[Иларион Кабанов (Ксенос)]
Окружное послание Российских архипастырей Древлеправославной
Церкви Христовой (Белокриницкой иерархии) от 1862 года
Возлюбленным чадом единыя, святыя, соборныя, апостольския, древле-православно-кафолическия церкви всем и повсюду
пребывающим, хранящим и соблюдающим священные догматы правыя веры и предания святых Апостолов и святых и богоносных
отец, пастырей и учителей вселенских.
Благодать и милость и мир от Бога Отца и Господа нашего Iсуса Христа и Пресвятаго и споклоняемаго Духа да будет
со всеми вами. Аминь.
Всяко тщание и подвизание должни есмы имети, возлюбленнии, еже последовати учению божественных писаний и хранити
священныя каноны и предания святых Апостолов и святых отец, иже на седми вселенских и девяти поместных соборех
в различныя времена собравшихся на истребление богомерских ересей и на утверждение правых велений, о них же
Божественный Апостол взывая, глаголя: Помните наставники ваша, иже глаголаша вам слово Божие, ихже взирающе
на скончание жительства, подражайте веру их; и: в научения странна и различна не прилагайтеся [ко евреям,
зач. 334].
Внимающе сему, должни есмы блюстися всяких ересей и раздоров, явленных же и не явленных; держати же и хранити
догматы веры и предания церковная цела же и не превратна, по реченному: Не прелагай предел вечных, яже положиша
отцы твои [Притчей, гл. 22]. Сего ради прилежно "испытаем писания и предания отец, и от сих возревнуем:
и якоже обретохом церковь от Христова сошествия, сице ту храним, сице и предадим, а не отлучаем себе от отец
наших, иная прочитающе, а иная разумевающе" [Соборник Бол., лист 337, на обор.].
Сия убо во уме обносяще, подобает нам средним царским путем шествовати, не уклоняющеся ни на десно, ни на шуе,
и от всяких злохулений отвращатися удалятижеся кривосказательнаго учения и лжеименнаго разума. Яко мнози
лжепророци (лжеучители) изыдоша в мир [1 Иоан, зач. 73], иже положиша на небеси уста своя, и язык
их переходит по земли [Пс., 72], от них же овии убо явлено ратующе древняя святых отец законоположения и
уставы, овии же древлецерковным преданием последующе, но не правомудрствующе, иже от десна украдаеми и аки по
ревности древлецерковнаго благочестия, истее же рещи, по своему лжеумствованию, составляют богопротивнаго мудрования
свитки и лжесловесных учений тетради, и дающе им под именем святых благовидная названия, развращают правое учение
святыя церкве, и ядом своего мудрования напояют сердца незлобивых и влекут в смерть. Яже вся исчисляти несть
настоящаго времене; обаче вкратце некая воспомянути необходимо нужно и зело благопотребно есть.
Обносимы убо сутъ тегради некия лжесоставленныя, не точию священному писанию не согласныя и здравому разуму
противныя, но и богохульнаго мудрования пренаполненныя, яже зде на среду да предложатся:
1-я. Первое место занимает тетрадь под название сицевым: Апокалипсис седмитолковой.
2-я тетрадь под заглавием: Книга Евстафия Богослова.
3-я тетрадь, содержащая ложное толкование Амфилохиево вторыя песни Моисеевы.
4-я тетрадь под названием: Слово от старчества, инока Захария ко ученику своему Стефану.
5-я тетрадь: лжесоставленное толкование десяти перст и десяти рогов зверя.
6-я тетрадь: О бражнике.
7-я тетрадь: О винном сотворении.
8-я тетрадь: О картофеле, мнимо от Пандока и других книг.
9-я тетрадь, содержащая странное мудрование о духовном антихристе.
10-я: тетради лжепророческия, в них же назначается время и день кончины мира и втораго пришествия Христова.
Яже вся суть ложная и баснословная сочинения, в нихже проповедуется пресечение Христопреданнаго священства,
скончание новоблагодатнаго закона, царствование последняго антихриста, который якобы возседает на престолех
олтарей господствующей ныне в России церкве, яже аки бы иному богу верует и покланяется, исповедуя под именем
Iисуса - не Христа Спасителя, но противника Его - антихриста.
Таковая безместная и нелепая мудрования посеяна быша злонамеренно от помрачивших совесть безпоповцев и неприметно
вкрадаются в Христоименитыя люди, дышащие простотою и незлобием и не могущие различити истину от лжи.
Оберегая стадо Христовых словесных овец от душепагубнаго учения и во отвращение таковых нелепых мудрований
и всескверных плевел, посеянных посреде чистыя пшеницы благоверия, предлагаем послание сие и молим все Христоименитое
достояние, вкупе с богомудрым философом, преподобным Максимом Греком, глаголюще: "Не всяким ветром учения обноситися,
но со многим опасством и трезвенным разумом искушати духи, сиречь яже от неких писуемыя книги, аще воистину
от Бога суть, по Божественному Апостолу и Евангелисту Иоанну, сиречь аще согласны суть по всему с писанным Святым
Духом пророческим и апостольским и евангельским священным и правым словесем, и неблазненным богословским догматом
возсиявших по них всюду вселенныя Богодухновенных святителей и учителей. Аще же не по всему согласуют, ниже
сошествуют с Богодухновенными писании яже от неких писуемыя книги, отринути и гнушатися их подобает, аки хульных
и скверных и Бога нас отлучающих... Да внимаем себе, Господа ради, и не без искуса веруем всякому духу учения,
но да искушаем прилежно писания, аще по всему согласуют апостольским и пророческим преданием и учением. Аще
бо по нечесому разликуют, да не приимем я, но да отвержем от себе, аки лукаваго беса плевел, сеянных посреде
чистыя пшеницы благоверия на прельщение и погибель душам нашим" [Максима Грека, слово 10].
