Ко входуЯков Кротов. Богочеловвеческая историяПомощь
 


Назад    Оглавление    Вперёд
Двойной щелчок левой кнопкой мыши показывает/скрывает примечания к тексту.


В лѣто 6827 [1319]. Уби цесарь въ Ордѣ князя Тфѣрьского Михаила, а великое княжение дасть Юрью, и сына Михаилова Костянтина, и бояры его; и присла князь Юрьи в Новъгород брата Афанасья.

В лѣто 6828 [1320]. Ходи князь Юрьи ратью на Рязань на князя Ивана Рязаньского, и докончаша миръ.

В лѣто 6829 [1321]. Ходи князь Юрьи ратью на Дмитрия Михаиловича Тфѣрьского и приде в Переяславль с полкы. И ту присла князь Дмитрии владыку тфѣрьского, и доконча/л.162./ша миръ на дву тысячю серебра, а княжения великого Дмитрию не подъимати. Того же лѣта, мѣсяца июня 26, бысть знамение въ солнци пред обѣднею: чисту сущю небу, внезапу померче солнце яко на час, и бысть яко мѣсяць 5 ночии, и тма бысть яко в зимнюю ночь, и пакы наиолнися по малу; и ради быхом.

 1 В рукописи познанъ

В лѣто 6830 [1322]. Приде князь Юрьи в Новъгород, позванъ 1 новгородци, и повелѣ порокы чинкти. Тогда же приходиша Нѣмци ратью къ Корѣльскому городку и не взяша его. Того же лѣта поиде князь великыи Юрьи с новгородци къ Выбору, городу нѣмецьскому; и биша и 6-ю пороковъ, твердъ бо бѣ, и избиша много Нѣмедь в городѣ, а иныхъ извѣшаша, а иныхъ на Низъ поведоша; и стоявше мѣсяць, приступиша и не взяша его, но за грѣхы наша нѣколико муж добрыхъ паде. /л.162об./ Того же лѣта преставися князь Афанасии, брат Юрьевъ, постригъся в черньци; и положиша и у святого Спаса на Городищи. Того же лѣта ходи князь Дмитрии Михаиловичь въ Орду, и подъя великое княжение. Того же лѣта приходи в Русь посолъ силенъ изъ Орды, именемь Ахмылъ, и много створи пакости по Низовьскои земли, много посѣче христьянъ, а иных поведе въ Орду. Князь же Юрьи пришедъ от Выбора, и поиде на Низъ, много моливъ новгородци, а быша и проводили. И бывшю ему на Урдомѣ, и ту князь Александръ Михаиловичь со Тфѣри нападе на нь, да князь Юрьи самъ убѣжа в малѣ и вбѣжа въ Пльсковъ, а товаръ его всь разграбиша, а въ Пльсковѣ бяше Литовьскыи князь Давыдко; и оттолѣ призваша и новгородци по крестному цѣлованию. /л.163./

В лѣто 6831 [1323]. Ходиша новгородци съ княземь Юрьемь и поставиша город на усть Невы, на Орѣховомь островѣ; ту же приѣхавше послы великы от свѣиского короля и докончаша миръ вѣчныи съ княземь и с Новымьгородомь по старои пошлинѣ. Того же лѣта воеваша Литва Ловоть, и угониша ихъ новгородци, и биша я, а инии убѣжаша. Того же лѣта заратишася устьюжане с новгородци, изъимаша новгородцевъ, кто ходилъ на Юргу, и ограбиша ихъ.

В лѣто 6832 [1324]. Идоша новгородци с княземь Юрьемь на Заволочье, и взяша Устьюгъ на щитъ, и придоша на Двину, и ту прислаша послы князи устьюжьскыи къ князю и к новгородцемъ и докончаша миръ по старои пошлинѣ; и придоша новгородци вси здорови; /л.163об./ а князь Юрьи поиде въ Орду изъ Заволочья по Камѣ рѣцѣ. Того же лѣта свершиша Христову камену церковь, и свяща ю владыка Давыдъ. Тои же зимы преставися архиепископъ новгородьскыи Давыдъ, мѣсяца февраря 5, на память святои мученици Агафьи; и положиша и въ притворѣ у святои Софьи, посторонь Климента. Тогда же сдумавше новгородци и игумени и попове и черньци и всь Новъгород, възлюбиша вси богомь назнаменана Моисия, преже бывша архимандритомь у святого Георгия, потомь вышелъ бяше по своеи воли къ святои Богородици на Коломци въ свои манастырь, и възведоша и на сѣни, и посадиша и въ владычни дворѣ, дондеже позоветь его митрополитъ.

