець царствиа небеснаго, и женЂ твоей, и сынови твоему».
БлаговЂрный князь Федоръ Юрьевич возбну от сна, и устрашися от
таковаго видЂниа, и нача помышляти в тайнем храме сердца своего,
яко страхом обьят бысть. И не повЂда ни единому страшнаго видЂния,
и нача помышляти: «О великий чюдотворець Николае, како умолиши о мнЂ
милостиваго бога — да сподобит мя венца царствиа небеснаго, и жене моей, и сынови
моему: аз бо ни браку сочтася, ни плода чреву не имЂх». И вскоре
иде во стрЂтение чюдотворнаго образа, яко же ему чюдотворец повелЂ.
И прииде предреченое мЂсто, и увиде издалече от чюдотворнаго образа,
яко свЂт неизреченый блистаяся. И припаде къ чюдотворному Николину
образу любезно сокрушеным сердцем, и испущая слезы от очию, яко струю. И приа
чюдотворный образ, и принесе во область свою. И вскоре посла вЂсть
ко отцу своему великому князю Юрыо Ингоревичю Резанскому, и веля ему поведати
приход чюдотворнаго образа Николина изъ Корсуня града. Великий князь Георгий Ингоревич
услыша приход чюдотворнаго Николина образа, и возблагодари бога и угодника его
чюдотворца Николу, яко посЂти богь люди своих, и не забы дЂло
руку своею.
Князь велики взя собою епископа Ефросима Святогорца, и вскоре поиде
во область сыну своему князю Федору Юрьевичю. И увидЂ от чюдотворнаго
образа великиа и преславны чюдеса, и радости наполнися о преславных чюдесех. И
создаша храм во имя святаго великаго чюдотворца Николы Корсунскаго. И святи ю
епископъ Ефросин, и торжествовав свЂтло, и отъиде во свой град.
Не по мнозе же лЂтех князь Федоръ Юрьевич сочтася браку,
и поят супругу от царьска рода именем ЕупраксЂю. И гюмалЂ
и сына роди имянем Ииоана Посника.
Въ лЂто 6745. Убиен бысть благовЂрный
князь Федоръ Юрьевич РЂзанский от безбожнаго царя Батыа на рекЂ
на Воронежи. И услыша благовЂрная княгиня ЕупраксЂа
царевна убиение господина своего блаженаго князя Федора Юрьевичя, и абие ринуся
ис превысокаго храма своего и сыном своимъ со князем Иваном Федоровичем, и заразишася
до смерти. И принесоша тЂло блаженаго князя Федора Юрьевича во
область его к великому чюдотворцу Николе Корсунскому, и положиша, и его благовЂрную
княгиню ЕупраксЂю царевну, и сына их князя Ивана Федоровича во
едином мЂсте, и поставиша над иими кресты камены. И от сея вины
да зовется великий чюдотворець Николае Зараский, яко благовЂрнаа
княгиня ЕупраксЂа с сыном князем Иваном сама себе зарази.
|