(По
публикации в "Истории Русской Церкви" митр. Макария Булгакова - к
прим. 149- Том 2, с. 538-539)
Канон ей Кирилла Туровского.
Святая великая княиня Олга родися в Плесковской стране, в
веси, зовомыя Выбуто. Отца имеаше неверна сущи, також и матерь некрещену от
языка варяжска и от рода некняжска, ни от велмож, но от простых бяше человек.
О имени ж отца и матере писание нигде ж изъяви. Образом бяше святая тиха, и
кротка, и любима ко всем, и мудра зело. Посем князь руский Игоур поня ю за ся
за премногую ея добродетель и добронравие. По времени ж родися сын има Святослав,
еще бо в неверствии има сущи. Посем древяне убиша великаго князя Игоуря. Сыну
ж его Святославу в то время еще младу сущу, оста отца своего и седе в Киеве.
Святая же княиня Олга по смерти мужа своего Игоря просвещена бывши Божиею благодатию
и иде в землю Греческую, в царствующий град взыскати веры Христовы, идеже християнъство
утвердися. И паки пришед святая в царствующий град, и испроси от патриярха святаго
крещениа. Посем царь въсхоте пояти святую за ся, понеже бо мудра бе и красна
зело. И абие Божиею помощию упремудри царя и глагола: «Царю, не подобает християном
поганых поимати». Посем царь же с патриархом сам крести, своима рукама, святую
в имя Отца и Сына и Святаго Духа и нарекоша имя ей Елена. И паки поучив ю патриарх
от Божественных Писаний. Посем святая даде патриярху блюдо злато з драгими камыки,
иж женчюгом устро
538
539
ено, на послужение святому олтарю соборны церкви. И паки
царь глагола святей: «Пойди за мя: сее уже крещена еси». Святая же глагола:
«Царю, неподобно ти есть поняти, понеже породил мя еси в купели святаго крещениа».
Царь же, помыслив, и патриярх, яко не подобает поняти ей, и даде святей дары
многи, царь тако ж и патриярх; и отпустиша ю с великою честью в землю Рускую
к людем своим. И посем святая нача требища и коумиры сокрушати по многим местом,
и в тех место нача кресты Христовы поставляти, кресты же те Христовы знамениа
и чюдеса творят и до сего дни, идеже святая поставила бяше. Посем же святая
хожаше по градом и по местом, учаше веры Христово и уроки легкий и дани полагаше
на людех. И паки прииде святая на место Плесковы реки и Великие и возлюби место
вельми, бяху бо на месте том лес велик и дубровы многи. И ту виде лучю трисиятельнаго
Божества, и на месте том крест постави, крест же той стоит и до сего дни в память
Святыя. Святая же пророчески глагола бояром своим и рече: «На месте сем будет
церковь Святыа Троицы; град же будет велик и славен зело и изобилиа в нем будете
многа». И посем святая прииде к сыну своему Святославу и живяше с ним. И абие
нача святая учити сына своего Святослава о вере Христове; сын же святыя нимало
внят о сем, но хожаше в мнозе силы, и пленяше грады и языцы, и дани многи полажаше
на них, и последи и сам Святослав в неверии убьен бысть от агарян. И посем святая
посла много злата на Плескову реку, идеже виде лучю трисиятельнаго Божества,
на поставление церькви Святыа Троица. И посем по крещении живяше лет 15 и угоди
Богу, и с миром предав святую свою и честную душю в руце Христу Богу в лето
6477, месяца июля в 11 день. И посем, времени многу минувшу по преставлении
святыа, внук же ея блаженный князь Владимер въспомяну о мощех святыа бабы своеа,
и прииде на место сам с митрополитом и со всем священным Собором и с фимяном,
и раскопавше землю, и обретоша честныа мощи святыя бабы своея княини Олги целы
и нерушимы пребывають. Они же прославиша Бога, и въземъше мощи, и положиша в
церкви святыа Богородица, в гробе каменее мале; и на верху гроба того честнаго
оконце сътвориша, и туде видят блаженныа тело лежаше цело и тлению непричастно,
но светяшеся яко солнце. А иже кто приидет с верою ко гробу святыя, и оконце
оно, иже на гробе святыа, само о себе отверзется, и видят честное тело и мнози
приемлют исцеление неоскудно; а другим, иже не с верою приходящим к честному
ковчегу святыа, не отворится оконце гробное, и не видят святаго и честнаго ея
тела, но токмо гроб видяху святыя (рук. Рум. муз. № 397. Л. 380 об. [53]; Восток. Опис. С. 601 [88]).
|