 11 В рукописи и и много

 2 Последние буквы неясны.

В лѣто 6833 [1325]. Приде изъ Орды князь Олександръ Михаиловичь, и Татарове с нимь должници, и 1 /л.164./ много 1 бысть тяготы на Низовьскои земли. Того же лѣта поѣха владыка Моисии к митрополиту ставитъся на Москву; и привезоша при нем князя великого Юрья изъ Орды, сына Данилова, внука Александрова, и погребоша и митрополитъ Петръ и архиепископъ Моисии и тфѣрьскыи епископъ Варсонофии и ростовьскыи епископъ Прохоръ, рязаньскыи епископъ Григории, в суботу 1 поста; и плакася его князь Иванъ и всь народ плачемь великым, от мала и до велика: убилъ бо и бяше въ Ордѣ князь Дмитрии Михаилович безъ цесарева слова; не добро же бысть и самому: еже бо сѣеть человѣкъ, тоже и пожнеть.

В лѣто 6834 [1326]. Приѣха в Новъгородъ поставленъ архиепископъ Моисии, во вторник на вербьнои недѣли. Того же лѣта, мѣсяца августа 28, загорѣся на Бояни улкѣ, и погорѣ до половины Рогатици, а Славкова 2 улица от Дмитрия святого и до поля и церкы святого Климента сгорѣ. /л.164об./ Того же лѣта уби цесарь въ Ордѣ князя Дмитрия Михаиловича. Тои же зимы преставися митрополить Петръ всея Руси на Москвѣ, и положиша и въ церкви святыя Богородица, юже самъ началъ здати камену; молитвами его у гррба его створи богъ чюдеса. Того же лѣта приѣхаша послы из Литвы: брат Гѣдиминовъ князя Литовьского Воини Полотскыи князь, Василии Мѣньскыи князь, Федоръ Святьславич; и докончаша миръ с новгородци и с Нѣмци.

В лѣто 6835 [1327]. Бысть мятежь в Новѣгородѣ, и пограбиша дворъ Остафьевъ Дворянинцевъ и пожгоша всь. Того же лѣта постави церковь святои богородици Рожество архиепископъ Моисии въ Десятинѣ. Того же лѣта, на Успѣнье святыя богородица, князь Александръ Михаиловичь изби Татаръ много во Тфѣри и по инымъ городом, и торговци гость хопыльскыи исѣче: иришелъ бо бяше посолъ силенъ изъ /л.165./ Орды, именемь Шевкалъ, съ множествомъ Татаръ. И присла князь Олександръ послы к новгородцемъ, хотя бѣчи в Новъгород, и не прияша его. Того же лѣта присла князь Иванъ Даниловичь намѣстникы своя в Новъгород, а самъ иде въ Орду. На ту же зиму приде рать татарьская множество много, и взяша Тфѣрь и Кашинъ и Новоторжьскую волость, и просто рещи всю землю Русскую положиша пусту, толко Новъгород ублюде богь и святая Софья. А князь Олександръ вбѣжа въ Пльсковъ; а Костянтинъ, брат его, и Василии в Ладогу; и в Новъгород прислаша послы Татарове, и даша имъ новгородци 2000 серебра, и свои послы послаша с ними к воеводамъ съ множествомь даровъ. Убиша же тогда Татарове Ивана, князя Рязаньского.

 1 Возможно, первоначально было къ, так как над строкой видны следы скобления.