Последуя учению преподобнаго мужа, возвратимся на вышепредложенная сочинения и разсмотрим безпристрастным оком
лежащая в них ложная мудрования. Начнем же сице:
1. Апокалипсис седмитолковый, в нем же надписуется, аки бы напечатан повелением благочестиваго государя царя
Иоанна Васильевича, всея Руссии, и аки бы имать четыреста одну главу, а не двадесят две, яко же в Апокалипсии
святаго Иоанна Богослова содержится, и аки бы Иоанн Богослов толкует словенскою речию. В сей богомерзкой тетрадке
толико зловредных мудрований написано, яко не точию глаголати, но и помыслити ужасно. Тамо (и во инех ложных
сочинениях) четвероконечный крест злословится (оле дерзости!) образом сквернаго богопротивнаго антихриста, идолом,
мерзостию запустения, кумиром, стоящим на месте святе, и прочая нелепая порицания на оный воспущаются: имя Iисус
приписуется имени самого последняго антихриста; евхаристия, совершаемая под именем онем и четвероконечным крестом,
нарицается змииным блеванием и агньцем антихристовым; конечнее же проповедуется истребление священной хиротонии
во всей вселенней.
Таковое богоборное учение священному писанию и церковному учению есть несогласно, крестохульно, еретическо,
душепагубно и отнюд ложно. Ложно, яко подписуется, аки бы напечатан повелением государя царя Иоанна Васильевича;
но печатнаго издания не точию книги, но ниже единаго листа таковаго содержания нигде бяше и отнюдь несть. Ложно,
яко объявляет 401 главу; но по содержанию везде у любителей онаго в малой тетрадке обносится. К сему же и во
Апокалипсии святаго Иоанна Богослова не 401, но 22 главы положены суть: откуду же 379 глав приложишася? Ложно,
яко баснословит, аки бы Иоанн Богослов толкует словенскою речию; но Иоанн Евангелист во Асии Христа проповеда,
тамо же Евангелие и Апокалипсис по откровению Божию написа суть; в Словенех же не бяше и словенскою речию не
толковаша. Славеном же первозванный Андрей благовести спасенную проповедь; но и той четвероконечнаго креста
не хуляше, о чесом зри в житии его [Книга О вере, лист 70, и Минея Четия, ноября 30]. Отсюду же и ясно зрится:
яко псевдоименитый Седмитолковый Апокалипсис сей составлен не от Иоанна Богослова, но от некоего вседерзостнаго
баснослова, и есть лжесоплетенная выдумка от безпоповцев, на погибель душам христианским выпущенная. О хулах
же, в нем обносимых, речется послежде в своем месте.
2. Тетрадь под заглавием: Книга Евстафия Богослова истее же рещи, площаднаго суеслова, в ней же проповедуется,
яко антихрист убиет три цари великия: веру, любовь и надежду, а прочия седмь, седмь таинств церковных имеют
происхождение свое (оле мрачнаго заблуждения!) от зверя морскаго (его же Даниил [гл. 7] виде, десять рогов имуща)
от него же и антихрист произыти имать, и сего ради будут антихристу ближния и сродныя, яко от того же корене
произрасташе и тем же отродком и погибоша. И что будет безместнее суетнаго и безумнаго непщевания сего!
3. Тетрадь, содержащая ложное "Толкование Амфилохиево вторыя песни Моисеовы", есть несогласное священному писанию,
а по сему не приемлется православной церковию.
4. Тетрадь под названием "Слово от старчества". В нем же, аки бы инок Захария беседова ко ученику своему Стефану,
о антихристе, и возвести ему, яко священнический и иноческий чин до конца истребится, и прочая ложная соплетения
тамо зрятся, яже не что иное суть, точию баснословия, слуху благоразумных отвратительная.
5. Тетрадь, лжесоставленное "Толкование десяти перст ног тела, показаннаго Навуходоносору, и десяти рог четвертаго
зверя, виденнаго Даниилом", наводимое о царех богохранимаго государства Русскаго, есть с книгою святаго пророка
Даниила и толкованием святых отец не согласно, неправды же и ложнаго предсказания наполненное, в нем же ничтоже
истинно, но вся суть суетна и ложна; десять бо перст и десять рогов знаменует разделение Римской монархии на
десять частей, а не десять царей державы Русския, един другому последующих.
