(вторая редакция) ОР РГБ. Ф. 92. № 48. Л. 13 об.-22 об. 4°. Полуустав.
Водяной знак "кувшин" (Лихачев, № 1735 - 1547 г.).
л.13 об.Месяца июлия в 8 день. Повесть душеполезная святаго Прокофия,
Христа ради уродливаго Устюжекаго. Благослови, отче. Аминь.
О 1 страшном чюдеси и необычном видении.
И яко въдрузится мыслене в иювство , слышащим убоимся и въстрепещем,
поминающимся подщимся сохранити заповеди Господня, угождения жизни
и страсти, иж всего мира книги вместити не могуть. Иже ся обретоша
в те годы любяще труды и печальнех и на славу же Богу и на память
род инех жития церковнии повестници написающе, се же всего того
деля воспоминаем и на серду принесохом, но иже мы хощем написати
о пре/ л.14/славном сем чюдеси, еже в наша лета содеяшася.
Въ граде Устюзе бысть некии муж уродивыи Христа ради именем Еунтропеи,
живяше в паперти у церкви святыя Богородицы, честнаго Ея Успения,
о пищи и одежи никако же печашеся о том и от приносящих ему никако
ж приимаше, имяше бо в себе прозоръ Божия явления. Бысть же на утрение,
егда въздвизають честные крестъ и собрашася вси людие, блаженныи
ж муж возвести видение, бывшее ему, всем людем, глаголя: "Аще не
покаетеся греховъ своих и Господа Бога не умолите за безаконие ваше,
то зле погибнете град сии". Они ж того не послушасте и не внимасте,
удоле бо сердце / л.14 об./ людеи сих, ушима тяшко слышаше и очима
своима смежище. Видевъ ж блаженъ онъ муж непослушание люде тех,
рыдая и плачася непрестанно о гибели града того. И приходящии глаголаше
мужу: "Что плачешися непрестанно?" Он же глаголяше им: "Бдитеся
Богу да не внидете в напасть". Они ж яко смысленнаго его глаголюща.
Бысть же яко въ другую неделю о полудни бысть же тма и мракъ, и
недоумевахуся людие, что есть. И по сем явися восходяще огнь со
всех странъ, и грому убо страшну бывшу, не слышавшу же другъ ко
другу, что глаголяше, яко земли колебатися, пламени ж разливашеся
непрестанно, огненыя же / л.15/ тучи хотяще ступитись вместо, и
бывшу же зною велику от огня того. И разумеша людие потребление
граду и свою погибель, и собрашася въ церковь вси людие, мужи и
жены, богатии и убози, и раби, и свободни, даж до уности, и прикрыша
лице землю и очи свои възведши горе, руце свои въздев на высоту,
со слезами вопияху и глаголюше: "Помилуи нас, Боже, по велицеи милости
твоеи. Помяни нас, смиренных осуженных рабъ твоих. Прими нас, припадающих
к тебе, приверъжение изо утробы, от чрева матере нашея Богъ нашь
ты еси, но зане исчезоша в суете дние наше, обнажихомъся от твоея
помощи, но надеющихся тво/ л.15 об./имъ щедротам зовемъ. Призри,
Господи, от высоты святыя твоея и на люди твоя предстоящия, чающих
от тебе богатую милость. Помяни, Господи, непомощ нашу, не погуби
нас безаконии нашими, но сотвори великую милость смирением нашим,
да тмы греховные убежавши, во дни правды ходим, облъкшеся въ оружие
света, и з дерзновением прославим о всех тебе единаго истиннаго
человеколюбца Бога, пред иконою святыя Богородици, припадающе со
слезами, умилно въпияху: "О пресвятая госпожа Дево Богородице и
Владычице! Вышеши бо еси Госпожа всех анггелъ и арханггелъ и вся
тварь и честнеиши. Милостию своею, Госпоже, спаси и помилуи. Избави
ны, /16/ Госпоже, град сии от труса находящаго и огня, и напрасные
смерти, и от всякаго зла. И отврати, Госпожа, всякъ гневъ, подвизающись
на ны. Госпоже, милостью своею миръ и здравие подаи же нам благоволением
и благостию единороднаго Сына и Бога твоего Господа Исуса Христа".
