Иаков
ПОСЛАНИЕ КНЯЗЮ ДМИТРИЮ
Оп.: Послание Якова-черноризца к князю Дмитрию Борисовичу / Памятники
литературы Древней Руси. XIII век. — М., 1981. — С.66-105.
Подготовка тексту В.В.Колесова. Текст по рукописи конца XV ст.:
ГПБ, Q. I. 1130, см.: С.И.Смирнов. Материалы для истории древнерусской покаянной
дисциплины. М., 1912, с.189-194.
Добро бо от бога къ божию слузЂ начати, великому князю
Дмитрею отъ многогрЂшнаго чериоризьца Якова.
Написалъ еси покаянье свое, велми смирено и жалостно слышати, понеже
много с подъпаденьемъ. Да вЂсть умъ твой, иже тя разумомъ кормить,
рече господь о покаяньи единого человЂка: «Вси ангели радуются
на небесехъ», и самъ хощеть обращенья, а не смерти, и на землю сниде не праведныхъ
дЂля, но грЂшныхъ. Жертва бо богу духъ скрушенъ,
сердца смирена николи же не уничижить, жертва бо его подъ языкомъ ти, и законъ
его посредЂ чрЂва ти, и что ся съдЂяло
про мене, того всего простить тя господь Иисусъ, всего мира грЂхи
вземъ, отъ тайныхъ твоих очистить тя.
Молюся ему отъ сердца, что ли же уже минуло то и мы слабЂише
будемъ, но буди и всега бъдръ и стражь тЂлу своему, блюдися запойства,
того бо духъ святый бЂгает, и гордости, сему господь противится,
и безаконьнаго смЂса: всякъ бо грЂхъ кромЂ
насъ есть, а блудяи свое тЂло оскверняеть. Ни мужь честенъ не внидеть
в калню храмину, а ли богъ.
Соломонъ бо, се искусомъ приимъ, всЂмъ заповЂда,
глаголя: «Не внимай бо любодЂйци, медъ бо каплетъ отъ устъ ея,
а послЂже горчае золчи и чемери», «не стрЂтай жены
сничавы, отврати очи отъ жены красны», любодЂянья бо жены во высотЂ
очью. Да не удолЂеть ти похоть чюжея доброты, и во слЂдъ
ока не идеть сердце ти; видъ бо любодЂйци — стрЂла
есть чемерита: уязви лицемъ и ядъ въ сердце вложи, и мысли аки мухи вязнуть в
поставъ паучий, аки искра медливши в половахъ, пламеньмъ воспалится; неводъ бо
сердце ея, и сЂти уды ея, и узы в руку ея, и ловление бесЂды
ея, осилы устенъными заведеть во блудъ, — акы волъ поверъстъ послЂдуеть
ей на заколенье, аки песъ жажелемъ, а не вЂсть, яко отъ души течеть.
В добротЂ бо женьстЂ мнози заблудишася и пополъзнушася
в пагубу, смертию въ адъ, жены бо честныхъ мужь душа уловляют.
Егуптянини не взору ли Иосифову восхотЂ, скорбь и до
смерти въведе, и про сестру его Дину, сикимляне погибоша и Самсонъ, с ним же духъ
господень хожаше, и Давидъ, его же богъ обрЂте по сердцу си, и
бысть рабъ очному взору и двое зло створи, и Амомонъ сестры ради Фамары злЂ
убьенъ, и Соломонъ паче всЂхъ человЂкъ имЂя
премудрость, женами погибе, и старци, судьи Вавилону, похотЂста
СусанЂ, побьена отъ людей. И господь, провЂдый душетлЂнный
вредъ, рече: «Весь возрЂвый на жену въ похоти ея, уже прелюбодЂпствовавъ
во сердци». Гнушаеть бо ся господь нечестивыхъ мысли, паче же раждающаго ярь сердца
и мудрующаго со сластохотЂньемъ, акы Евга съ бесловеснымъ гадом
бесЂдуя, съ змиемъ: поползни бо суть змиевы мысли, въ дрязгахъ
темныхъ вредъ почивая, гнЂздятся и свЂта не любять,
но, акы нетопыреве, во тму пруть: во тмЂ бо есть учитель их.