6. Тетрадь "О бражнике", подложно подписуемая, аки бы из бесед Евангельских, в ней же баснословится, како бражник
бражничал на земли, и по смерти у врат святаго рая стоя, порицаше святаго Давыда царя и Соломона, вкупе же Апостола
Петра и Иоанна Богослова, и тако вниде в рай. Сочинена, вероятно, от некоего кощунника и служащая поводом претыкания,
к растленной жизни.
7. Тетрадь "О винном сотворении", аки бы бес научи человека хмельное питие варити, и человек той у царя за
то честь выслужил, ложне надписуемая, аки бы из Стоглавника царя Иоанна Васильевича. Но в Стоглаве сего несть.
Паче же таковое мудрование блаженный кир Зиновий мних, ученик преподобнаго Максима Грека, в 45 слове книги своея
отревает, глаголя: "Хмель несть от беса, яко бес творити не может ничесо же, едины мечты творити может: хмель
же Божия тварь, рекшаго: да прорастит земля былие травное; проявлено же убо, яко тогда и хмель прорасте,
Божим повелением онем". (Ниже) "А о еже мнихом с хмелем не пити, и сие несть закон, ниже многа осуждения достойно
мню, за еже умыслити соблюдати не влаема мнихом ума притворити им не питие, а сего ради к таковому уставу произвестися"
[Книга Зиновия мниха, слово 45]. Отсюду убо явствуется, яко аще хмель не от беса есть, то и питие оно не бес
научи творити, но человецы сами изобретоша. Сия же глаголем, ложныя басни отревающе, а не пиянству двери отверзающе.
Вемы бо Апостола вопиюща: брашно (и питие) не поставит нас пред Богом [1 Коринф. зач. 140]. И
паки: Не упивайтеся вином, в нем же есть блуд [к Ефесеям, зач. 229]. И премудраго Соломона, глаголюща:
не винно вино, и проклято есть пиянство [Притчей гл. 2], его же всяк християнин удалятися должен есть
и бегати: пияницы бо царствия Божия не наследят [1 Коринф. зач 134].
8. Тетрадь "О бульбе или картофеле", аки бы из Пандока и других книг, и крыющейся тайно голубицы подложныя
выписки, на употребляющих оный тяжкое запрещение наводящия, ея же ни в Кормчей, ни в Номоканоне несть. И сие
мудрование еретическо есть, понеже Богосозданное зелие, на пищу человеком дарованное и по естеству употребляемое,
глаголет быти нечисто и ложно ссылается на книги, в коих и следа о сем несть: всяка же лжа от диавола есть,
той бо есть отец лжи и во истине не стоит.
9. Тетрадь "О духовном антихристе", богопротивное сочинение, благочестивому слуху невместимое, хулы же в нем
обносимыя не леть есть и писанию предати.
10. Тетрадь, лжепророческим духом составленная, назначающая время и день кончины мира и второго и страшнаго
пришествия Христова, есть воистину богоборнаго учения наполненная, яко вопреки пречистых словес самого Христа
Бога [Мф. зач. 102, Мр. зач. 62 и Деяний зач. 1] от продерзателей произведенная.
Сия убо вышеозначенныя и другия тем подобныя сочинения, от наглых невежд составленныя, суть ложныя и церкве
чуждыя, яже предложивше и ложное учение во онех содержащееся объявивше, которое отвергаем и отметаем. и в направление
здраваго разсуждения предлагаем зде вкратце всем последователем древлецерковнаго благочестия:
Первое
Святая православно-кафолическая церковь и священство, вкупе с приношением безкровныя жертвы, пребудут до скончания
века и до дне суднаго по неложному обетованию Господню, яко же глагола Сам пречистыми своими усты: на сем
камени (праваго исповедания Петрова) созижду церковь Мою, и врата адова не одолеют ей [Мф. зач. 67].
И: "якоже Христос не умирает, тако и священство Его по чину Мелхиседекову до века не престанет" [Кириллова лист
77].
Второе
Господствующая ныне в России церковь, а равно и греческая, верует не в иного Бога, но во единаго с нами: "Творца
небу и земли, видимым же всем и невидимым" [Символ веры]. Глаголю же Святую Троицу единосущную и нераздельную:
Отца безначальна, Сына собезначальна и Духа Святаго сопрестольна. Исповедует и плотское смотрение Христово,
во искупление рода человеческаго содеянное. Почитает и честные праздники Владычни вкупе с нами (по древнему
календарю) не привидением, но детельне: Рождество Христово, Сретение, Богоявление, Распятие, Погребение, тридневное
Воскресение и на небеса преславное Вознесение, и прочая; такожде и Пречистыя Богоматере, и святых угодников
Божиих. Поклоняется святым иконам древняго изображения, с надписанием имене Христова: IС ХС. Лобызает честный
гвоздь и хитон Христов, святыя и чудотворныя иконы, святых угодников Божиих мощи. И сими всеми явственно доказуется,
яко во единаго и того же верует Бога, единаго и того же с нами исповедует Христа. И таковаго ради верования
ея, крещение совершаемое от нея в три погружения: во имя Отца и Сына и Святаго Духа, и хиротония, на основании
священных правил и свято-отеческих событий, приемлется без повторения.