В лѣто 6836 [1328]. Ходи князь великыи /л.165об./ Иванъ Данилович и Костянтинъ Михаилович, а новгородци от себе послаша Федора Колесницю, въ Орду кь 1 цесареви; и отпусти я цесарь, повелѣвъ искати князя Александра. И посла князь Иванъ свои послы, а новгородци от себе владыку Моисия и Аврама тысячьского къ князю Олександру въ Пльсковъ, веляче ему, абы пошелъ въ Орду, и не послуша. Того же лѣта погорѣ Юрьевъ Нѣмецьскыи всь и божници ихъ, и полаты каменыи скрушившеся падоша; и сгорѣ Нѣмець в полатахъ 2000 и 500 и 30, а Руси 4 человѣкы.

В лѣто 6837 [1329]. Приде в Новъгород на столъ князь великыи Иванъ Даниловичь, внукъ Олександровъ, марта 26, на сборъ архангела Гаврила; бяху же с ним и тфѣрьскыи князи Костянтинъ и Василии, и Олександръ Суждальскыи, и иныхъ много русскыхъ князии. /л.166./ Того же лѣта убиша въ Юрьевѣ новгородского посла мужа честна Ивана Сыпа. Того же лѣта приходи в Новъгород митрополитъ, Грьчинъ родомь, именемь Феогностъ. Того же лѣта поиде князь Иванъ со всѣми князи и с Новымьгородомь къ Пльскову ратью; и увѣдавше пльсковичи, выпровадиша князя Олександра от себе, а къ князю Ивану и к новгородцемъ прислаша послы с поклономь въ Опоку, и докончаша миръ. Тои же зимы избиша новгородцевъ, котории были пошли на Юргу, устьюжьскыи князи. Того же лѣта безъ князя и без новгородцевъ загорѣся Ондрѣшковъ дворъ въ Плотникѣхъ, и погорѣ и до Федора святого, и потом на тои же недѣли погорѣ Ильина улица мало не вся и Лубяница, и церкы святого Спаса и святого Лукы сгорѣ.

В лѣто 6838 [1330]. По/л.166об./стрижеся въ скиму архиепископъ Моисии, по своеи воли, и много молиша и новгородци всѣм Новымьгородомь с поклономь абы пакы сѣлъ на своемь престолѣ, и не послуша, но благослови я, рекъ: «изберѣте от себе мужа такого достоина, а язъ васъ благословляю». И много гадавше новгородци, и быша безъ владыкы съ 8 мѣсяць, и възлюбиша всь Новъгород и игумени и попове богомь назнаменана Григорья Калѣку, мужа добра и смѣрена, попа бывша у святою Козмы и Демьяна на Холопьи улици; и пострижеся въ святыи ангельскыи образъ, мѣсяца генваря, и нареченъ бысть Василии, и посадиша и въ владычни дворѣ, дондеже послють к митрополиту. Тои же зимы приѣхаша послове от митрополита из Велыньскои земли Федорко и Семенко, на страстнои недѣли, позыватъ на ставление. /л.167./ Того 1 же лѣта поставиша Василья въ Велыньскои земли в Новъгородъ.

 1 Весь текст на л. 167 и на л. 167 об. до слов в лѣто 6845 написан одними чернилами и почерком, отличным от предыдущего. Букв, написанных киноварью, нет.

 22 Слова за новгородскую измѣну написаны иными чернилами и почерком по выскобленному. Они вписаны до того, как был написан текст известия 6845 г. на обороте того же листа.

 33 В рукописи лѣ ояша, причем над строкой видны следы скобления.

В лѣто 6839 [1331]. Мѣсяца ноября въ 30, на память святого апостола Андрѣя, бысть помрачение въ солнци и стоя от 1-го часа до 3-го.

В лѣто 6840 [1332]. Въсташа крамолници в Новѣгородѣ, и отъяша посадничьство у Федора у Ахмыла и даша Захарьи Михаиловичю, и пограбиша дворъ Смена Судокова, а брата его Сенефонта села пограбиша. Того же лѣта великыи князь Иванъ приде изъ Орды и възверже гнѣвъ на Новъгородъ, прося у нихъ серебра закамьского, и в томъ взя Торжекъ и Бѣжичьскыи верхъ за 2 новгородскую измѣну 2. Том же лѣтѣ 3 отъяша посадничьство у Захарья и даша Матфѣю.

