Ко входуЯков Кротов. Богочеловвеческая историяПомощь
 

Русская историческая библиотека

Т. VI. СПб., 1880.

См. библиографию. Дионисий Суздальский.

Грамота Суздальского архиепископа Дионисия Псковскому Снетогорскому монастырю о соблюдении правил иноческого общежития 1387 г.

Грамота содержится в сборинике XVI века (ГИМ Син. №562, л.404об.-407). Издания: По Акты исторические, т.1, №5; Российская Историческая Библиотека. 6.СПб 1908. О времени написания см. известие в первой Новгородской летописи под 1382 г. Приводится по изданию: Древнерусские иноческие уставы. Сост. Суздальцева Т. В. М. Северный паломник, 2001 с. 215-218

Богу споспешающу и слово утверждающу, Слова ради, и Святым Духом свершающу, якоже заповеда всесвятый патриарх вселенскый, пекийся душами человесьскыми, учити, и наказати, и управити, по божественным заповедем евангельскым, добре живущаа укрепиляти и благословити, сьвратившаяжеся взъвратити на путь правый, сиречь, на добродетельное житие, еже уставиша святии и богоноснии Отци общее житие, по Великому Па-хомию, еже ангел Божий, и по великому Василию, еже два чина вписа мнишьскаго жития, пустынный и общее житие, еже похвали паче пустыннаго, и святый Ефрем тако пишет, и Святый Иоанъ, божественныя Лествица списатель, наипаче утверди и украси различно премудростными наказании. Пришедщю же ми посланием всесвятаго патриарха вселеньскаго в богохранимый град Пьсков о исправлении отлучьшихся съборныя апостольскыя Христовы церкви, и на утверждение священником и честным монастырем и всем христоименитым людем, и слышахом о честном монастыри Пресвятыя Богородица, еже именуется Снетая Гора, общеживущим, и взърадовахся, и възвеселихся по премногу, съ тщанием идох, и видих, и благослових от вселеньскаго патриарха, и обретох я не исправляющася с всемъ божественаго писаниа и богоносных Отец уставы, ово творящя, ово же оставляюща, о божественном общем житии, и о свершении мнишескаго устава и о высоте безстрастия. Умолен бых от преподобнаго игумена, ту суща яже о Христе братии, направити съвратившаяся и наказати ненаказанныя, аз Дионисий, архиепископ суждалскый, по повелению всесвятаго патриарха вселенскаго, възрев в Номоканон, во правила святых Отец, яже о божественном общем житии, поновихъ и уставихъ препушенаа небрежением, въ обиду святых Отец уставы, якоже рече правило еже в 5-м* сборе «мнихом ничтоже подобает своего имети, но все свое предати монастырю въ власть». Рече [бо] богогласный Лука о веровавших Христу и мнишеское житие исправивших, яко ниедин кто что от своего глаголаше его быти, но беша вем обща. Темже, хотящим мнишествовати, дати сущаа и приимати потребы; по пострижении же впадающим к нему всемъ монастырю имети власть, ни о чемже своем пещися или рядити сим попущается.

Аще кто купит стяжание кое, еже непричастно монастыреви свое творя, си убо игуменом, или епископом да восприимутся, и многим дерзновением продаемо, и убогим и немощным и клосным да раздается. Таковое стяжание, по некогда Ананьи, украсти поучившася, приносимом запрещением повеле святый сбор уцеломудрити». Аще часть сребра уемъ от своих, не всего у ног апостольскых положив, умре, что подобает рещи о тех, иже не всего собе приносяще Богови, но часть убо приносяще Богу, часть же своим похотем работающа, ихже обрящет большее томление, якоже ильну сущу Богу душу и тело и погубите? Иже в мнишескый святый образ одеяннии, в монастырех сущим, и ни словом леть рещи: «се твое, а се мое», или «сего и оного»; ибо 5000 суще простьци, и вся обща имяху, никтоже свое ему что быти веща; боле паче в общем житии, в монастыри, не нарицати: «се мое». Кде же суть от плевел сеющаго диавола взрастьша в общем житии глаголемая отарица, не достоит нарицати общим, но разбойник седалища и священнокрадения и всея злобы неприязнены зделницы. Сего бо ради наречется обьщее житие, да все обще имуть, и ниединому имети диаволска начинания и своя попечениа, пакостнаа и безумнаа, яко иже во святых Василий глаголет, яко «имеяй во монастыри свое что в келлии, велико или мало, чюжего себе Божия церкви створи, и Господня любве тако же чюдж есть». Полезнее убо есть съ малыми разумными жити, неже с многими безчинными, преобидяща заповеди Господня. Ныне же впадшаа в сия великаа съгрешения, прежде реченаа правила святых Отец преступльшаго неведением, аще начнут каятися достойно и обещаются в таже великаа съгрешениа не впадати, азъ смиренный архиеписком Дионисий суждальский, с благословением всесвятаго патриарха прощаю. Отселе, по повелению всесвятаго патриарха вселеньскаго, в честнем сем монастыри святыя Богородица на Снетой Горе уставихом ти в монастыри сем честнем ничтоже своего ни игумену, ни братии, но все отдати Богу и Святей Богородици в монастырь, ни ести в келии, ни пити, ни у келаря просити; а келарю не дати, ни клучнику не дати никомуже ничегоже без игуменова слова; ести же и пити в трапезе вкупе всем; опрочь же трапезе ни ясти, ни пити никакоже, ни до обеда, ни по обедехъ; а до пияна никакоже пити. А одеяние имати у игумена, а лишнихъ одежд не держати. А в церкви по правилу и по уставу святых Отец да поют. А на службу, идеже аще послет мниха, без ослушания да идет; а без благословенна игуменя никакоже не ходит никуды. Послушание же и покорение имети въ всем игумену: аще кто въпреки начнет глаголати и въздвигати свары, заперт таковый да будет в темници, дондеже покается; а непокориваго мниха, по первом и вторем и третиемъ наказании, выженут его из манастыря, да не вдадут ему от внесенаго в монастырь ничтоже.

Се же от многа мало писахом вам, а прочее же обрящете в книгах святаго великаго Василия Кесарийскаго, и святаго Ефрема, и святаго Ивана Лествичника, и Святаго Феодора Студийскаго, и прочих святых Отец, о послушании, и о смирении, и о прочих добродетелех, яже свершивше, милость Божию получите и святая Богородица, и благословение всесвятаго патриарха вселенскаго, и она будущаа благаа, яже уготова Бог любящим его. Приде же в слухи наша и се, яко ктитор сего честнаго монастыря, рекше создатель, создав сий монастырь и братью совокупивъ, и устав введе святых Отец общее житие, яже многим наказанием известивъ, пребывающим в монастыри семъ, и всем христоименитым людем на пользу и похвалу, пребывающим во граде Пьскове: се азъ, поновляя, пишю на утверждение сей грамоте, яко кто дерзнет помышлити благое се уставление превратити лукавым обычаем, будет под тягостию отлучения пресвятаго патриарха вселеньскаго.

* Приводится 6-е правило не пятого (Вселенского) собора, а Константинопольского Двукратного 861 г

 
Ко входу в Библиотеку Якова Кротова