И бысть же в тот час, явися чюдо преславно от иконы святыя Богородицы,
честнаго Ея Благовещения. Людем же зрящим, молящимся образу Ея,
видяще же кипяще источник мира от от образа Ея. И простре источникъ
мира с высоты на землю и многи люди полыя, предстоящия ту. И вземши
же сосуды, наполниша миру того. И в тотъ же час бысть тишина в высоте
велия, ни /16 об/ грому не бывшу, и разводящися облацы огненые на
все страны и поидоша на места пустынныя ж и попалиша дебрие на пустынях
и камением биша. От того же мира знаменовахуся, болни здрави быша,
хромимъ течение сотворих, а слепии прозираху, беснии одеръжимых
недуги здрави быша. Две жены беснованны приведени быша и помазахуся
от мира того и в том часе исцелени быша. Бысть же радость велия,
възвеселишася людие и въздаша хвалу Богу, иже избави их Господь
от напрасные смерти, яко от самоею рукою погибельною изятъ и на
светъ изведетъ, /17/ аще не бы ны Господь оставить насъ, яко Содому
и Гомору уподобилися быхом, показая и наказа Господь, а смерти не
предасть ны.
Воистинну, братие, празникъ сеи нам полнъ радости и веселия, еже
яви де Господь чюдо свое на нас и излия милость свою обилно молитвою
Пречистыя его Матери. Иже тамо, въ Иерусалимьских странах, тмами
чюдесъ показавъ Господь: Моисея исквозе Черъмное море проведе, ис
камени воду источи в пустыни препитавыи. И по том сниде Сын, слово
Божие, на землю и въ плоть одеявся и многи чюдеса показавъ: воду
в вино преложив, слепыя просветивъ, прокаже/17 об/нныя очисти, раслабленныя
въздвигнувъ, духи лукавыя от человекъ отгна, та ж и до распятья,
иже на кресте вознесеся и копием прободеся в ребра. Ис пречистых
ребръ своих источивыи кровь и воду и за избавление и спасение всего
мира. Разумеите же, братие, чюдеси сего силу, ея же яви Господь
милость свою на нас, и на новом языце. Грех ради всего мира сам
Господь нашь Исус Христосъ на крестъ взыде, смерть приятъ, ис пречистыя
своея плоти источивыи кровь и воду за спасение всего мира нас ради.
Грех ради наших посла Господь гневъ свои на нас, казнити ны хотя
за грехи наша, /18/ яко же пророкъ рече: "Възвратяться грешницы
въ адъ и вси языцы, забывающи Бога". Молением Пречистые Девы Богородици,
его матери, гневъ свои преврати в щедроты, казнь, на нь хотящую
быти, преврати на милость; произведе нам от сухаго древа источникъ
мира на спасение мира. Разумеите же, братие, Божие человеколюбие
и щедроты его, яко праведенъ еси Господи въ всех путех своих, яко
правдою и судом истинным навел еси на ны грех ради наших. Создавъ
убо человека, прьсть взем от земли и образом своим Боже почит, полож
его в раи, пищи бесмъртия жити воспрелти вечныи /18 об/ Богъ. Но
преслушавши тебе, истиннаго Бога, создавшаго его, прелестию змеиною
прелстивъшися, умершвен же бысть своим грехомъ. Изгналъ еси его
праведным Боже от рая в миръ и возвратилъ еси в землю, от нея же
взятъ бысть. И видя его въ тление суща, но милосърдыи Богъ премилостивыи
бо, не отвратися создания своего вконець, ни же забы дело рукъ своих,
и посла единочаднаго Сына своего Господа нашего Исуса Христа в миръ
грех ради, единаго ради человека и единаго ради деля его греха не
пощадевъ сына своего възлюбленнаго, Господа нашего Исуса Христа,
и на смерть вдавъ. Мы ж, /19/ братие, многими народы, а тмами согрешаем,
грехи ко грехомъ прилагающе, то нас ли не казнитъ, яко же пророкъ
рече: "Единою месть отдадим". Глаголет Господь: "То Бог ны помилуетъ".
А мы раздражаем его не уподобимся египтяном, и еже преже согрешивша
къ Богу, посла Богъ к ним пророка провозвести о погибели града за
грехи их. Они же преж послушавше пророка, прияша постъ и молитву
и гнева Божия умолиша и спасени быша. И потом учаша быти в воля
сердець своих и глаголяще: "Аще ли быллъ сеи пророкъ от Бога, то
явилъ бы Господь казнь свою на насъ". И начаша первая дела творити.