Вины же нашего непоследования пастырем тоя церкви суть важныя и благословныя. Понеже убо попущением Божиим,
чрез Никона бывшаго патриарха, древлецерковная предания изменишася. И впоследствии собором (с присутствием греческих
патриархов) 1667 года ужаснейшая клятва и анафема на содержащих древняя святоцерковная предания произнесеся
и строгое преследование и гонение воздвижеся с мучением. И по сих от пастырей поборающих по новоизложенным догматом
и преданием бранныя книги издашася, в них же святейшее и поклоняемое имя Христа Спасителя нашего (Iсус) злохульно
поречено, аки бы не знаменует Спасителя и Исцелителя душ наших, но некоего иного Iсуса равноухаго [Розыск, часть
I, глава 15, лист 18]. К сему же (оле дерзости!) именоваша чудовищными ничего не значащим [Никифор Астраханский,
стр. 87, издание 1854 г.]. Двуперстное сложение на изображение крестнаго знамения такожде поречено: арианством,
македонианством, несторианством, злобожным разделением, арменством, арменскою ересию, арменским кукишем, Ариевою
пропастию, адовыми вратами, волшебным знамением, демоносидением и чортовым преданием! [Никифор Астраханский,
стр. 336]. Но и в трехперстном сложении своем учение имеет само с собою несогласно. В Скрижали бо, в Пращице
и в предисловии Псалтырей повелевается в трех перстах исповедовати оба таинства: таинство Троицы, вкупе и смотрение;
два же последние перста имети праздны [Скрижаль, 805; Пращица: ответ 54; лист 116; Псалтыри разных изданий].
В инех же книгах - в трех перстах таинство Троицы, в последних же двух таинство смотрения [Обличение: лист 24.
Увещание Плат. митр. л. 45; и Никифор Астраханский стр. 121]. К сим же и иная суть изменения и применения, отъятия
и приложения, яже зде исчисляти не удобно есть. Изволяяй же да чтет во Ответах иеродиакона Александра, в 50-м
ответе Поморских ответов и в сочинении Никодима инока, в шести статиях и тридесяти показаниях.
Сих ради совесть наша не допущает нас быти в подчинении пастырем тоя церкви, иже к крайнему сожалению здравомыслящих,
не обращают должнаго внимания на исправление своих полемических книг и не уничтожают означенных жестокословных
порицаний, - порицаний отвратительных, благочестивому слуху не вместимых, и христианским пастырем отнюд не свойственных.
Аще же некогда, благодатию Божиею озарившеся, отложат вышеупомянутая порицания и соборне оставят своя новодогматствования,
а "святую старожитность возлюбят и приимут и порученным себе хранити ю повелят" [книга О вере, глава 25, лист
195 на обор.], и начнут последовати всем древлецерковным преданием неизменно, и устроится церковь в таковой
точности догматов и преданий, якоже бяше от лет равноапостольнаго князя Владимира и до лет Никона, бывшаго патриарха:
"тогда весь вал того предела в ровеник обратится, и единым к другим прихождение учинят сердца" [книга О вере,
л. 185 на обор.; глаголы преп. Максима Исповедника: Минея Чет. генв. 21]. И мы без всякаго увещания человеческаго
пойдем ко общению ея. А донележе пребывают соблазны и претконовения, возмущающия совесть нашу, то мы не можем,
вопреки убеждению своея совести, последовати новоизложенным догматом и преданием.
И сего ради несмы раскольницы и раздорницы, но чада единыя святыя, соборныя, апостольския, древлеправославнокафолическия
церкве.
Объявивше убо свое исповедание и священное желание, засвидетельствованное пред всеведящим Богом: якоже удаляемся
от порицающих древлецерковная предания, тако не обещаемся и хулами безпоповским, в вышепредложенных тетрадках
обносящимся, на которыя чиним ныне опровержение. И молим живущаго в вышних, единаго безначальнаго Царя славы,
да послужит сие образцом ученым пастырем господствующей ныне в России церкви, яко да и тии обратят должное внимание
о вышепредложенных жестокословных порицаниях, от предместников их сочиненных и в свет изданных. Мы же всякаго
злохуления отвращаемся и мудрствуем сице:
Третие
О святейшем и поклоняемом Христове имене Icуc.
Пресвятое, пресладкое, прелюбезное и превожделенное имя Христа Спасителя нашего пишем и произносим во чтении
и пении тако: Iсус, якоже от древних святых преводников вначале на словенский наш язык преведеся. И тако писашеся
и произношашеся до лет Никона, бывшаго патриарха, якоже яве зрится в славянороссийских древлеписьменных и древлепечатных
книгах и на безчисленных святых и чудотворных иконах. Посему убо и впредь должно есть содержатися сие древнее
начертание и произношение неизменно, непреложно и неприкосновенно, не приемля никоих нововведений, ни силлогистических
внушений, и сохраняти оное без приложения и умаления. Сие бо, по сказанию святых отец, знаменует: Спаса, Избавителя,
Врача и Исцелителя душ и телес наших. Сице убо исповедающе, со Апостолом глаголем: сие есть пресвятейшее имя
кроме котораго несть иного имене под небесем, даннаго в человецех, о нем же подобает спастися нам [Деяния
зач. 10]. И сие есть покланяемое имя, еже паче всякаго имене, да о имени Iсусове всяко колено
поклонится небесных и земных и преисподних, и всяк язык исповесть, яко Господь Iсус Христос, в
славу Богу Отцу [Филипписеом зач. 240].