В лѣто 6841 [1333]. Приде князь Иванъ в Торжекъ съ всими князи низовьскыми ис рязаньскыми, /л.167об./ и присла в Новъгородъ, сведе намѣстникы а самъ сѣде в Торжьку от Крещения до Сбора, теряя волость Новгородьскую. И послаша новгородьци послы, зовуче его в Новъгород: архимандрита Лаврентия, Федора Твердиславлича, Луку Валъфромѣева; и онъ молбы не приялъ, а ихъ не послушалъ, а миру не да, поѣха прочь. Того же лѣта архиепископъ новгородьскыи Василии постави городъ каменъ въ два лѣта, и архимандритъ святого Юрья Лаврентии постави стѣны святого Юрья силою 40 саженъ и съ заборолами.

 ] От слов в лѣто 6845 текст писан другой рукою.

 2 Буква о неясна.

 3 Между буквами архи и маидрита оставлено место, испорченное скоблением на лицевой стороне листа в тексте известия 6840 г.

 4 От слов в лѣто 6853-ее текст писан другой рукой.

 5 От слов в лѣто 6860 до конца рукописи текст писан другой рукой.

 6 В рукописи днь

 7 Между строк и на полях вписано мця юля въ 3 а прест в, далее неразборчиво; как будто следы букв велиго

 8 В листе значительное овальное отверстие, существовавшее до того, как был написан текст.

В 1 лѣто 6845 [1337]. Индикта 5 наважениемь дияволимь сташа простая 2 чадь на архимандрита 3 Есифа, а думои старого архимандрита Лаврентия, и створиша вѣче, и запроша Есифа въ церкви святого Николы; и сѣдоша около церкви нощь и день коромолници, стрегуще его. А оже кто подъ другомъ копаеть яму, самъ впадется в ню. /л.168./

В 4 лѣто 6853-ее. [1345] Индикта лѣто 3-ее, поновлена бысть церки си святыи Георгии покровомь, при великомъ князѣ Семенѣ Ивановичѣ, при архиепископѣ новъгородьскомь Василии, при посадницѣ Еустафьи, при тысячьскомь Аврамѣ, промысломь божиимь, поспѣшениемь святого мученика христова Георгия, повелѣниемь боголюбиваго архимандрита новъгородьского Есифа. /л.168об./

В 5 лѣто 6860 [1352]. Добиша челомъ новъгородьци, бояре и черныи люди архиепископу новъгородьскому владыцѣ Василию, чтобы «еси, господине, ехалъ нарядилъ костры во Орѣховѣ»; и онъ ехавъ, костры нарядилъ, и приеха в Новъгородъ. И приехаша послове изо Пскова, биша челомъ владыцѣ Василию, ркуче такъ: «богови тако изволшю, святои троицѣ, дѣтемъ твоимъ пьсковицемъ богъ реклъ жити дотолѣ, чтобы еси, господине, былъ у святои Троици и дѣтии своихъ благословилъ псковиць». И онъ не умедли поеха, поимя собою архимандрита Микифора, игумены, попове, приеха въ Псковъ, служи въ святои Троици, у святои Богородици на Снѣтнои горѣ, у святого Михаила, у Ивана Богослова, опять въ святои Троици, /л.169./ ходи около города со кресты, и благослови дѣти своихъ всихъ псковиць. Поеха ис города, доеха до Прощеника въ день 6 недѣлныи; обечерившися за Прощеникомъ сь едину версту, на рѣцѣ на Чересѣ сташа; и разболѣся ту; привезоша его в манастыри ко святому Михаилу, усть Узы рѣки, на Шелонѣ; и приставися ту, на память святого мученика Уакинфа, въ вторникъ 7; привезоша и в Новъгородъ в четвергь, мѣсяця июля въ 5, на память святого отца Лампада; проводи и архиепископъ новъгородьскии 8 владыка Моисѣи, игумени и попове и весь Новъгородъ, и положиша и у святои Софьи притворѣ.


Назад    Оглавление    Вперёд


 
Ко входу в Библиотеку Якова Кротова