Мужества бо не дошедль и ни разума еще имЂя, что соблазнихомся?
Абы не попустилъ и нынЂ уности играти собою, варуйся чресъестественыхъ,
сверепа бо есть похоть, акы дикая быль, о себЂ возникъши, на недЂланЂ
нивЂ. Имаши силу и удолЂти еи страхом божиимъ, аки
тяжарь оттребляти садъ желЂзомъ чюжа прилогы, акы кормьчии волны
минуя, направляемъ благодатью, и не ступи праваго пути. Имаши жену, матерь похотемъ,
ея же ради остави отца и матерь и, по апостолу, не токмо не скверно ложе, ино
честно. Не сравнаеть бо ся смрадъ с вонею, ни зла воня со смрадом, ни безаконие
со закономъ.
Живый въ чистотЂ, акы въ церкви святЂи
потыкаемъ свЂстью в горнии Ерусалимъ, и тамо в первЂньцЂхъ
же вписанъ имаши быти, помня оного, иже по возлежании чертожнЂмь
изгонима, гнЂвъ и ярость на согрЂшившая удержи и
умалиши грЂхы.
Яко молишися богу — остави ми, якоже оставихъ, благорасуденъ буди,
да ни единого вреда на многиЂ възидеть; ни мьщай врагу, пожди господа,
да ти поможеть: терпЂнье бо не на лици обрЂтаеться,
но въ сердци, не рЂчью издаеться, но дЂлом.
И бысть неприпорно ти слышати, чюдно указанье: сЂдяи
на хЂрувимЂхъ, вседержьць воины водимъ связанъ,
сЂдяи одесную отца, на судЂ архиерЂю
Пилату стоить, воспросим; и, слышавъ отъ него истину, гнЂваются;
лице просвЂтивше си паче солнца, безаконьникы ударяемъ, плеваху,
храчюще на лице его; плюновеньемъ отъ рода слЂпаго исцЂливъ,
а прочая вЂдома ти,
Аще бо божий сынъ и мышца господня се подъятъ отъ человЂкъ
без грЂха сы за насъ, да мы, человЂци, отъ
человЂкъ тоже стража, не благодать воздаемъ, но искупаемся долгу.
Да не в годы мирныя Иисусъ другъ буди, а в годъ ратенъ врагъ. Малъ
квасъ око смутить, мало слово ярость родить и малыми болЂзньми
большихъ изъбыти. Мужь бо терпЂливъ по терпЂнью
знаеться, Соломонъ рече: «ТерпЂливый лучши крЂпкаго».
Обладый душою своею мука есть в мысли тайна симь. И безъ желЂза
можемъ быти мученици, аще бо бы молился за пакостьникы, того и бЂси
бояться.
Полюби Христа, послушай глаголюща ко апостоломъ: «Отъ сего вы разумЂють
вси, яко мои ученици есте, аще любите друг друга, а не аще чюдеса творите», и
Павелъ рече: «И аще имЂю вЂру, яко и горы преставляти,
и раздаю все имЂнье, любьве же не имЂю — ничтоже
успЂю». Богословець рече: «Любяй господа преже и братью возлюби:
указъ бо первому второе». Любы и богъ есть снотворенье человЂкомъ,
досяжено море смиренью, бездна — долготерпЂнью источьникъ и огньнъ,
елико въскипить, толико жажущего душю запалить. Аще и чюдесы подражати апостолы
хощеши, и се ти мощно: они хромым ходити створиша и рукы сухымъ исцЂлиша,
а ты храмлющая о вЂрЂ научи, и нози текущихъ на
игры къ церкви обрати, и руцЂ исъсохши от скупости к нищимъ на
подание простерти створи. И, страстемъ ихъ подражатель хотя быти, аще борения
таковаго нЂсть, но вЂнцемъ такимъ не отступило время
— и не отстала бо рать дьяволя, не гонять бо человЂци, но бЂси,
не мучитель, но дьяволъ. Они терпЂша огнь, звЂри
и мечи остры, а ты похоть възгарающюся и мысли звЂрины изутрь востающа
и языкы злыхъ человЂкъ, по реченному, обостриша, яко копья, языки
своя. Сего ради Павелъ велить присно вооруженымъ быти: милостивии помиловани будуть,
милость бо на судЂ при всЂмь лишше хвалима
есть и смерти избавляеть. «СЂяи щадя, щадя и пожнеть», рече Павелъ:
«Все вашею любовью да бываеть». И се ти будеть указъ: Ефъфая князя единородная
дщи и убогия вдовы д†мЂдницЂ, не
вЂдЂ, сровналъ ли будеть? Кому то принесени быша
правила, своего не остави противу силЂ, се же бы добро в тайнЂ:
дЂвица бо хранима и любима внЂшними, аще ли исходить,
то всЂмъ годЂ есть, от инЂхъ прокудима.