Обаче же и пишемое и произносимое нынешними греками и россиянами тако: Iисус хулити не дерзаем и не нарицаем
е именем иного Iисуса и именем противника Христова, яко же нецыи безпоповцы зломудрствуют. Ибо ныне в России
господствующая церковь, вкупе же и греческая, под сим именем исповедует того же Христа Спасителя, по плоти родословима
сына Давыдова, сына Авраамля, родшагося от колена Iюдова, от Пречистыя Девы Марии без семене, наитием Святаго
Духа, и осмодневное обрезание приемша, таже от Симеона Богоприимца на руку восприята, во Египет отшедша и оттуда
возвращьшася, и в Назарете воспитана, и во Iордане от Предтечи крещьшася, и посем лик апостольский собравша,
и проповедавша Евангелие царствия Божия, таже от ученика предана, распята, и погребена, и воскресшаго в третий
день и в четыредесятый вознесшагося на небеса, и сидяща одесную Отца. Веруем же, яко паки приити имать со славою
судити живым и мертвым. Из всего вышеозначеннаго преясно показуется, яко того же исповедует Христа Сына Божия,
Единосущнаго Отцу, и несть зде, и невозможно подразумевати иного бога, или иного "и Iсуса" никакоже.
Видится же и в древних некиих книгах тако напечатано; яко же в конце Библии острожской печати, изданной в лето
7089-е, на последнем лист, в два столбца расположенном, идеже на словенском диалекте напечатано IС (Iсус), на
греческом же Iисус (Ιησοΰς).
Еще подобает ведати: Киевский митрополит Петр Могила в 1646 году издаде малый Катихизис, в онь-же нововнесе
трехперстное сложение, поливательное крещение, и имя Христа Спасителя, вместо IС (Iсус), напечата Iисус. Сей
Катехизис святейший Иосиф, патриарх Московский, в 7157 году, вторицею издаде, и несогласная церковному преданию
мнения, яко же трехперстное сложение, поливательное крещение, и нововводное имя Iисус из него исключи; но суду
хульна, еже бы Iисуса нарещи иным богом, или иным Iисусом, отнюд не изнесе. Такоже и весь освященный всероссийский
собор, собравшийся в царствующем граде Москве, в царстких палатах [Служебник в 10 лето Iосифа патриарха, в предисловии
л. 7 на обороте], ссылаясь о исправлении церковнаго пения на Беседы Апостольския, изданныя в Киеве Захарием
Копистенским в лето 7131, в них же во многих местех Христово имя напечатано Iисус, видеша, и в церковное употребление
того не прияша, обаче и суда хульна, еже бы Iисуса нарещи иным богом, не точию не изнесоша, но даже о сем и
не глаголаша. Аще же бы отцы всероссийскаго собора Iисуса разумели быти иного бога, то всяко, предосторожности
ради, пред будущим родовом сие объявили бы: ибо сие дело велико есть и молчание отнюдь недостойно. Аще же не
объявиша, то яве есть, яко имя Iисус несть имя иного бога и несть имя противника Христова. И вся погрешность
заключается точию в приложении к имени IС (Iсус), единой гласной буквы И, юже приложив, печатают и произносят
Iисус.
И понеже убо святейший московстии патриарси: Иов, Ермоген, Филарет, Иоасаф и Иосиф, во употребление сего имени
не введоша, и мы не вводим, и якоже они хулы и поношения на оное не положиша, и мы не полагаем: паче же и злохуление
безпоповское, не Духом Божиим действуемое, уничтожаем и отвергаем, такожде и богопротивное ругательство на святейшее
и поклоняемое имя IС (Iсус), обносимое в Розыске, Пращице и других книгах, и служащее величайшим соблазном и
камнем претыкания, отражаем и отреваем, и всех хульников имене Христова предаем суду того самаго всемогущаго
Iсуса, иже, егда приидет во славе своей, воздаст комуждо по делом его и комуждо по начинанию сердца его.
Четвертое
О честном и животворящем кресте.
Веруем убо и исповедуем, яко честный и животворящий крест Христов, от трех древ: кипариса, певга и кедра, в
тридневную смерть Господа нашего Iсуса Христа соделан бысть, яко же предрече о сем Исаия Боговиднейший от лица
Господня глаголя: и слава Ливанова к тебе приидет, кипарисом и певгом и кедром вкупе, прославити место святое
мое, и место ногу моею прославлю [Исаия гл. 60]. По сказанию бо учителей церковных, простое дерево креста
от кипариса бяше, прекое от певга, на нем же руце Христовы пригвождены бяху, подножие же от кедра, яко же и
церковь воспевает [Октай: в среду и пяток на утр. третияго гласа], взывающе: "на кипарисе и певге и кедре вознеслся
еси, агньче Божий". На нем же и дщица (по сказанию некиих [Григория Омиритскаго беседа с Ерваном, третияго дне]),
от древа масличнаго устроена бяше, юже Пилат повеле положити верху главы Христа Спасителя, яко же вещают божественнии
Евангелисти [Иоан., зач. 60]. Сей трисоставный крест Христов сицев видом есть [показано изображение восьмиконечного
креста].