/ л.19 об./ И посла Богъ иного пророка и прорече на Неневгею, яко
Неневгеи град погибнути имать водою слатною и огнем. Они же того
не послушаще, и бысть же повелением Божиимъ за грехи их бяше ту
езеро, нарицаемое Неневгия, трусу же бывшу и погрузися град, и огнь
пришедъ от пустыни и оставшую часть пожже по пророчеству святаго.
Тем же и мы, братие, добре убо благодарьствуемъ Бога, иже ныне
наказа зде, яко ж Духъ святыи глаголет усты Давыдне: "Аще глас его
услышите и не ожести сердець ваших, яко во прогневании во дни искушения
и де же искуша мя отци ваши". Разу/ л.20/меитеи ж, яко не о том
дни глаголеть Давидъ, иже казни подаша за грехи их, но и оном дни
глаголеть глаголы же. Братия, убоимся дни того, егда когда разгневается
Господь за грехи наша, тем же, возлюбленнии, подщимъся гневъ Божии
укротити покаяниемъ и слезами и милостиною и заповеди его присно
соблюсти, любовию другъ друга чтяше, яко сам написавъ и предасть
намъ в законе, рекъ: "Не убеи, не укради, лживъ послухъ не буди,
чти отца своего и матерь, възлюби ближняго своего, аки сам себя,
а не иже есть по роду ближняго, но и всякого живущаго в вере Христове,
/ л.20 об./ алчнаго напитаих, страннаприемлюще, нага одевающе, Божия
рабы честно творяще ти бо бдятъ о душах ваших, къ церкви тщатися
день и нощь, тутъ бо очищаемся от грех, трезвящеся от нуд, со чистотою,
совестию приступаем к телу Божию и крови, не имуще вражды ни на
кого же, не льстимся любяще, но сердцем же и лицемъ почтуще другъ
друга такими жертвами Богу угождати и гневъ Божии укротити и молением
Пречистыя Божия матери, паче же надеяние и заступление наше, но
надеющеся, Владычице, на милосердие твое. Словеса же рече Сыну в
молитве: "Царю небесныи, / л.21/ приими всякого человека, славящаго
тя, призывающе имя твое, и всяко место, иде же бываеть память имени
твоего, освяти место и прославляющаго тя прославлю именем моим,
приемля их всяку молитву и мои обетъ словом надеяся восхотех. Да
не бес праздника останеть святыи сеи день твоего чюдеси, нашего
избавления, спасения от напрасныя смерти, но яко же ты хощеши украсити
честныи праздникъ твоею чюдеси, да прославляющи тя возвеселять и
видящи бо, Господи, имени твои празникъ сияющи, тако же сие прослави,
яко же те град сущи на нас / л.21 об./ милость свою излия и милостивно
покры. Тако же и ныне нас, рабъ твоих, покры нас кровом крилу твоею
и миръ и здравие даи же нам, спаси ны по множеству милости Сына
твоего в сеи векъ и в будущии, и вся приходящая к тебе со страхом
и с верою, надеющихся на тя скорое наше заступление и помощь. И
уставиша же такоя праздникъ праздновати месяца июля в 8 день на
память святого мученика Прокофия. Богу нашему слава всегда.
Ныне, в день праздника бысть чюдо преславно у гроба святаго чюдотворца
Прокофия: въ 1 час нощи некии человекъ боленъ очима, едва виде,
доитти до гроба святаго / л.22/ чюдотворьца Прокофия, и умъ ему
метяше ноги и руки, все бо тело болитъ, именем Куринъ Федоровъ сынъ
Бедрина, родом устюжанинъ, живяше о бозе в болезни тои 7 лет; и
какъ начаша пети моленъ чюдотворцу Прокофию, прочтеи Евангелие,
приложися ко гробу чюдотворцову человекъ тои, и в том часе бысть
здравъ, не одеръжим никим недугом.
Инъ человекъ некии беснующь и разъслабленъ и немъ принесенъ бысть
своими домочадци въ церковъ. Месяца февраля въ 1 день бысть чюдо
преславъно въ граде Устюзе у гроба святаго чюдотворца Прокофия на
молебене после чтения божественнаго / л.22 об./ Евангелия: бы некии
мужъ именем Ефремъ Федоровъ сынъ Верьнишин с Щаръденьги бысть немъ
и без ума метяшеся и беснующе, исцеление получи у гроба святаго
чюдотворьца Прокофия и отиде в домъ свои, радуяся, славя Бога и
святаго чюдотворца Прокофия.
Богу нашему слава ныне и присно и в веки веком. Аминь.
1. Текст написан киноварью
2. Так в тексте.
3. Так в тексте.
|