Буди, аки пчела, извону нося цвЂты, а внутрь соты дЂлая,
да не дымъ въ солнца мЂсто примеши. И не рцы, что зло творя: «Аще
бы се не годно богу, не попустилъ бы самъ». Власть далъ есть человЂку
нераскаяненъ даръ его: не терпить идолослужащимъ и отмЂтающимся
его, и еретиком, и дьяволу. Или, готову имЂя цЂлбу
покаяньи, и будеши часто огражаяся, еже не любо богу?
А без вЂсти и утрений день, а, рку, и днешний, и нЂсмЂ
тому властели, и никтоже вЂсть отъ себЂ в тайных
божиихъ судЂхъ, да вси трепещемъ о своемъ дЂлЂ.
Позорище бо есмы ангеломъ и человЂкомъ, и ангелы знамепаются на
всяк день, кто что предложить, и ты вникъ во сердци си и мыслью, лроиди всю тварь
и расмотри и: торгъ житья человЂча как ся расходить по писаному,
все стЂня и немощнЂе. И зри господа с небесъ уже
грядуща на судъ человЂческымъ тайнамъ и всЂмъ воздати
по дЂломъ его. ВЂдомо ти буди: огнь нас ждеть и
огньмь питану быти, и огньмь открывается житье же человЂчЂ,
и огньмь искушена будуть дЂла наша. Буди, акы в геонЂ
уже врящи! Се жестоко глаголю, да жестока не искушь и преже времене сготовимъ
ищемаго въ время. По пяти дЂвиць мудрыхъ — се есть цЂла
ума дЂло и свершеныхъ свершеное свЂршеньство. Аще
знаемы ти будуть божия, то во свЂте еси божий свЂтъ
мирови, и възлюбить доброту сердца ти, и благословить мощь твою, и дЂла
руку твоею прииметь.
Се не ласкаяся тебЂ или явити хотя, что вЂдая,
или самъ что добро творя, сердовидець есть богъ, но отъ любви и отъ печали и о
души твоей, абы ты успЂлъ на добрая. Моего ума, и самъ вЂси,
разумъ несвершенъ и всякого невидЂнья исполнь, крыти немощно. Паулъ
кореньфЂемь рече: «Аще изумЂхомъся — то богови,
аще умудрихомся — то вамъ». Не уничижаю силы божья всемощныя, ни отмещю дара,
туне данаго ми: отъ скверна тЂла и отъ скаредна сердца, отъ нечистый
души и груба ума и нестройны мысли, отъ безърасудна языка, и отъ нищю устну слово
богато силою и разумомъ, святыя троица умножено, ни на небеси горЂ,
ни на земли долЂ. И ничтоже боле сего, еже знати господа и повиноватися
десници его, и шюйци его, и творити волю его, и блюсти заповЂди
его. Имя бо велико не введеть во царство небесное, ни слово бездЂлно
пользуеть слышащимъ, слово бо, дЂлы утворено, вЂры
достойно ся творить. Ему же слава в вЂкы вЂком,
аминь.
|