Но убо последи вольнаго распятия Христова, аще и от трех древ, аще и от единаго, аще от злата или сребра, или
меди и прочих металлов творит церковь святая крест Христов с воображением плоти Его, равно приемлется и почитается;
или токмо един крест, без плоти Христовы, начертывается, яко же на антимисах, на просфирах, на всенощных хлебах,
на артусе, на панагиарном хлебе и на инех различных церковных вещех воображается, образ того же креста Христова
исповедуется; тем же и на самех главах священных храмов поставляется. Не точию же, но и сокращенне творимый,
во образ того же креста Христова приемлется: яко же водружальный крест, иже под престолом поставляется, сицев
вид имать: [изображены семиконечный крест: дщица раположена поверх вертикального древа; шестиконечный крест
без дщицы и четвероконечный крест].
Подобне и четвероконечный крест не сень есть ветхаго сеновнаго завета и не упразднися от новоблагодатнаго закона
Христова. Множае же не есть образ богопротивника антихриста и не кумир, и не мерзость запустения, стоящая на
месте святе, яко же в вышереченных тетрадках злословится; но образ есть креста Христова, от дний апостольских
и доныне приемлемый православно-кафолическою церковию, и видотворимый "сению и начертанием" [Триодь постн. во
вторн. 4 недели поста: 2 песнь втораго творца, последний стих]. Сению убо: егда осенением руки, свещами, дуновением
и ограждением себе рукою крестное знамение воображается. Начертанием же: внегда маслом, мvром, вапы и всяким
вещественным видотворением крест начертавается. И сице в тайнодействиях церковных приемлется, и запечатлевает
я: якоже в маслопомазании, в мvропомазании, в пострижении власов, в дуновении священника над водою, и во осенении
рукою и свещами, и во ограждении нашем рукою, внегда знаменует лица своя. Такожде полагается и на священных
одеждах диаконских, священнических и архиерейских, иже, внегда облачитися кому от священных, осеняет первее
вещь, не крест освящая, но вещь благословляя, и потом целует крест и облачится [Устав больш., лист 10].
А яко крест не освящается осенением руки, но начертание своим освящает, свидетельствует святый Каллист патриарх,
глаголяй: "идеже убо начертан бывает крест, благословляет, и освящает, и просвещает, и вся спасенная дает" [Евангелие
поучительное на Возвижение честнаго креста, л. 402].
Полагаетжеся таковое воображение креста и на священных покровцах ими же покрываются божественный Агнец на дискосе,
и животворящая кровь в потире. Иже убо, идеже с залогом воспоминания Христова за ны страдания воображается,
или начертавается, образ креста Христова и есть и глаголется, яко же научают о сем святии и богоноснии отцы,
им же церковь последуя, исповедует, яко сению и воображением креста сокрушаются вся сопротивныя силы, яко же
явствуется в молитве на крещение человеком над водою, юже иерей, осеняя крестовидно свещами, дуновением и рукою
глаголет: "да сокрушатся под знамением воображения креста Твоего, вся противныя силы" и проч. [Потребник большой,
л. 102].
Не точию же с залогом воспоминания Христова страдания воображаемое креста знамение не отметается, но с благоговением
приемлется и почитается; но идеже аще по прилучаю просто начертан или сложен есть вид креста: +: и таковый убо,
аще и не почитается святолепне, но обаче и не гаждается и не безчествуется, яко же гласит 73 правило шестаго
вселенскаго собора: "Иже на земли крест написан, да загладится. Сиречь: аще на земли образ креста от некоего
написан будет или сложен, да потрен будет или развержен, да не от человек неведящих или от животин попран будет
и поругано будет победное наше оружие" [Кормчая, л. 200]. Но и в правилах Илии архиепископа Новгородскаго завещавается:
"аще же не спати: благословенно есть, яко и не ходити по них и не попирати ногами. Понеже святая церковь латин
именует крестопопирателями, паче же и проклинает, глаголющи: "Проклинаю латинское лицемерие о начертании честнаго
креста, еже латины творят: входяще в церковь и крест на земли двема перстома начертавше, и сего целовавше, возстают,
и паки попирают ногами своими, и тако попирателие кресту являются" [Рукопись древлеписьменная, писана в лето
7078]. Согласно сему и премудрый кир Зиновий Мних пишет, глаголя: "Отселе же крестный образ на земли творящих
проклинати заповедуем" [Книга Зиновия Мниха, глава 56].
Под сию клятву церковную подпадают неизбежно кресторугатели безпоповцы, иже ужасными злохуленьми гаждающии
четвероконечный крест, мерзостию запустения нарицающии и печатию антихристовою (оле дерзости!) именующии.
Мы же, яко искупленнии честною и боготочною кровию, на кресте излиянною за спасение всего мира, со святыми
богословцы единомудрствуем о честном кресте Христове, храняще и соблюдающе пределы вечныя, от отец положенные,
неприкосновенно, свято и ненарушимо. И распятие убо Господа нашего Iсуса Христа, пишем на трисоставнем кресте
неизменно; прочее же, идеже от церкве кий вид креста где положися, тако и храним непреложно, и яко образ креста
Христова приемлем и почитаем, со Апостолом вопиюще: мне же да не будет хвалитися, токмо о кресте Господа
нашего Iсуса Христа [к галатом зач. 215]. "Того убо и мы известно держимся креста Господня,
похвалы всех: есть бо нам спасение сие древо, оружие миру, непобедимая победа" [Икос кресту]. Но и идеже аще
по случаю начертан или сложен есть вид креста (+), и той не безчестим и не хулим, первообразнаго ради креста
Христова; но, по завещанию святых отец, от всякаго поругания тщимся сохранити, елико сила. Всяко же крестохуление
и кресторугательство отреваем и отметаем и уничтожаем.
К сим же возбраняем и запрещаем творити крест (+) на неподобных местех, идеже не почесть, но поругание может
бывати воображению его [Матфей Правил. состав 200, глава 3]: яко же на земли, на подовех, на коврах, на игралищных
видах, и идеже аще курением дыма или зловония некоего безчествуется, и прочих тому подобных. Аще ли же где что
таково обретается, повелеваем заградити, или потерти, или разврещи, по силе 73-го правила шестаго вселенскаго
собора святых и богоносных отец.
Пятое
Безпоповцы, не исповедующие приношения безкровныя жертвы на лицы вселенныя, дерзостное ругательство наводят
на евхаристию, ныне совершаемую в Греческой и Российской церкви. Но таковым продерзателем затыкают уста восточнии
учители: священнейший Иоанн Китрожский, преподобный Матфей Правильник и всечестный Севаст Арменополь, иже о
римских опресноках пишуще, и причащатися онем не повелевают, но благословне и за простые не вменяют, призывания
ради Господня и Святаго Иакова брата Божия священных припеваний, над ними совершаемых [священнейший Иоанн Китрошский
(Кормчая древлеписьмен. гл. 4 [57?]); Матфей Правильник сост. 800, гл. 12; Севаст Арменополь кн. 5, ответ 3
архиеп. Димитрия Хоматина]. Аще же убо о опресноках Римския церкве таково есть заключение толкователей священных
правил, и от святыя церкве не испределено: убо мудрование безпоповское о евхаристии Греческия и Российския церкве
зловредно есть. Ругательство же, наводимое ими на таинства, совершаемая по древлецерковному преданию в нашей
православно-кафолической церкви, зело богохульно и пагубно есть.
Сих ради вин, завещаваем православным христианом зловреднаго учения безпоповскаго не слушати, и вся сочинения
их, вышепоименованная и иная, направленная на истребление церковных таинств и в поругание святыни, не согласная
священному писанию и церковному учению, повелеваем огнесожжению предати, яко плевел, сеянных от врага на прелесть
душам христианскаго рода, яко же гласят священная правила и преподобный Максим Грек совещавает [Правила свв.
апостол 60; шестаго всел. собора 63; седьмаго всел. собора 9; Максима Грека слово 3 (10?)].
Шестое
К сему завещаваем и молим, вкупе с верховным Апостолом Павлом, творити молитвы, моления, прошения, благодарения
за вся человеки [1 Тим. зач. 282]; изряднее же о здравии, и о спасении, и о царстей победе, иже от высочайшия
и вседержащия Божия десницы поставленнаго, и славою и честию венчаннаго, самодержавнейшаго, Богохранимаго, великаго
Государя нашего, Царя и Великаго Князя Александра Николаевича, и всего Августейшаго Дома его, и о всей палате
и воех его [Соборник Бол. лист 360 на обор.], о нем же и на святой проскомидии божественныя литургии, в числе
великих седми, пятая приносится просфира, и приноситися будет, яко же о нем, тако и о будущих преемницех престола
и скипетра его, в род и род, и до века, яко да Господь Бог соблюдет его здрава, мирна и долгоденствующа, да
подаст ему победу на враги да оградит державу его миром, и да покорит под нозе его всякаго врага и супостата,
и да вложит в сердце его благая и полезная о святей церкви, яко да и мы в тишине их тихое и безмолвное житие
поживем во всяком благочестии и честности [Стоглав, гл. 9; Служебник Иова патриарха; Служебник Филарета патриарха;
Служебник Иоасафа патриарха; Служебник Иосифа патриарха; Потребник Бол. лист 709; Номоканон прав. 210; Беседы
апостольск. лист 2421].
Седмое
Паки же вторицею завещаваем и молим кривосказательных учений бегати, и лжесоставленная сочинения, не согласная
сказанию и толкованию святых отец, не приимати отнюд, но отметати я, и единомудрствовати вкупе со святою церковию,
единогласно и единомысленно, яко же святии отцы предаша и научиша.
Осмое
И о пришествии святых пророк Илии и Еноха веровати, яко же учит святая церковь, яко пред кончиною мира сего
послани будут от Бога ко изобличению прелести антихристовы, во своей си истой плоти, чувственно, видимо и самообразно,
и плотскими смертными человеки видены будут, и проповедят благоверьствие роду человеческому, сотворят же чудеса
и знамения, и ничтоже ни от кого же постраждут даже до конца своего си порицания, потом же исполнят мучение
свое, и, от антихриста убиени бывше, скончаются, и уже не токмо яко пророцы, но и яко мученицы венчаются победными
венцы от венцедателя Бога [Святый Иппол.; св. Иоанн Злат.; Ефрем слово 105; Св. Феофилакт; Св. Симеон Метафр.,
июль в 20 день; преп. Иоанн Дамаск.; Св. Андрей Кесарийск.; Синаксарь в неделю мясопустную; Пролог, июля в 20
день; Святцы Иосифския, июля в 20 день, и инии].
Девятое
Такожде и о антихристе подобает со святою церковию единомудрствовати. Аще бо и мнози суть антихристы, по святому
Иоанну Богослову [1 посл. Иоан. зач. 71], но обаче своеобразне и особне антихрист глаголется, иже в конец века
приидет, чувственно, видимо и самообразно [Книга древлеписьменная Иоанна Дамаскина, слово о антихристе], его
же есть пришествие по действу сатанину, попущением Божиим [2 Солуняном, зач. 275]. Родитижеся имать от племене
еврейска, от колена Данова, седьмаго сына Иакова, ветхозаветнаго патриарха, от нечистыя жены, мнимыя девицы,
всескверныя же всяко. "Родится убо от блуда, яко же рехом, и вскормится в тайне и напрасне возставится, и сопротивится
и царствует". Воздвигнет же велие гонение и мучение всем в вере Христове пребывающим. Царствовати же имать три
лета и пол, яко же учит священное писание и богоноснии отцы сказуют [Св. Ипполит, Зерцало душезрит., Синоксарь
в нед. мясопустную, Книга О вере гл. 30 лист 270, Иоанн Дамаскин кн. 4 гл. 27, Учителии церковнии. Даниил гл.
7, Св. Иоанн Злат., Преп. Ефрем Сирин, Кирилл Иерусалимский и инни]. Его же Господь наш Iсус
Христос убиет Духом уст своих и упразднит явлением пришествия своего [2 Солун. зач. 275]. Ят бо будет вкупе
со своим лжепророком, и жива ввержена будета оба в езеро огненное, горящее жупелом, яко же глаголет наперсник
Христов и Евангелист Иоанн во Откровении своем, и святый Андрей Кесарийский изъясняет [Св. Андрей Кесарийский
в толковании на Апокалипсис. гл. 19].
Десятое
О дни же и часе кончины мира и втораго пришествия Господа Бога и Спаса нашего Iсуса Христа никтоже весть, ни
ангели небеснии, токмо сам Той един [Мф. зач. 102; Мр. зач. 62; и Деяний зач. 1]. Тем же никомуже от земнородных
о сем ведати невозможно есть и испытословити отнюд не подобает, по реченному: вышших себе не ищи, и крепчайших
тебе не испытуй [Iсуса Сираха глава 3], и прочая.
В заключение же послания сего объявляем всем православным христианом, яко, помогающу Богови, составлен будет
Устав, или краткое изложение догматов и преданий древле-православно-кафолическаго исповедания единыя святыя,
соборныя и апостольския церкве, который и предан будет в руководство и окормление всем православным, священным
же и мирским, во еже праве и известно ведати о догматех веры и о преданиях, о седми таинствах церковных и о
инех нуждных и богословных винах.
Наконец, паки завещаваем и молим, иже древлецерковная предания лобызающих, хранити вся заповеди Божия и предания
церковная неизменно, свято и нерушимо, и удалятися всяких ересей и раздоров и иностранных обычаев, имети же
между себе согласие и единомыслие во всем, мир и любовь, яже есть соуз совершенства, и еже себе не угодно, инем
не творити [к Колос. зач. 254, Деян. зач. 36, к Коринф. зач. 167, Псал. 76].
Бог же мира и отец щедротам, Бог всякия утехи, собираяй расточенныя и вселяяй единомысленныя в дом свой, да
соберет расточенныя овцы во ограду пажити своея и да подаст единодушие и единомыслие всем православным христианом
благодатию и человеколюбием своим: яко да будет едино стадо и един пастырь [Иоан. зач. 36]. Аминь.
Сие Окружное послание издадеся [написася] в царствующем граде Москве, в лето 1862 [7370-е], месяца февраля
в 24 день.
Подлинное подписали:
Антоний, архиепископ Владимирский.
Онуфрий, епископ Браиловский.
Пафнутий, епископ Казанский.
Варлаам, епископ Балтовский.
Священноиерей Петр, блюститель Московский.
Священноиерей Федор Вохонский.
Архиепископа Антония диакон Кирилл.
Белокриницкаго монастыря инок Олимпий.
Дьяк Симеон Симеонов.
[По другому списку:
Антоний, архиепископ Владимирский.
Онуфрий, епископ Браиловский.
Пафнутий, епископ Казанский.
Варлаам, епископ Балтовский.
Священноиерей Петр, блюститель Московский.
Священноиерей Федор Вохонский.
Священноинок Евфросин.
Священноинок Илия.
Иеродиакон Пахомий.
Иеродиакон Ипполит.
Священнодиакон Митрофан
Инок Алимпий]. |